Koulujen eriytyminen koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulun pedagogisen henkilökunnan erilaisia käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä. Tutkimus toteutettiin fenomenografista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdessä yhtenäiskoulussa toimivalta koulun pedagogiselta h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lasonen, Vivia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87978
_version_ 1826225720311939072
author Lasonen, Vivia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lasonen, Vivia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lasonen, Vivia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lasonen, Vivia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulun pedagogisen henkilökunnan erilaisia käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä. Tutkimus toteutettiin fenomenografista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhdessä yhtenäiskoulussa toimivalta koulun pedagogiselta henkilöstöltä, kahdelta luokanopettajalta, kahdelta rehtorilta sekä erityisopettajalta. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla ja saatu aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla. Tulosavaruus muodostui kuvauskategorioista, jotka olivat koulutuksellinen tasa-arvo, eriytymisen ilmenemismuotoja, kouluvalinnat, kaupunginosan sekä oppilaiden perheiden yhteys koulun toimintaan, asuinalueiden kehittämisen toimet, koulun tason toimet, kohdennettu rahoitus, tasavertaiset valinnanmahdollisuudet, alueellisen vaihtelun ilmeneminen koulussa, heijastus oppilaiden saamaan tukeen sekä inkluusio. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että koulujen alueellinen eriytyminen tunnistettiin koulujen tasolla. Sen nähtiin tuottavan oppilaiden välille epätasa-arvoa sekä tasa-arvoa ja nähtiin, että Suomessa tulisi olla kaikilla lähtökohdista riippumatta samat mahdollisuudet koulutuksen suhteen. Koulujen eriytyminen nähtiin suurien kaupunkien haasteena. Kouluja ympäröivien alueiden vaikutuksia koulun toimintaan tuotiin laajasti esille. Alueelliseen eriytymiseen vastaamisen toimina nähtiin asuinalueiden kehittäminen ja palveluiden kehittäminen sekä asiaa tarkasteltiin myös koulun näkökulmasta resurssoinnin ja rahoituksen keinojen avulla. Toimien avulla myös pyrittiin tasavertaisiin valinnanmahdollisuuksiin oppilaille asuinalueesta tai taustastaan riippumatta. Tuen tarpeisten oppilaiden alueelliset määrät nähtiin suurena sekä kielelliset tuen tarpeet nähtiin alueellisesti jakautuneena. Tuen tarpeet nähtiin näyttäytyvän erilaisina eri alueilla ja tavat tunnistaa ja vastata oppilaiden tukeen nähtiin vaihtelevina.
first_indexed 2023-06-21T20:14:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lasonen, Vivia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-21T07:06:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-21T07:06:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata koulun pedagogisen henkil\u00f6kunnan erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 alueellisesta eriytymisest\u00e4 ja koulujen eriytymisest\u00e4. Tutkimus toteutettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin yhdess\u00e4 yhten\u00e4iskoulussa toimivalta koulun pedagogiselta henkil\u00f6st\u00f6lt\u00e4, kahdelta \nluokanopettajalta, kahdelta rehtorilta sek\u00e4 erityisopettajalta. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelujen avulla ja saatu aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla. Tulosavaruus muodostui kuvauskategorioista, jotka olivat koulutuksellinen tasa-arvo, eriytymisen ilmenemismuotoja, kouluvalinnat, kaupunginosan sek\u00e4 oppilaiden perheiden yhteys koulun toimintaan, asuinalueiden kehitt\u00e4misen toimet, koulun tason toimet, kohdennettu rahoitus, tasavertaiset valinnanmahdollisuudet, alueellisen vaihtelun ilmeneminen koulussa, heijastus oppilaiden saamaan tukeen sek\u00e4 inkluusio. \n Tulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 koulujen alueellinen eriytyminen tunnistettiin koulujen tasolla. Sen n\u00e4htiin tuottavan oppilaiden v\u00e4lille ep\u00e4tasa-arvoa sek\u00e4 tasa-arvoa ja n\u00e4htiin, ett\u00e4 Suomessa tulisi olla kaikilla l\u00e4ht\u00f6kohdista riippumatta samat mahdollisuudet koulutuksen suhteen. Koulujen eriytyminen n\u00e4htiin suurien kaupunkien haasteena. Kouluja ymp\u00e4r\u00f6ivien alueiden vaikutuksia koulun toimintaan tuotiin laajasti esille. Alueelliseen eriytymiseen vastaamisen toimina n\u00e4htiin asuinalueiden kehitt\u00e4minen ja palveluiden kehitt\u00e4minen sek\u00e4 asiaa tarkasteltiin my\u00f6s koulun n\u00e4k\u00f6kulmasta resurssoinnin ja rahoituksen keinojen avulla. Toimien avulla my\u00f6s pyrittiin tasavertaisiin valinnanmahdollisuuksiin oppilaille asuinalueesta tai \ntaustastaan riippumatta. Tuen tarpeisten oppilaiden alueelliset m\u00e4\u00e4r\u00e4t n\u00e4htiin suurena sek\u00e4 kielelliset tuen tarpeet n\u00e4htiin alueellisesti jakautuneena. Tuen tarpeet n\u00e4htiin n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n erilaisina eri alueilla ja tavat tunnistaa ja vastata oppilaiden tukeen n\u00e4htiin vaihtelevina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-21T07:06:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-21T07:06:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulujen eriytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alueellinen eriytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkil\u00f6kunnan k\u00e4sityksi\u00e4 alueellisesta eriytymisest\u00e4 ja koulujen eriytymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306214030", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alueelliset erot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87978
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24313091-7e99-4ce5-9b03-fc4b9af1b305\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306214030.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lasonen, Vivia Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä koulujen eriytyminen alueellinen eriytyminen oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia koulut eriytyminen alueelliset erot
title Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_full Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_fullStr Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_full_unstemmed Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_short Koulujen eriytyminen
title_sort koulujen eriytyminen koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_sub koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
title_txtP Koulujen eriytyminen : koulun pedagogisen henkilökunnan käsityksiä alueellisesta eriytymisestä ja koulujen eriytymisestä
topic koulujen eriytyminen alueellinen eriytyminen oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia koulut eriytyminen alueelliset erot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alueellinen eriytyminen alueelliset erot eriytyminen fenomenografia koulujen eriytyminen koulut oppimisen ja koulunkäynnin tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87978 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214030
work_keys_str_mv AT lasonenvivia koulujeneriytyminenkoulunpedagogisenhenkilökunnankäsityksiäalueellisestaeriytymises