Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki kokemuksia ja käytänteitä

Tutkimuksessani käsittelen kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden suomen kielen oppimista oppimisympäristössä, jossa integroidaan suomen kieltä ja sairaanhoidon ammatillisia sisältöjä. Ammatillinen kielen oppiminen on ajankohtainen aihe sekä toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentällä että yh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suomalainen, Minja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87973
_version_ 1826225759620956160
author Suomalainen, Minja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomalainen, Minja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomalainen, Minja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomalainen, Minja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani käsittelen kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden suomen kielen oppimista oppimisympäristössä, jossa integroidaan suomen kieltä ja sairaanhoidon ammatillisia sisältöjä. Ammatillinen kielen oppiminen on ajankohtainen aihe sekä toisen kielen oppimisen tutkimuksen kentällä että yhteiskunnallisesti kansainvälisten sairaanhoitajien työllistymisen näkökulmasta. Tutkimukseni on osa Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen akatemia 2019—2023). Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ammatillisen kielen ja vuorovaikutuksen oppimistilanteita rakentuu, kun eri osapuolet puhuvat suomen kieltä lingua francana?, 2. Miten suomea toisena kielenä puhuvat ohjaajat tukevat opiskelijoiden ammatillisen kielenkäytön oppimista? ja 3. Miten opiskelijat ja ohjaajat kokevat kieltä ja ammatillisia taitoja integroivan opetuksen tukevan ammatillisen kielitaidon oppimista? Lähestyn aihetta kielen käyttöä korostavasta lingua franca -näkökulmasta. Lingua franca voidaan tulkita kieleksi, jota vähintään yksi vuorovaikutuksen osapuoli käyttää toisena kielenä (Mauranen 2018). Osassa tutkimukseni oppimistilanteita sekä opiskelija että ohjaaja ovat toisen kielen puhujia, osassa vain opiskelija. Lisäksi tarkastelen kielen oppimista sosiokulttuurisesta (Vygotsky 1978), ekologisesta (van Lier 2002, 2004) ja dialogisesta (Linell 1998) näkökulmasta. Näissä korostuvat kielen funktionaalisuus ja vuorovaikutus. Aineistoni on kerätty etnografisesti, ja se sisältää ääni- ja videotallenteita, haastatteluja ja kenttämuistiinpanoja. Oppimistilanneaineistoa analysoin Linellin (1998) episodianalyysilla. Haastatteluaineistoa analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla teemoittelun avulla. Analyysini perusteella oppimistilanteiden vuorovaikutus rakentuu yhteisenä toimintana, jossa ymmärrystä tuetaan eksplisiittisyyden avulla. Ilmaisuja toistetaan, muotoillaan uudelleen ja korjataan. Tilanteisiin tuodaan tietoa hoitotyön käytännöistä, substanssiosaamisesta ja rekistereistä. Suomea toisena kielenä puhuvat ohjaajat tukevat kielen oppimista monipuolisin resurssein ja toimivat sekä ohjaajana että vertaistukena. Aineiston oppimisympäristössä korostuu oppimisen merkityksellisyys ja monipuolinen tuki. Osapuolten vuorovaikutustilanteeseen tuomat erilaiset resurssit mahdollistavat monipuolisen työelämän osaamisen ja kielen oppimisen. Lingua franca -näkökulmaa voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan opetuksessa. Tällöin tulisi huomioida turvallisuusnäkökulmat esimerkiksi ilmausten tarkkuutta korostamalla. Kansainvälisten sairaanhoitajien työelämään kytkeytyvää suomen kielen oppimista on syytä tutkia ja kehittää, jotta heidän työllistymismahdollisuuksiaan voidaan tukea.
