Proseduraalisen sisällöntuotannon käytön vaikutus pelikokemukseen

Proseduraalisen sisällöntuotannon avulla peleihin kyetään luomaan sisältöä joko täysin tai osittain tietokoneen avulla ja sille keksitään koko ajan uusia käyttötapoja peliteollisuudessa. Proseduraalista sisällöntuotantoa käsittelevässä tutkimuksessa on ammottava aukko pelikokemuksen näkökulmasta teh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lippojoki, Patrik
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87842
Kuvaus
Yhteenveto:Proseduraalisen sisällöntuotannon avulla peleihin kyetään luomaan sisältöä joko täysin tai osittain tietokoneen avulla ja sille keksitään koko ajan uusia käyttötapoja peliteollisuudessa. Proseduraalista sisällöntuotantoa käsittelevässä tutkimuksessa on ammottava aukko pelikokemuksen näkökulmasta tehdyssä tutkimuksessa. Tässä tutkielmassa tätä aukkoa pyritään tukkimaan pohtimalla proseduraalisen sisällöntuotannon vaikutuksia pelikokemukseen. Tutkielman tavoitteena on löytää proseduraalisen sisällöntuotannon käyttökohteet pelituotannossa sekä sen edut ja haitat pelikokemuksen kannalta. Procedural content generation allows fully or partially automated game content development and new methods to utilize it in the gaming industry are invented all the time. There’s a huge gap in the research of procedural content generation from the perspective of game experience. This study tries to fill that gap by exploring the effects of the use of procedural content generation on game experience. The aim of this study is to find out what procedural content generation is used for in the gaming industry and what are its benefits and drawbacks on game experience.