Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella opettajien transformatiivista toimijuutta opettajien digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan ja työyhteisön digipedagogisten kehitysolosuhteiden näkökulmista. Lisäksi tutkitaan, eroavatko opettajien kehittäjäroolin mukaan muodostetut ryhmät toisistaan edellä mainittujen osa-alueiden osalta. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Innokas -verkoston Innovatiivinen koulu toimii -hanketta hankkeeseen osallistuneiden koulujen opettajilta (N = 233) keväällä 2022. Määrällinen aineisto kerättiin osana hankkeen alkukartoitusta sähköisellä kyselylomakkeella. Määrällisen aineiston analyysissä käytetään yksisuuntaista varianssi-analyysiä sekä Kruskal-Wallisin-testiä. Tulokset osoittavat opettajaryhmien eroavan toisistaan tilastollisesti merkitsevästi itsearvioidun digipedagogisen osaamisen, digipedagogisen kehitystoiminnan aktiivisuuden ja työyhteisön koettujen digipedagogisten kehitysolosuhteiden suhteen. Nimetyssä kehittäjä roolissa toimivat opettajat arvioivat digipedagogisen osaamisensa ja aktiivisuutensa digipedagogisessa kehitystoiminnassa korkeammaksi kuin muut opettajat. Lisäksi nimetyssä kehittäjäroolissa toimivat opettajat kokevat työyhteisön digipedagogiset kehitysolosuhteet paremmiksi kuin muut opettajat. Tutkimus antaa tärkeää tietoa opettajien digipedagogisen osaamisen tasosta sekä aktiivisuudesta koulun digipedagogisessa kehittämisessä. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää opettajien täydennyskoulutuksen suunnitteluun sekä koulujen digipedagogisen toimintakulttuurin kehityskohteiden tunnistamiseen.
|