Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin opettajien sukupuoli ja työkokemus ovat yhteydessä työhö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viman, Annina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87941
_version_ 1826225713518215168
author Viman, Annina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viman, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viman, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viman, Annina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin opettajien sukupuoli ja työkokemus ovat yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työn koettuun merkityksellisyyteen. Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Aineisto kerättiin 338 luokanopettajalta Webropol-kyselynä keväällä 2022. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että mitä merkityksellisemmäksi luokanopettaja työnsä koki, sitä vähemmän hän oli työhönsä ylisitoutunut ja sitä vähemmän hänellä esiintyi epätasapainoa työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden välillä. Työhön ylisitoutumista sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoa esiintyi enemmän naisilla kuin miehillä. Sukupuolella ei ollut yhteyttä kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Työkokemuksella taas ei ollut yhteyttä työhön ylisitoutumiseen eikä työn koettuun merkityksellisyyteen. Tutkimus antoi uutta tietoa erityisesti luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta, jota ei Suomessa ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että kokemus työn merkityksellisyydestä voi suojata luokanopettajia työhön ylisitoutumiselta sekä ylläpitää työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden tasapainoa.
first_indexed 2023-06-20T20:01:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viman, Annina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-20T06:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-20T06:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87941", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin luokanopettajien kokema ty\u00f6n merkityksellisyys on yhteydess\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumiseen sek\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden ep\u00e4tasapainoon. Sen lis\u00e4ksi tutkittiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opettajien sukupuoli ja ty\u00f6kokemus ovat yhteydess\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumiseen ja ty\u00f6n koettuun merkityksellisyyteen.\nTutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016\u20132022). Aineisto ker\u00e4ttiin 338 luokanopettajalta Webropol-kyselyn\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. Aineisto analysoitiin lineaarisella regressioanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 merkityksellisemm\u00e4ksi luokanopettaja ty\u00f6ns\u00e4 koki, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n oli ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ylisitoutunut ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4nell\u00e4\nesiintyi ep\u00e4tasapainoa ty\u00f6h\u00f6n liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden v\u00e4lill\u00e4. Ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumista sek\u00e4 ponnistelujen ja palkkioiden ep\u00e4tasapainoa esiintyi\nenemm\u00e4n naisilla kuin miehill\u00e4. Sukupuolella ei ollut yhteytt\u00e4 kokemukseen ty\u00f6n merkityksellisyydest\u00e4. Ty\u00f6kokemuksella taas ei ollut yhteytt\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumiseen eik\u00e4 ty\u00f6n koettuun merkityksellisyyteen.\nTutkimus antoi uutta tietoa erityisesti luokanopettajien ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumisesta, jota ei Suomessa ole juurikaan aiemmin tutkittu. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kokemus ty\u00f6n merkityksellisyydest\u00e4 voi suojata luokanopettajia ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumiselta sek\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden tasapainoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-20T06:22:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-20T06:22:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n merkityksellisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylisitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ponnistelujen ja palkkioiden ep\u00e4tasapaino", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokeman ty\u00f6n merkityksellisyyden yhteys ty\u00f6h\u00f6n ylisitoutumiseen sek\u00e4 ponnistelujen ja palkkioiden ep\u00e4tasapainoon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306203996", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87941
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9249f5bd-f6af-4347-99b4-d6b9a19b04a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306203996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viman, Annina Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon työn merkityksellisyys ylisitoutuminen ponnistelujen ja palkkioiden epätasapaino Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ luokanopettajat
title Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_full Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_fullStr Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_short Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_sort luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
title_txtP Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
topic työn merkityksellisyys ylisitoutuminen ponnistelujen ja palkkioiden epätasapaino Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat ponnistelujen ja palkkioiden epätasapaino työ työn merkityksellisyys ylisitoutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87941 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306203996
work_keys_str_mv AT vimanannina luokanopettajienkokemantyönmerkityksellisyydenyhteystyöhönylisitoutumiseensekäponnis