Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kieliympäristön roolia lasten aivojen fonologisen tiedon prosessoinnissa sekä iän vaikutusta aivojen fonologisen tiedon prosessointiin. Tämä toteutettiin tarkastelemalla natiivikielen ominaisuuksien pohjalta muodostuneiden fonologisten kategorioiden yhteyksiä N2...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junkkarinen, Timja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87792
_version_ 1826225774168899584
author Junkkarinen, Timja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Junkkarinen, Timja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Junkkarinen, Timja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Junkkarinen, Timja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kieliympäristön roolia lasten aivojen fonologisen tiedon prosessoinnissa sekä iän vaikutusta aivojen fonologisen tiedon prosessointiin. Tämä toteutettiin tarkastelemalla natiivikielen ominaisuuksien pohjalta muodostuneiden fonologisten kategorioiden yhteyksiä N250-kuuloherätevasteeseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Oxfordissa osana suurempaa tutkimusprojektia vuosina 2010–2011. Aineisto koostui 32 lapsesta ja 11 aikuisesta, jotka olivat äidinkieleltään englanninkielisiä. Tutkittavat osallistuivat MEG-mittauksiin, joissa mitattiin kuuloherätevasteita kuulluille tavuille, joita edelsi joko samaan tai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Tilastolliset analyysit suoritettiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että N250-vasteen voimakkuus ei eronnut lapsilla tilastollisesti merkitsevästi sen mukaan, edelsikö kuultua tavua samaan vai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Eri ikäisten lasten ei myöskään havaittu eroavan toisistaan tilastollisesti merkitsevästi fonologisten kategorioiden prosessoinnin suhteen. Aikuisilla N250-aktiivisuuden voimakkuus puolestaan oli tilastollisesti merkitsevästi lapsia alhaisempaa. N250-vaste ei kuitenkaan muuttunut aikuisilla lapsiin verrattuna tilastollisesti merkitsevästi eri tavoin sen mukaan, edelsikö kuultua tavua samaan vai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Tulokset viittaavat siihen, että N250-vaste ei ole herkkä kuvaamaan kieliympäristön ominaisuuksien vaikutusta aivojen fonologisen tiedon käsittelyyn. Voikin olla mahdollista, että N250-vaste heijastaa fonologisen tiedon käsittelyn sijaan kuulotiedon käsittelyn muita vaiheita esimerkiksi akustisten piirteiden prosessoinnin muodossa. Tutkimuksen tulokset tukevat kuitenkin aikaisemman tutkimuksen tuloksia siitä, että N250-vaste on merkittävä herätevaste nimenomaan lasten kuulotiedon käsittelyssä ja heijastaa siten mahdollisesti kuuloaivokuoren plastisuuden tasoa. N250-vasteeseen kohdistuva tutkimus voikin jatkossa tuoda lisäymmärrystä aivojen herkkyyskausista esimerkiksi kielen oppimisen suhteen. Jotta kieliympäristön roolia lasten aivojen fonologisen tiedon käsittelyssä voitaisiin jatkossa ymmärtää paremmin, olisi jatkotutkimuksessa tärkeää verrata fonologisen tiedon käsittelyä englannin kielen lisäksi myös eri kielijärjestelmissä. The aim of this thesis was to examine the role of language environment in the processing of phonological information in children’s brains and the effect of age on this processing. This was conducted by studying effects of phonological categories shaped by native language on the auditory event-related potential N250. The data was collected in Oxford as part of a larger research project during the years 2010-2011. The data consisted of 32 children and 11 adults who spoke English as their native language. The subjects participated in MEG recordings in which event-related potentials were measured to syllables which were preceded by a syllable that belonged either to the same or to a different phonological category. The statistical analyses were conducted using repeated measures ANOVA. The results of the study demonstrated that the amplitude of the children’s N250 response did not differ statistically significantly depending on if the syllable was preceded by a syllable that belonged to the same or to a different phonological category. Children belonging to different age groups did not differ from each other statistically significantly regarding this processing either. In turn, the amplitude of the N250 response among the adults was statistically significantly lower than among the children. The N250 response of the adults did not however change statistically significantly differently compared to the children depending on whether the syllable was preceded by a syllable that belonged to the same or to a different phonological category. The results of the study indicate that the N250 response might not be a sensitive indicator of the effects of language environment on the processing of phonological information in the brain. It could be possible that instead of processing phonological information, the N250 response reflects other stages of auditory processing, such as processing of acoustic information. However, the results of the study support findings of previous studies that the N250 response is a significant event- related potential in the auditory processing of especially children and thus might reflect plasticity of the auditory cortex. In the future, research concerning the N250 response could increase knowledge about sensitive periods in for example language learning. In order to understand the role of language environment in the processing of phonological information in children’s brains, future research should compare processing of phonological information also in other language systems in addition to English.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parviainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junkkarinen, Timja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-15T06:38:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-15T06:38:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kieliymp\u00e4rist\u00f6n roolia lasten aivojen fonologisen tiedon prosessoinnissa sek\u00e4 i\u00e4n vaikutusta aivojen fonologisen tiedon prosessointiin. T\u00e4m\u00e4 toteutettiin tarkastelemalla natiivikielen ominaisuuksien pohjalta muodostuneiden fonologisten kategorioiden yhteyksi\u00e4 N250-kuuloher\u00e4tevasteeseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Oxfordissa osana suurempaa tutkimusprojektia vuosina 2010\u20132011. Aineisto koostui 32 lapsesta ja 11 aikuisesta, jotka olivat \u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n englanninkielisi\u00e4. Tutkittavat osallistuivat MEG-mittauksiin, joissa mitattiin kuuloher\u00e4tevasteita kuulluille tavuille, joita edelsi joko samaan tai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Tilastolliset analyysit suoritettiin toistomittausten varianssianalyysill\u00e4. