Hör du mig! tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin

Tässä maisterintutkielmassa selvitin opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta ruotsin kurssilla eräässä amattioppilaitoksessa. Kurssi toteutettiin poikkeuksellisesti etäopetuksena Covid-19-pandemian aiheuttaman koulujen sulkemisen seurauksena. Ruotsin kielen kurssi kuuluu ammatillisen perustutkintoon jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuusela, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87887
_version_ 1826225746613370880
author Kuusela, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuusela, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuusela, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuusela, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa selvitin opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta ruotsin kurssilla eräässä amattioppilaitoksessa. Kurssi toteutettiin poikkeuksellisesti etäopetuksena Covid-19-pandemian aiheuttaman koulujen sulkemisen seurauksena. Ruotsin kielen kurssi kuuluu ammatillisen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa pakollisiin opintojaksoihin. Viimeisellä oppitunnillaan oppilaat tekivät kuvan aiheesta Ajatuksia opiskelusta kurssilla Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi. Kuvan sai tehdä haluamallaan tavalla paperille tai tietokoneella. Tutkimuksen aineisto muodostuu näistä kuvista. Niitä palautetiin yhteensä tutkimuksessa käytettäviksi 44 kappaletta. Kuvien analysointiin käytettiin kvalitatiivisen aineiston sisällönanalyysiä. Ammatillisen koulutuksen reformi aloitti muutoksen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa vuonna 2018. Tämä muutos kohti itsenäisempää ja yksilöllisempää oppimista kiihtyi vuonna 2020 Covid-19-pandemian seurauksena. Fyysinen oppimisympäristö vaihtui luokkahuoneista opiskelijoiden koteihin tai paikkoihin, joissa oppilaat saattoivat oppituntien ajan muodostaa laitteillaan internet-yhteyden. Ulkoa päin yhteiskuntaan ja yksilöön kohdistuva uhka aiheuttivat muutoksen sekä oppimisympäristöihin että turvallisuuden tunteeseen. Jotta oppimista voi tapahtua, tulee oppimisympäristön olla turvallinen. Lisäksi vuorovaikutus on edellytys oppimiselle. Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut pitkän tähtäimen tavoitteeksi keventää fyysisiä oppimisympäristöjä sekä lisätä ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Tutkimuksen kuvissa esiin nousi yhtenä hallitsevana tekijänä yksinäisyys. Vuorovaikutus puolestaan kuvissa näkyi vain heikosti. Se tapahtui opettajan ja opiskelijan välillä eikä lainkaan oppilaiden välillä. Fyysistä oppimisympäristöä kuvattiin niukasti ja sitä edusti pääasiassa tietokone. Kuvat ilmensivät enemmänkin yksinäistä etäopiskelutilannetta eikä niinkään erityisesti ruotsin kielen opiskelua. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opiskelutilanteessa on tärkeää panostaa vuorovaikutukseen, kuulla ja nähdä oppilas ja tämän kokonaistilanne. On tärkeää tehdä näkyväksi oppilaiden ajatuksia etäopiskelusta ja pohtia, kuinka turvallisuuden tunteeseen ja vuorovaikutukseen voidaan etäopetuksessa vaikuttaa riittävästi, jotta oppilas voisi kokea tulevansa kuulluksi ja osallistua aktiivisesti opetukseen.
first_indexed 2023-06-19T20:01:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-19T06:01:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-19T06:01:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87887", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa selvitin opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta ruotsin kurssilla er\u00e4\u00e4ss\u00e4 amattioppilaitoksessa. Kurssi toteutettiin poikkeuksellisesti et\u00e4opetuksena Covid-19-pandemian aiheuttaman koulujen sulkemisen seurauksena. Ruotsin kielen kurssi kuuluu ammatillisen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa pakollisiin opintojaksoihin. Viimeisell\u00e4 oppitunnillaan oppilaat tekiv\u00e4t kuvan aiheesta Ajatuksia opiskelusta kurssilla Viestint\u00e4 ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielell\u00e4, ruotsi. Kuvan sai tehd\u00e4 haluamallaan tavalla paperille tai tietokoneella. Tutkimuksen aineisto muodostuu n\u00e4ist\u00e4 kuvista. Niit\u00e4 palautetiin yhteens\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytett\u00e4viksi 44 kappaletta. Kuvien analysointiin k\u00e4ytettiin kvalitatiivisen aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nAmmatillisen koulutuksen reformi aloitti muutoksen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa vuonna 2018. T\u00e4m\u00e4 muutos kohti itsen\u00e4isemp\u00e4\u00e4 ja yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 oppimista kiihtyi vuonna 2020 Covid-19-pandemian seurauksena. Fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 vaihtui luokkahuoneista opiskelijoiden koteihin tai paikkoihin, joissa oppilaat saattoivat oppituntien ajan muodostaa laitteillaan internet-yhteyden. Ulkoa p\u00e4in yhteiskuntaan ja yksil\u00f6\u00f6n kohdistuva uhka aiheuttivat muutoksen sek\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin ett\u00e4 turvallisuuden tunteeseen. Jotta oppimista voi tapahtua, tulee oppimisymp\u00e4rist\u00f6n olla turvallinen. Lis\u00e4ksi vuorovaikutus on edellytys oppimiselle. Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6 on asettanut pitk\u00e4n t\u00e4ht\u00e4imen tavoitteeksi kevent\u00e4\u00e4 fyysisi\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Tutkimuksen kuvissa esiin nousi yhten\u00e4 hallitsevana tekij\u00e4n\u00e4 yksin\u00e4isyys. Vuorovaikutus puolestaan kuvissa n\u00e4kyi vain heikosti. Se tapahtui opettajan ja opiskelijan v\u00e4lill\u00e4 eik\u00e4 lainkaan oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Fyysist\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 kuvattiin niukasti ja sit\u00e4 edusti p\u00e4\u00e4asiassa tietokone. Kuvat ilmensiv\u00e4t enemm\u00e4nkin yksin\u00e4ist\u00e4 et\u00e4opiskelutilannetta eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n erityisesti ruotsin kielen opiskelua. T\u00e4m\u00e4n ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opiskelutilanteessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 panostaa vuorovaikutukseen, kuulla ja n\u00e4hd\u00e4 oppilas ja t\u00e4m\u00e4n kokonaistilanne. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4ksi oppilaiden ajatuksia et\u00e4opiskelusta ja pohtia, kuinka turvallisuuden tunteeseen ja vuorovaikutukseen voidaan et\u00e4opetuksessa vaikuttaa riitt\u00e4v\u00e4sti, jotta oppilas voisi kokea tulevansa kuulluksi ja osallistua aktiivisesti opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-19T06:01:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-19T06:01:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00f6r du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en of\u00f6rutsedd \u00f6verg\u00e5ng till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306193942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87887
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c8e68c39-62c2-4e1a-a257-672ec8cca0c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306193942.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusela, Hanna Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli etäopetus oppimisympäristö COVID-19
title Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
title_full Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
title_fullStr Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
title_full_unstemmed Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
title_short Hör du mig!
title_sort hör du mig tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid 19 pandemin
title_sub tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
title_txtP Hör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli etäopetus oppimisympäristö COVID-19
topic_facet 306 COVID-19 Ruotsin kieli Swedish etäopetus oppimisympäristö ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306193942
work_keys_str_mv AT kuuselahanna hördumigtankarkringkursenisvenskavidenoförutseddövergångtilldistansundervisningvide