Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää ympäristökerronnan käsitteen olemusta ja sen käyttöä videopeleissä. Aihetta lähestyttiin sekä teoreettisesti että käytännön kautta. Videopelien kerronnallisuuteen ja rakenteeseen perehtyvien teorioiden, pelisuunnitteluoppaiden sekä pelianalyysi-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sivula, Elina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87905
_version_ 1826225753341034496
author Sivula, Elina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sivula, Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sivula, Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sivula, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää ympäristökerronnan käsitteen olemusta ja sen käyttöä videopeleissä. Aihetta lähestyttiin sekä teoreettisesti että käytännön kautta. Videopelien kerronnallisuuteen ja rakenteeseen perehtyvien teorioiden, pelisuunnitteluoppaiden sekä pelianalyysi- ja peliesimerkkien kautta muodostettiin määritelmä ympäristökerronnasta. Ympäristökerronnan muodostumista hahmotettiin myös kaaviolla, joka esittää sen jakautumista kahteen tasoon: yleiset piirteet ja yksityiskohdat. Tätä määritelmää ja jaottelua käytettiin kohdepelin Resident Evil 7: Biohazard analyysiin. Analyysi toteutettiin lähipelaamisen avulla, joka on pelien tutkimiseen sovellettu versio lähilukemisesta. Lähipelaamalla ja ympäristökerronnan määritelmää teoreettisena kehyksenä käyttäen pelistä hahmottui ympäristökerrontaa sekä yleisellä että yksityiskohtien tasolla useissa kategorioissa. Analyysin avulla pystyttiin myös täsmentämään ympäristökerronnan kategorioita sekä määrittelemään sille kolme eri funktiota. Yhtenä osana tutkielmaa oli myös tutkittavan pelin genren määrittäminen. Sitä varten kerättiin kirjallisuudesta selviytymiskauhupelien kuvauksia ja määritelmiä, ja arvioitiin pelin kuuluvan tähän genreen. The aim of this master’s thesis was to find out what the concept of environmental storytelling means and how it is used. The matter was approached both theoretically and practically. A definition of environmental storytelling was formed through studying theories that handle the structure and narrativity of video games, and guides for game design, as well as examples of game analysis articles and different types of video games. Environmental storytelling was also depicted with a chart dividing it into two levels: the level of general characteristics and the level of details. The definition was then used to analyze the video game Resident Evil 7: Biohazard. The analysis was performed using close playing as a method. The analysis revealed that the game uses environmental storytelling in both levels and in several categories. The game analysis also helped to further define the categories of environmental storytelling and to define three functions for its elements. One part of this paper was to define the genre of the analyzed game. Therefore, definitions and descriptions of survival horror were reviewed from literature. The conclusion was that the game represents the survival horror video game genre.
first_indexed 2023-06-19T20:01:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varsaluoma, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Paavo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sivula, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-19T07:05:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-19T07:05:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kerronnan k\u00e4sitteen olemusta ja sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 videopeleiss\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyttiin sek\u00e4 teoreettisesti ett\u00e4\n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kautta. Videopelien kerronnallisuuteen ja rakenteeseen perehtyvien teorioiden, pelisuunnitteluoppaiden sek\u00e4 pelianalyysi- ja peliesimerkkien kautta muodostettiin m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6kerronnasta. Ymp\u00e4rist\u00f6kerronnan muodostumista hahmotettiin my\u00f6s kaaviolla, joka esitt\u00e4\u00e4 sen jakautumista kahteen tasoon: yleiset piirteet ja yksityiskohdat. T\u00e4t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ja jaottelua k\u00e4ytettiin kohdepelin Resident Evil 7: Biohazard analyysiin. Analyysi toteutettiin l\u00e4hipelaamisen avulla, joka on pelien tutkimiseen sovellettu versio l\u00e4hilukemisesta. L\u00e4hipelaamalla ja ymp\u00e4rist\u00f6kerronnan m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 teoreettisena kehyksen\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en pelist\u00e4 hahmottui ymp\u00e4rist\u00f6kerrontaa sek\u00e4 yleisell\u00e4 ett\u00e4 yksityiskohtien tasolla useissa kategorioissa. Analyysin avulla pystyttiin my\u00f6s t\u00e4sment\u00e4m\u00e4\u00e4n ymp\u00e4rist\u00f6kerronnan kategorioita sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n sille kolme eri funktiota. Yhten\u00e4 osana tutkielmaa oli my\u00f6s tutkittavan pelin genren m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen. Sit\u00e4 varten ker\u00e4ttiin kirjallisuudesta selviytymiskauhupelien kuvauksia ja m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4, ja arvioitiin pelin kuuluvan t\u00e4h\u00e4n genreen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this master\u2019s thesis was to find out what the concept of environmental storytelling means and how it is used. The matter was approached both theoretically and practically. A definition of environmental storytelling was formed through studying theories that handle the structure and narrativity of video games, and guides for game design, as well as examples of game analysis articles and different types of video games. Environmental storytelling was also depicted with a chart dividing it into two levels: the level of general characteristics and the level of details. The definition was then used to analyze the video game Resident Evil 7: Biohazard. The analysis was performed using close playing as a method. The analysis revealed that the game uses environmental storytelling in both levels and in several categories. The game analysis also helped to further define the categories of environmental storytelling and to define three functions for its elements. One part of this paper was to define the genre of the analyzed game. Therefore, definitions and descriptions of survival horror were reviewed from literature. The conclusion was that the game represents the survival horror video game genre.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-19T07:05:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-19T07:05:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "selviytymiskauhu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hipeluu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6kerronnan k\u00e4ytt\u00f6 selviytymiskauhupeleiss\u00e4 : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306193960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87905
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0cfc87f2-79e4-42be-8fee-b0aefe624e0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306193960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sivula, Elina Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard selviytymiskauhu ympäristökerronta lähipeluu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 videopelit pelit genret narratiivisuus kerronta tietokonepelit
title Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
title_full Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
title_fullStr Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
title_full_unstemmed Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
title_short Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä
title_sort ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä tapausesimerkki resident evil 7 biohazard
title_sub tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
title_txtP Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
topic selviytymiskauhu ympäristökerronta lähipeluu Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 videopelit pelit genret narratiivisuus kerronta tietokonepelit
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka genret kerronta lähipeluu narratiivisuus pelit selviytymiskauhu tietokonepelit videopelit ympäristökerronta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306193960
work_keys_str_mv AT sivulaelina ympäristökerronnankäyttöselviytymiskauhupeleissätapausesimerkkiresidentevil7biohazar