Kuuntelemisosaamisen merkityksellisyys teknologiavälitteisissä kokouksissa yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan

Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tarkastella tietotyötä tekevien yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä teknologiavälitteisissä kokouksissa. Opinnäytetyön tavoitteena ei ollut tuottaa yleistettävää tietoa kuuntelemisosaamisesta, vaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stenberg, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87815
Description
Summary:Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tarkastella tietotyötä tekevien yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä teknologiavälitteisissä kokouksissa. Opinnäytetyön tavoitteena ei ollut tuottaa yleistettävää tietoa kuuntelemisosaamisesta, vaan ymmärtää yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan. Kuuntelemisosaamista lähestyttiin olennaisena osana vuorovaikutusosaamista ja kuuntelemisosaamista mallinnettiin moniulotteisena osaamisrakenteena. Tutkimuskohteena oli tietointensiivistä toimistotyötä tekevät ja kontekstina teknologiavälitteiset kokoukset. Aineisto kerättiin päiväkirjamenetelmällä, johon kuului lisäksi yksilölliset haastattelut ennen ja jälkeen päiväkirjajakson. Koska opinnäytetyön tavoitteena ei ollut tehdä laajoja yleistyksiä, oli tutkittavien määrä vähäinen ja tutkittavia oli 4. Vähäinen määrä tutkittavia kuitenkin mahdollisti tässä opinnäytetyössä syvällisen aineiston keräämisen. Vähäinen tutkittavien määrä mahdollisti myös aineiston ymmärtämisen syvällisesti. Yksilöt kuvailivat omaa kuuntelemisosaamistaan laajasti ja erityisesti kognitiivisten ja motivaatioon liittyvien tekijöiden kautta. Yksilöiden näkemysten mukaan kuuntelemisosaaminen teknologiavälitteisissä kokouksissa erityisesti keskittymistä kuuntelemiseen, kuullun jäsentämistä ja tulkintaa. Yksilöt käsittivät kuuntelemiseen kuuluvan myös erityisesti äänenkäyttöön liittyvien viestien tulkintaa. Yksilöt kuvailivat myös laajasti motivaatiotaan kuunnella ja valmistautua kuuntelemiseen. Toisaalta yksilöt kuvailivat osoittavansa teknologiavälitteisissä kokouksissa kuuntelemista etenkin nonverbaalisesti verrattain vähän. Yksilöiden mukaan teknologiavälitteisissä kokouksissa on myös useita tekijöitä, jotka ovat yhteydessä kuuntelemisosaamiseen. Näkemysten mukaan tekijät voivat liittyä käytettyyn teknologiaan, mutta toisaalta yksilöiden näkemysten kuuntelemisosaamiseen on yhteydessä myös kokoustilanteeseen, kokouksen aiheeseen ja muihin osallistujiin liittyvät tekijät. Tämän tutkielman monipuoliset tulokset auttavat ymmärtämään syvällisesti sitä, millaisia näkemyksiä tietotyötä tekevillä yksilöillä on omasta kuuntelemisosaamisestaan. Toisaalta tulokset auttavat myös ymmärtämään teknologiavälitteistä kokousta kuuntelemistilanteena. Käytännön johtopäätöksenä organisaatioiden tulisi kiinnittää erityistä huomiota työntekijöiden kuuntelemisosaamisen ja etenkin kuuntelemisen osoittamisen kehittämiseen. Organisaatioissa tulisi myös tarkastella kriittisesti etenkin teknologiavälitteisten kokousten kuormittavuutta ja sen yhteyksiä työntekijöiden hyvinvoinnille.