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 N250-vasteen voimakkuus ei eronnut lapsilla tilastollisesti merkitsev\u00e4sti sen mukaan, edelsik\u00f6 kuultua tavua samaan vai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Eri ik\u00e4isten lasten ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n havaittu eroavan toisistaan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti fonologisten kategorioiden prosessoinnin suhteen. Aikuisilla N250-aktiivisuuden voimakkuus puolestaan oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti lapsia alhaisempaa. N250-vaste ei kuitenkaan muuttunut aikuisilla lapsiin verrattuna tilastollisesti merkitsev\u00e4sti eri tavoin sen mukaan, edelsik\u00f6 kuultua tavua samaan vai eri fonologiseen kategoriaan kuuluva tavu. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 N250-vaste ei ole herkk\u00e4 kuvaamaan kieliymp\u00e4rist\u00f6n ominaisuuksien vaikutusta aivojen fonologisen tiedon k\u00e4sittelyyn. Voikin olla mahdollista, ett\u00e4 N250-vaste heijastaa fonologisen tiedon k\u00e4sittelyn sijaan kuulotiedon k\u00e4sittelyn muita vaiheita esimerkiksi akustisten piirteiden prosessoinnin muodossa. Tutkimuksen tulokset tukevat kuitenkin aikaisemman tutkimuksen tuloksia siit\u00e4, ett\u00e4 N250-vaste on merkitt\u00e4v\u00e4 her\u00e4tevaste nimenomaan lasten kuulotiedon k\u00e4sittelyss\u00e4 ja heijastaa siten mahdollisesti kuuloaivokuoren plastisuuden tasoa. N250-vasteeseen kohdistuva tutkimus voikin jatkossa tuoda lis\u00e4ymm\u00e4rryst\u00e4 aivojen herkkyyskausista esimerkiksi kielen oppimisen suhteen. Jotta kieliymp\u00e4rist\u00f6n roolia lasten aivojen fonologisen tiedon k\u00e4sittelyss\u00e4 voitaisiin jatkossa ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 paremmin, olisi jatkotutkimuksessa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 verrata fonologisen tiedon k\u00e4sittely\u00e4 englannin kielen lis\u00e4ksi my\u00f6s eri kielij\u00e4rjestelmiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this thesis was to examine the role of language environment in the processing of phonological information in children\u2019s brains and the effect of age on this processing. This was conducted by studying effects of phonological categories shaped by native language on the auditory event-related potential N250. The data was collected in Oxford as part of a larger research project during the years 2010-2011. The data consisted of 32 children and 11 adults who spoke English as their native language. The subjects participated in MEG recordings in which event-related potentials were measured to syllables which were preceded by a syllable that belonged either to the same or to a different phonological category. The statistical analyses were conducted using repeated measures ANOVA. The results of the study demonstrated that the amplitude of the children\u2019s N250 response did not differ statistically significantly depending on if the syllable was preceded by a syllable that belonged to the same or to a different phonological category. Children belonging to different age groups did not differ from each other statistically significantly regarding this processing either. In turn, the amplitude of the N250 response among the adults was statistically significantly lower than among the children. The N250 response of the adults did not however change statistically significantly differently compared to the children depending on whether the syllable was preceded by a syllable that belonged to the same or to a different phonological category. The results of the study indicate that the N250 response might not be a sensitive indicator of the effects of language environment on the processing of phonological information in the brain. It could be possible that instead of processing phonological information, the N250 response reflects other stages of auditory processing, such as processing of acoustic information. However, the results of the study support findings of previous studies that the N250 response is a significant event- related potential in the auditory processing of especially children and thus might reflect plasticity of the auditory cortex. In the future, research concerning the N250 response could increase knowledge about sensitive periods in for example language learning. In order to understand the role of language environment in the processing of phonological information in children\u2019s brains, future research should compare processing of phonological information also in other language systems in addition to English.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-15T06:38:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-15T06:38:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kategorinen havaitseminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "N250", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aivojen muovautuminen kieliymp\u00e4rist\u00f6n ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon k\u00e4sittelyss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306153852", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "MEG", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87792
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d7fbf9a-5508-466c-99c5-f3b9de457d91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306153852.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junkkarinen, Timja Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä fonologinen kehitys kieliympäristö kategorinen havaitseminen N250 Psykologia Psychology 202 MEG kielellinen kehitys äänteet
title Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_full Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_fullStr Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_full_unstemmed Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_short Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana
title_sort aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana n250 vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_sub N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
title_txtP Aivojen muovautuminen kieliympäristön ominaisuuksien pohjalta kehityksen aikana : N250-vasteen rooli fonologisen tiedon käsittelyssä
topic fonologinen kehitys kieliympäristö kategorinen havaitseminen N250 Psykologia Psychology 202 MEG kielellinen kehitys äänteet
topic_facet 202 MEG N250 Psychology Psykologia fonologinen kehitys kategorinen havaitseminen kielellinen kehitys kieliympäristö äänteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153852
work_keys_str_mv AT junkkarinentimja aivojenmuovautuminenkieliympäristönominaisuuksienpohjaltakehityksenaikanan250va