Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nuorten lukutaidon edistämisestä puhutaan julkisessa mediakeskustelussa. Lukutaitotutkimus painottuu usein koulukontekstiin, joten tämä tutkimus tuo uudenlaisen näkökulman ilmiön tutkimiseen tarkastelemalla lukutaitoon liittyviä käsityksiä mediassa. Lukuta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänninen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87805
_version_ 1828193041422221312
author Hänninen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten nuorten lukutaidon edistämisestä puhutaan julkisessa mediakeskustelussa. Lukutaitotutkimus painottuu usein koulukontekstiin, joten tämä tutkimus tuo uudenlaisen näkökulman ilmiön tutkimiseen tarkastelemalla lukutaitoon liittyviä käsityksiä mediassa. Lukutaidon kehittämisen tarve näkyy mediassa kannanottoina ja keskusteluna, joihin tässä tutkimuksessa pureudutaan kriittisen diskurssintutkimuksen ja uuden retoriikan keinoin. Lukutaidon edistämiseen liittyviä toistuvia puhetapoja selvitetään siis seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1. Mitä diskursseja lukutaidon edistämiseen kytkeytyy Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa? 2. Millaisesta argumentaatiosta lukutaidon edistämisen diskurssit rakentuvat? Tutkimuksen aineistona on käytetty nuorten lukutaidon edistämiseen kantaa ottavia mediatekstejä, tarkemmin ottaen Helsingin Sanomissa julkaistuja mielipidekirjoituksia. Mielipidekirjoitukset on julkaistu alkuvuonna 2022 pian Kansallisen lukutaitostrategian julkaisemisen jälkeen. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin periaattein sekä uuden retoriikan analyyttista käsitteistöä hyödyntäen. Tällöin aineiston tekstilajipiirteet tulevat huomioiduksi myös metodologisesta näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen perusteella nuorten lukutaidon edistämiseen kytkeytyy neljä vallitsevaa diskurssia: kirjallisuuden diskurssi, resurssien diskurssi, pedagogiikan muutoksen diskurssi sekä yhteistyön diskurssi. Jokainen diskurssi rakentaa osaltaan nuorten lukutaidon edistämisen toistuvia puhetapoja julkisessa mediakeskustelussa. Diskursseja rakennetaan kielellisiä, rakenteellisia ja sanastollisia keinoja hyödyntävällä argumentaatiolla, mutta eniten hyödynnetään verbien modaalisuutta, adjektiivien superlatiivimuotoja, persoonapronomineja, vastakkainasettelua, auktoriteetteja, listauksia ja kielikuvia. Kansallista lukutaitostrategiaa voidaan luonnehtia mielipidekirjoitusten merkittäväksi taustadokumentiksi ja argumentaatiokontekstiksi, sillä strategian sisällöllisiä kiintopisteitä löytyy kaikista diskursseista. Tutkimus nivoutuu löydettyjen tulosten perusteella osaksi mediakontekstissa toteutettujen lukutaitotutkimusten jatkumoa.
first_indexed 2023-06-15T20:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sulkunen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-15T07:22:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-15T07:22:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten nuorten lukutaidon edist\u00e4misest\u00e4 puhutaan julkisessa mediakeskustelussa. Lukutaitotutkimus painottuu usein koulukontekstiin, joten t\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo uudenlaisen n\u00e4k\u00f6kulman ilmi\u00f6n tutkimiseen tarkastelemalla lukutaitoon liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 mediassa. Lukutaidon kehitt\u00e4misen tarve n\u00e4kyy mediassa kannanottoina ja keskusteluna, joihin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pureudutaan kriittisen diskurssintutkimuksen ja uuden retoriikan keinoin. Lukutaidon edist\u00e4miseen liittyvi\u00e4 toistuvia puhetapoja selvitet\u00e4\u00e4n siis seuraavien tutkimuskysymysten avulla:\n\n1.\tMit\u00e4 diskursseja lukutaidon edist\u00e4miseen kytkeytyy Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa?\n2.\tMillaisesta argumentaatiosta lukutaidon edist\u00e4misen diskurssit rakentuvat?\n\nTutkimuksen aineistona on k\u00e4ytetty nuorten lukutaidon edist\u00e4miseen kantaa ottavia mediatekstej\u00e4, tarkemmin ottaen Helsingin Sanomissa julkaistuja mielipidekirjoituksia. Mielipidekirjoitukset on julkaistu alkuvuonna 2022 pian Kansallisen lukutaitostrategian julkaisemisen j\u00e4lkeen. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin periaattein sek\u00e4 uuden retoriikan analyyttista k\u00e4sitteist\u00f6\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. T\u00e4ll\u00f6in aineiston tekstilajipiirteet tulevat huomioiduksi my\u00f6s metodologisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna.\n\nTutkimuksen perusteella nuorten lukutaidon edist\u00e4miseen kytkeytyy nelj\u00e4 vallitsevaa diskurssia: kirjallisuuden diskurssi, resurssien diskurssi, pedagogiikan muutoksen diskurssi sek\u00e4 yhteisty\u00f6n diskurssi. Jokainen diskurssi rakentaa osaltaan nuorten lukutaidon edist\u00e4misen toistuvia puhetapoja julkisessa mediakeskustelussa. Diskursseja rakennetaan kielellisi\u00e4, rakenteellisia ja sanastollisia keinoja hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 argumentaatiolla, mutta eniten hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n verbien modaalisuutta, adjektiivien superlatiivimuotoja, persoonapronomineja, vastakkainasettelua, auktoriteetteja, listauksia ja kielikuvia. Kansallista lukutaitostrategiaa voidaan luonnehtia mielipidekirjoitusten merkitt\u00e4v\u00e4ksi taustadokumentiksi ja argumentaatiokontekstiksi, sill\u00e4 strategian sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4 kiintopisteit\u00e4 l\u00f6ytyy kaikista diskursseista. Tutkimus nivoutuu l\u00f6ydettyjen tulosten perusteella osaksi mediakontekstissa toteutettujen lukutaitotutkimusten jatkumoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-15T07:22:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-15T07:22:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssintutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten lukutaidon edist\u00e4misen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306153863", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "argumentointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielipidekirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87805
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:48Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b4a2f70-291a-4483-b0c1-397df2a1dbd3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306153863.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Anni Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 argumentointi diskurssi lukutaito mielipidekirjoitukset
title Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
title_full Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
title_fullStr Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
title_full_unstemmed Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
title_short Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
title_sort nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit helsingin sanomien mielipidekirjoituksissa
title_txtP Nuorten lukutaidon edistämisen diskurssit Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa
topic kriittinen diskurssintutkimus Suomen kieli Finnish 309 argumentointi diskurssi lukutaito mielipidekirjoitukset
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli argumentointi diskurssi kriittinen diskurssintutkimus lukutaito mielipidekirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87805 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153863
work_keys_str_mv AT hänninenanni nuortenlukutaidonedistämisendiskurssithelsinginsanomienmielipidekirjoituksissa