first_indexed 2023-06-21T20:14:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruuska, Katharina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomalainen, Minja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-21T06:54:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-21T06:54:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani k\u00e4sittelen kansainv\u00e4listen sairaanhoitajaopiskelijoiden suomen kielen oppimista oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa integroidaan suomen kielt\u00e4 ja sairaanhoidon ammatillisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Ammatillinen kielen oppiminen on ajankohtainen aihe sek\u00e4 toisen kielen oppimisen tutkimuksen kent\u00e4ll\u00e4 ett\u00e4 yhteiskunnallisesti kansainv\u00e4listen sairaanhoitajien ty\u00f6llistymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimukseni on osa Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen akatemia 2019\u20142023). Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ammatillisen kielen ja vuorovaikutuksen oppimistilanteita rakentuu, kun eri osapuolet puhuvat suomen kielt\u00e4 lingua francana?, 2. Miten suomea toisena kielen\u00e4 puhuvat ohjaajat tukevat opiskelijoiden ammatillisen kielenk\u00e4yt\u00f6n oppimista? ja 3. Miten opiskelijat ja ohjaajat kokevat kielt\u00e4 ja ammatillisia taitoja integroivan opetuksen tukevan ammatillisen kielitaidon oppimista?\nL\u00e4hestyn aihetta kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 korostavasta lingua franca -n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lingua franca voidaan tulkita kieleksi, jota v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi vuorovaikutuksen osapuoli k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 toisena kielen\u00e4 (Mauranen 2018). Osassa tutkimukseni oppimistilanteita sek\u00e4 opiskelija ett\u00e4 ohjaaja ovat toisen kielen puhujia, osassa vain opiskelija. Lis\u00e4ksi tarkastelen kielen oppimista sosiokulttuurisesta (Vygotsky 1978), ekologisesta (van Lier 2002, 2004) ja dialogisesta (Linell 1998) n\u00e4k\u00f6kulmasta. N\u00e4iss\u00e4 korostuvat kielen funktionaalisuus ja vuorovaikutus. Aineistoni on ker\u00e4tty etnografisesti, ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 \u00e4\u00e4ni- ja videotallenteita, haastatteluja ja kentt\u00e4muistiinpanoja. Oppimistilanneaineistoa analysoin Linellin (1998) episodianalyysilla. Haastatteluaineistoa analysoin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla teemoittelun avulla.\nAnalyysini perusteella oppimistilanteiden vuorovaikutus rakentuu yhteisen\u00e4 toimintana, jossa ymm\u00e4rryst\u00e4 tuetaan eksplisiittisyyden avulla. Ilmaisuja toistetaan, muotoillaan uudelleen ja korjataan. Tilanteisiin tuodaan tietoa hoitoty\u00f6n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4, substanssiosaamisesta ja rekistereist\u00e4. Suomea toisena kielen\u00e4 puhuvat ohjaajat tukevat kielen oppimista monipuolisin resurssein ja toimivat sek\u00e4 ohjaajana ett\u00e4 vertaistukena. Aineiston oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 korostuu oppimisen merkityksellisyys ja monipuolinen tuki. Osapuolten vuorovaikutustilanteeseen tuomat erilaiset resurssit mahdollistavat monipuolisen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n osaamisen ja kielen oppimisen. Lingua franca -n\u00e4k\u00f6kulmaa voidaan soveltaa terveydenhuoltoalan opetuksessa. T\u00e4ll\u00f6in tulisi huomioida turvallisuusn\u00e4k\u00f6kulmat esimerkiksi ilmausten tarkkuutta korostamalla. Kansainv\u00e4listen sairaanhoitajien ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kytkeytyv\u00e4\u00e4 suomen kielen oppimista on syyt\u00e4 tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4, jotta heid\u00e4n ty\u00f6llistymismahdollisuuksiaan voidaan tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-21T06:54:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-21T06:54:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306214025", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua francat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87973
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ddd1703e-3bed-4a5c-81af-2c5e93e020ec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306214025.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomalainen, Minja Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä Suomen kieli Finnish 309 ammattikieli lingua francat suomi toisena kielenä
title Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
title_full Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
title_fullStr Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
title_full_unstemmed Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
title_short Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki
title_sort suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki kokemuksia ja käytänteitä
title_sub kokemuksia ja käytänteitä
title_txtP Suomen kielen ja sairaanhoidon integroidun oppimisen tuki : kokemuksia ja käytänteitä
topic Suomen kieli Finnish 309 ammattikieli lingua francat suomi toisena kielenä
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammattikieli lingua francat suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87973 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306214025
work_keys_str_mv AT suomalainenminja suomenkielenjasairaanhoidonintegroidunoppimisentukikokemuksiajakäytänteitä