Työpaikkaohjaajan näkemykset työelämäpedagogisesta yhteistyöstä opettajan kanssa

Tämä tutkimus selvittää työpaikkaohjaajan näkemyksiä työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisessa sekä sitä, minkälainen malli yhteistyöstä muodostuu. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu sisällönanalyysin menetel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häli, Hannele
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87935
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkimus selvittää työpaikkaohjaajan näkemyksiä työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä ammatillisen koulutuksen työelämässä oppimisessa sekä sitä, minkälainen malli yhteistyöstä muodostuu. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin heinäkuun 2021 ja toukokuun 2022 välisenä aikana. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksena muodostui malli työpaikkaohjaajan ja opettajan välisestä työelämäpedagogisesta yhteistyöstä työpaikkaohjaajan näkökulmasta. Työyhteisö toimii työelämässä oppimisen toteuttajana. Työpaikkaohjaaja tarvitsee tietoa työelämässä oppimisesta ja opiskelijasta ohjaustyönsä tueksi. Työelämässä oppiminen näyttäytyy vaiheittain etenevinä tehtävinä, joita työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti työyhteisön avulla ja osin opettajan kanssa. Opettaja näyttäytyy tukena ja yhteydenpitäjänä työpaikkaohjaajalle. Hän seuraa opiskelijaa ja pitää häneen yhteyttä. Opiskelija on työelämässä oppimisen keskiössä hänen lähikehityksen vyöhykkeellään erilaisine rooleineen hänen kehittyessään oma-aloitteisesta toimijasta työntekijäksi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että työpaikkaohjaaja hoitaa itsenäisesti ohjaustehtäväänsä työyhteisön avulla. Työpaikkaohjaajat tekevät opettajan kanssa yhteistyötä työelämässä oppimisen aikana, mutta opiskelijan ohjausvastuu on työpaikalla.