Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien transformatiivista toimijuutta opettajien digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan ja työyhteisön digipedagogisten kehitysolosuhteiden näkökulmista. Lisäksi tutkitaan, eroavatko opettajien kehittäjäroolin mukaan muodostetut r...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokitulppo, Niklas
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87916
_version_ 1826225681428643840
author Jokitulppo, Niklas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokitulppo, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokitulppo, Niklas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokitulppo, Niklas
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien transformatiivista toimijuutta opettajien digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan ja työyhteisön digipedagogisten kehitysolosuhteiden näkökulmista. Lisäksi tutkitaan, eroavatko opettajien kehittäjäroolin mukaan muodostetut ryhmät toisistaan edellä mainittujen osa-alueiden osalta. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Innokas -verkoston Innovatiivinen koulu toimii -hanketta hankkeeseen osallistuneiden koulujen opettajilta (N = 233) keväällä 2022. Määrällinen aineisto kerättiin osana hankkeen alkukartoitusta sähköisellä kyselylomakkeella. Määrällisen aineiston analyysissä käytetään yksisuuntaista varianssi-analyysiä sekä Kruskal-Wallisin-testiä. Tulokset osoittavat opettajaryhmien eroavan toisistaan tilastollisesti merkitsevästi itsearvioidun digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan aktiivisuuden ja työyhteisön koettujen digipedagogisten kehitysolosuhteiden suhteen. Nimetyssä kehittäjä roolissa toimivat opettajat arvioivat digipedagogisen osaamisensa ja aktiivisuutensa digipedagogisessa kehitystoiminnassa korkeammaksi kuin muut opettajat. Lisäksi nimetyssä kehittäjäroolissa toimivat opettajat kokevat työyhteisön digipedagogiset kehitysolosuhteet paremmiksi kuin muut opettajat. Tutkimus antaa tärkeää tietoa opettajien digipedagogisen osaamisen tasosta sekä aktiivisuudesta koulun digipedagogisessa kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää opettajien täydennyskoulutuksen suunnitteluun sekä koulujen digipedagogisen toimintakulttuurin kehityskohteiden tunnistamiseen.
first_indexed 2023-06-19T20:01:13Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokitulppo, Niklas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-19T07:42:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-19T07:42:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87916", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien transformatiivista toimijuutta opettajien digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan ja ty\u00f6yhteis\u00f6n digipedagogisten kehitysolosuhteiden n\u00e4k\u00f6kulmista. Lis\u00e4ksi tutkitaan, eroavatko opettajien kehitt\u00e4j\u00e4roolin mukaan muodostetut ryhm\u00e4t toisistaan edell\u00e4 mainittujen osa-alueiden osalta. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Innokas -verkoston Innovatiivinen koulu toimii -hanketta hankkeeseen osallistuneiden koulujen opettajilta (N = 233) kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto ker\u00e4ttiin osana hankkeen alkukartoitusta s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yksisuuntaista varianssi-analyysi\u00e4 sek\u00e4 Kruskal-Wallisin-testi\u00e4. Tulokset osoittavat opettajaryhmien eroavan toisistaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti itsearvioidun digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan aktiivisuuden ja ty\u00f6yhteis\u00f6n koettujen digipedagogisten kehitysolosuhteiden suhteen. Nimetyss\u00e4 kehitt\u00e4j\u00e4 roolissa toimivat opettajat arvioivat digipedagogisen osaamisensa ja aktiivisuutensa digipedagogisessa kehitystoiminnassa korkeammaksi kuin muut opettajat. Lis\u00e4ksi nimetyss\u00e4 kehitt\u00e4j\u00e4roolissa toimivat opettajat kokevat ty\u00f6yhteis\u00f6n digipedagogiset kehitysolosuhteet paremmiksi kuin muut opettajat. Tutkimus antaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa opettajien digipedagogisen osaamisen tasosta sek\u00e4 aktiivisuudesta koulun digipedagogisessa kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskoulutuksen suunnitteluun sek\u00e4 koulujen digipedagogisen toimintakulttuurin kehityskohteiden tunnistamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-19T07:42:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-19T07:42:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digipedagoginen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transformatiivinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen digitalisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehitt\u00e4misess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306193971", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87916
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokitulppo, Niklas Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä digipedagoginen osaaminen transformatiivinen toimijuus koulutuksen digitalisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat osaaminen digitalisaatio
title Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_full Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_fullStr Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_full_unstemmed Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_short Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_sort opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
title_txtP Opettajien transformatiivinen toimijuus koulun digipedagogisessa kehittämisessä
topic digipedagoginen osaaminen transformatiivinen toimijuus koulutuksen digitalisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat osaaminen digitalisaatio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education digipedagoginen osaaminen digitalisaatio koulutuksen digitalisaatio opettajat osaaminen transformatiivinen toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87916 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306193971
work_keys_str_mv AT jokitulpponiklas opettajientransformatiivinentoimijuuskoulundigipedagogisessakehittämisessä