Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä (n = 9) musiikkiin erikoistuneen luokanopettajan haastattelusta, jotka toteutettiin Zoom-videokeskustelupalvelun välityksellä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat tunnekasvatuksen sopivan musiikintunneille. Kuitenkin vain muutama opettaja toteutti sitä tietoisesti ja suunnitellusti musiikinopetuksessaan. Opettajat kokivatkin tunnekasvattajuusosaamisen vaihtelevasti, ja enemmistö opettajista näki tunnekasvattajuutensa myös muuttuneen uransa aikana. Opettajat olivat kuitenkin kiinnostuneita lisäkouluttautumaan tunnekasvatusteemoista tai perehtymään aiheeseen itsenäisesti.
Osa opettajista koki tunnekasvatuksen sisältyvän opetussuunnitelmaan vain yksittäisenä mainintana, kun osa puolestaan näki sen olevan vahva osa opetussuunnitelmaa arvoperustasta lähtien. Opettajat kokivat myös yhdistävänsä tunnekasvatusta muutamiin musiikin sisältöihin ja tavoitteisiin, mutta todellisuudessa opettajien kertomat kokemukset voitiin yhdistää lopulta kaikkiin musiikin oppiaineen tavoitteisiin.
|