’’Se oli oikeesti tosi ihana yllätys siinä vaiheessa, kun huomas, että onkin oma oppimisryhmä siinä’’ APO-opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmästä etätoteutuksessa

Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin (APO) osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmätyöskentelystä etätoteutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erityisesti Malcolm Knowlesin (2005) andrag...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruoppa, Liisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87903
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin (APO) osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmätyöskentelystä etätoteutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erityisesti Malcolm Knowlesin (2005) andragoginen lähestymistapa oppimiseen sekä David Kolbin (2014) ja Jack Mezirowin (2000) kokemuksellisen oppimisen teoriat. Tutkimuskontekstina puolestaan toimivat Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot, eli ’’APOT’’ (Jyväskylän yliopisto, 2023). Tutkimuksen aineisto muodostui 39 opiskelijan haastatteluista, jotka suorittivat aikuiskouluttajan pedagogiset opintonsa etätoteutuksessa lukuvuonna 2020–2021. Aineiston kerääminen toteutettiin fokusryhmähaastatteluina osana Etäpeda-hanketta keväällä 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat kokemuksiaan oppimisryhmässä toimimisesta etätoteutuksessa kolmen pääteeman kautta: oma kasvu, vuorovaikutus ja oppimisryhmän henki. Etätoteutuksen aikana opiskelijat joutuivat luomaan uusia merkitysperspektiivejä, käsitteitä sekä ajattelu- ja toimintatapoja suhteessa oppimisryhmään ja itseensä. Kokemuksellisen oppimisen kannalta oppimisryhmä koettiin turvalliseksi paikaksi niin kokemusten jakamiseen, reflektioon, itsereflektioon kuin dialogiinkin.