Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella viitataan oppimisprosessien kestävyyteen. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuivalainen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87931
_version_ 1826225702462029824
author Kuivalainen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuivalainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuivalainen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuivalainen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella viitataan oppimisprosessien kestävyyteen. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kestävän oppimisen tukemisesta henkilöstön kehittämisen keinoin. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee työntekijöiden kokemana? 2) Miten henkilöstön kehittämisen käytännöt tukevat työntekijöiden kestävää oppimista heidän kokemustensa perusteella? Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisessa taustassa on piirteitä fenomenologiasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastatteluaineistoa (N = 10), joka on kerätty osana Jyväskylän yliopiston toteuttamaa Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä -tutkimushanketta (JoKo). Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että tunnistetut henkilöstön kehittämisen käytännöt voitiin jakaa neljään kategoriaan: 1) Henkilöstökoulutukset, 2) Johtamiskäytänteet, 3) Kehittymistä tukeva työkulttuuri ja 4) Laajenevat työtehtävät. Lähes kaikki tunnistetut käytännöt tukivat kestävää oppimista. Ainoastaan itseopiskelun ja ohjauksen kohdalla tätä ei havaittu. Jatkotutkimuksissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota kestävän oppimisen ja sen tuen yksilöllisyyteen. Mielekästä olisi tutkia tarkemmin myös esihenkilöiden roolia kestävän oppimisen tukemisessa.
first_indexed 2023-06-20T20:01:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuivalainen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-20T05:59:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-20T05:59:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87931", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemusten kautta, millaisia henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 organisaatiossa ilmenee, ja miten n\u00e4m\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t tukevat kest\u00e4v\u00e4\u00e4 oppimista. Kest\u00e4v\u00e4ll\u00e4 oppimisella viitataan oppimisprosessien kest\u00e4vyyteen. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kest\u00e4v\u00e4n oppimisen tukemisesta henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen keinoin. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 organisaatiossa ilmenee ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemana? 2) Miten henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t tukevat ty\u00f6ntekij\u00f6iden kest\u00e4v\u00e4\u00e4 oppimista heid\u00e4n kokemustensa perusteella?\n\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisessa taustassa on piirteit\u00e4 fenomenologiasta. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin teemahaastatteluaineistoa (N = 10), joka on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston toteuttamaa L\u00e4hijohtaminen kest\u00e4v\u00e4n oppimisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 -tutkimushanketta (JoKo). Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 tunnistetut henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t voitiin jakaa nelj\u00e4\u00e4n kategoriaan: 1) Henkil\u00f6st\u00f6koulutukset, 2) Johtamisk\u00e4yt\u00e4nteet, 3) Kehittymist\u00e4 tukeva ty\u00f6kulttuuri ja 4) Laajenevat ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t. L\u00e4hes kaikki tunnistetut k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t tukivat kest\u00e4v\u00e4\u00e4 oppimista. Ainoastaan itseopiskelun ja ohjauksen kohdalla t\u00e4t\u00e4 ei havaittu. Jatkotutkimuksissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota kest\u00e4v\u00e4n oppimisen ja sen tuen yksil\u00f6llisyyteen. Mielek\u00e4st\u00e4 olisi tutkia tarkemmin my\u00f6s esihenkil\u00f6iden roolia kest\u00e4v\u00e4n oppimisen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-20T05:59:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-20T05:59:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologia-ala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT-organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja kest\u00e4v\u00e4 oppiminen teknologia-alan ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306203986", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87931
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d73269e-db6a-4e05-94a5-6d009069e34a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306203986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuivalainen, Hanna Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana henkilöstön kehittämisen käytännöt kestävä oppiminen teknologia-ala ICT-organisaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 henkilöstö oppiminen kehittäminen osaaminen
title Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
title_full Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
title_fullStr Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
title_full_unstemmed Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
title_short Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
title_sort henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia alan työntekijöiden kokemana
title_txtP Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
topic henkilöstön kehittämisen käytännöt kestävä oppiminen teknologia-ala ICT-organisaatio Aikuiskasvatus Adult Education 102 henkilöstö oppiminen kehittäminen osaaminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ICT-organisaatio henkilöstö henkilöstön kehittämisen käytännöt kehittäminen kestävä oppiminen oppiminen osaaminen teknologia-ala
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87931 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306203986
work_keys_str_mv AT kuivalainenhanna henkilöstönkehittämisenkäytännötjakestäväoppiminenteknologiaalantyöntekijöidenk