Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa

Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen konstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta. Nämä yhdistettynä yhteen opetussuunnit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laurila, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87788
_version_ 1826225702458884096
author Laurila, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laurila, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laurila, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laurila, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen konstruktivistisen oppimiskäsityksen kautta. Nämä yhdistettynä yhteen opetussuunnitelman sisältöalueeseen luovat teoreettisen mahdollisuuden muotoilla opetuskokonaisuus, jossa historiallisen ajattelun opettaminen otetaan systemaattisesti huomioon. Tutkimus on metodiltaan laadullinen kehittämistutkimus, jossa historiallisen ajattelun tavoitteet asetetaan alakoulun historianopetuksen kontekstiin. Historiallisen ajattelun kehittyminen nähdään vaiheittain etenevänä kognitiivisena prosessina, jossa toimivana rakenteena voidaan käyttää Andersonin ja Kratwohlin taksonomiaa. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet sijoitetaan taksonomian luokkiin käyttäen tukena sosiokonstruktivistisesta näkökulmasta tuotettua historiallista ajattelua koskevaa kansainvälistä tutkimusta ja sen luomia opetusmalleja. Näistä muodostuu tutkimuksen runko. Tutkimuksen tuloksena on oppimateriaaliksi muotoiltu historian opetuksen kehittämisehdotus, jossa yhdistyvät yksilö- ja sosiokonstruktivismi. Historiallisen ajattelun taitoja on mahdollista opettaa sisältötietoon yhdistettävänä kokonaisuutena, joka huomioi sekä historiallisen ajattelun toisiinsa yhteydessä olevat osataidot että niiden kognitiivisen vaativuuteen liittyvät erot. Tutkimuksissa todettuja historiallisen ajattelun opettamiseen liittyviä haasteita voidaan ratkaista kehittämällä opetusta tässä tutkimuksessa kuvatulla tavalla.
first_indexed 2023-06-15T20:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laurila, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-15T06:24:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-15T06:24:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87788", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkiv\u00e4t historiallisen ajattelun kehittymiseen konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen kautta. N\u00e4m\u00e4 yhdistettyn\u00e4 yhteen opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6alueeseen luovat teoreettisen mahdollisuuden muotoilla opetuskokonaisuus, jossa historiallisen ajattelun opettaminen otetaan systemaattisesti huomioon.\nTutkimus on metodiltaan laadullinen kehitt\u00e4mistutkimus, jossa historiallisen ajattelun tavoitteet asetetaan alakoulun historianopetuksen kontekstiin. Historiallisen ajattelun kehittyminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vaiheittain etenev\u00e4n\u00e4 kognitiivisena prosessina, jossa toimivana rakenteena voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Andersonin ja Kratwohlin taksonomiaa. Opetussuunnitelman asettamat tavoitteet sijoitetaan taksonomian luokkiin k\u00e4ytt\u00e4en tukena sosiokonstruktivistisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tuotettua historiallista ajattelua koskevaa kansainv\u00e4list\u00e4 tutkimusta ja sen luomia opetusmalleja. N\u00e4ist\u00e4 muodostuu tutkimuksen runko.\nTutkimuksen tuloksena on oppimateriaaliksi muotoiltu historian opetuksen kehitt\u00e4misehdotus, jossa yhdistyv\u00e4t yksil\u00f6- ja sosiokonstruktivismi. Historiallisen ajattelun taitoja on mahdollista opettaa sis\u00e4lt\u00f6tietoon yhdistett\u00e4v\u00e4n\u00e4 kokonaisuutena, joka huomioi sek\u00e4 historiallisen ajattelun toisiinsa yhteydess\u00e4 olevat osataidot ett\u00e4 niiden kognitiivisen vaativuuteen liittyv\u00e4t erot. Tutkimuksissa todettuja historiallisen ajattelun opettamiseen liittyvi\u00e4 haasteita voidaan ratkaista kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opetusta t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kuvatulla tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-15T06:24:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-15T06:24:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "170", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiallinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historian didaktiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Andersonin ja Kratwohlin taksonomia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306153849", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87788
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0d6c7b2-69f8-411e-937f-8e319ac046fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306153849.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurila, Linda Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa historiallinen ajattelu historian didaktiikka Andersonin ja Kratwohlin taksonomia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kehittämistutkimus opetus historia opetussuunnitelmat ajattelu didaktiikka alakoulu oppimateriaali konstruktivismi
title Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_full Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_fullStr Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_full_unstemmed Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_short Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_sort historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
title_txtP Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
topic historiallinen ajattelu historian didaktiikka Andersonin ja Kratwohlin taksonomia Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kehittämistutkimus opetus historia opetussuunnitelmat ajattelu didaktiikka alakoulu oppimateriaali konstruktivismi
topic_facet 103 Andersonin ja Kratwohlin taksonomia Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu alakoulu didaktiikka historia historiallinen ajattelu historian didaktiikka kehittämistutkimus konstruktivismi opetus opetussuunnitelmat oppimateriaali
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87788 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153849
work_keys_str_mv AT laurilalinda historiallisenajattelunopettaminenalakoulunhistorianopetuksessa