Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista opettajien kasvutarinoita

Tässä tutkimuksessa kuvataan opettajien ammatillista kehittymistä osana positiivisen pedagogiikan omaksumisen matkaa. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyy ammatillisen kehittymisen edellytyksiin ja tukikeinoihin, kun taas toinen opettajien kulkemiin ammatillisen kehittymisen polkuihin. Positiivista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heinonen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87912
_version_ 1826225711520677888
author Heinonen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heinonen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heinonen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heinonen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa kuvataan opettajien ammatillista kehittymistä osana positiivisen pedagogiikan omaksumisen matkaa. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyy ammatillisen kehittymisen edellytyksiin ja tukikeinoihin, kun taas toinen opettajien kulkemiin ammatillisen kehittymisen polkuihin. Positiivista pedagogiikkaa ei ole aiemmin juuri tutkittu ammatillisen kehittymisen näkökulmasta, joten tutkimus tuo uutta tietoa aiheesta. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on narratiivinen. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa kahdesta koulusta. Aineisto koostuu opettajien kirjoitelmista, joissa opettajat kertoivat apukysymysten avulla siitä ammatillisesta kehittymisestä, jota heille on tapahtunut positiivisen pedagogiikan omaksumisen aikana. Ensimmäinen tutkimuskysymys on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla ja toinen narratiivisen juonianalyysin avulla. Ammatillisen kehittymisen edellytyksistä ja tukikeinoista muodostui 7 yläluokkaa, joista merkittävimpiä olivat Yksilölliset ominaisuudet, Työyhteisö, Resurssit ja Reflektointi. Näiden alle muodostui 24 alaluokkaa. Opettajien ammatillisen kehittymisen poluista muodostui kaksi päätyyppiä. Näitä olivat Tasaiset kehittyjät (4 opettajaa) ja Vuoristoradan läpikäyneet kehittyjät (6 opettajaa). Tulokset osoittivat, että ammatillisen kehittymisen tukeminen on kokonaisvaltaista ja opettajien ammatillisen kehittymisen polut ovat yksilöllisiä. Opettajien tarpeet erosivat toisistaan runsaasti, mutta kaikki opettajat nimesivät tarinoissaan useita edellytyksiä ja tuentarpeita. Lisäksi tuen tarpeet erosivat Tasaisten kehittyjien ja Vuoristoradan läpikäyneiden opettajien välillä.
first_indexed 2023-06-19T20:01:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-19T07:23:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-19T07:23:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87912", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kuvataan opettajien ammatillista kehittymist\u00e4 osana positiivisen pedagogiikan omaksumisen matkaa. Ensimm\u00e4inen tutkimuskysymys keskittyy ammatillisen kehittymisen edellytyksiin ja tukikeinoihin, kun taas toinen opettajien kulkemiin ammatillisen kehittymisen polkuihin. Positiivista pedagogiikkaa ei ole aiemmin juuri tutkittu ammatillisen kehittymisen n\u00e4k\u00f6kulmasta, joten tutkimus tuo uutta tietoa aiheesta. Tutkimus on laadullinen ja sen l\u00e4hestymistapa on narratiivinen. Tutkimukseen osallistui kymmenen opettajaa kahdesta koulusta. Aineisto koostuu opettajien kirjoitelmista, joissa opettajat kertoivat apukysymysten avulla siit\u00e4 ammatillisesta kehittymisest\u00e4, jota heille on tapahtunut positiivisen pedagogiikan omaksumisen aikana. Ensimm\u00e4inen tutkimuskysymys on analysoitu laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla ja toinen narratiivisen juonianalyysin avulla. Ammatillisen kehittymisen edellytyksist\u00e4 ja tukikeinoista muodostui 7 yl\u00e4luokkaa, joista merkitt\u00e4vimpi\u00e4 olivat Yksil\u00f6lliset ominaisuudet, Ty\u00f6yhteis\u00f6, Resurssit ja Reflektointi. N\u00e4iden alle muodostui 24 alaluokkaa. Opettajien ammatillisen kehittymisen poluista muodostui kaksi p\u00e4\u00e4tyyppi\u00e4. N\u00e4it\u00e4 olivat Tasaiset kehittyj\u00e4t (4 opettajaa) ja Vuoristoradan l\u00e4pik\u00e4yneet kehittyj\u00e4t (6 opettajaa). Tulokset osoittivat, ett\u00e4 ammatillisen kehittymisen tukeminen on kokonaisvaltaista ja opettajien ammatillisen kehittymisen polut ovat yksil\u00f6llisi\u00e4. Opettajien tarpeet erosivat toisistaan runsaasti, mutta kaikki opettajat nimesiv\u00e4t tarinoissaan useita edellytyksi\u00e4 ja tuentarpeita. Lis\u00e4ksi tuen tarpeet erosivat Tasaisten kehittyjien ja Vuoristoradan l\u00e4pik\u00e4yneiden opettajien v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-19T07:23:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-19T07:23:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvutarinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306193967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87912
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/125e66cc-7af2-4c1c-b2c4-7167733cbae3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306193967.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Hanna Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita kasvutarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka ammatillinen kehitys opettajat
title Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
title_full Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
title_fullStr Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
title_full_unstemmed Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
title_short Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista
title_sort ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista opettajien kasvutarinoita
title_sub opettajien kasvutarinoita
title_txtP Ammatillinen kehittyminen osana positiivisen pedagogiikan omaksumista : opettajien kasvutarinoita
topic kasvutarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka ammatillinen kehitys opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys kasvutarinat opettajat positiivinen pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306193967
work_keys_str_mv AT heinonenhanna ammatillinenkehittyminenosanapositiivisenpedagogiikanomaksumistaopettajienkasvutar