Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet

Työssä koetuilla myönteisillä tunteilla on suuri merkitys työhyvinvointiin, sillä myönteiset tunnekokemukset muun muassa kehittävät työn voimavaroja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä ja työpäivien aikana kokemia myönteisiä tunteita. Tässä laadulli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vieru, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87785
_version_ 1828193041392861184
author Vieru, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vieru, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vieru, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vieru, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Työssä koetuilla myönteisillä tunteilla on suuri merkitys työhyvinvointiin, sillä myönteiset tunnekokemukset muun muassa kehittävät työn voimavaroja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä ja työpäivien aikana kokemia myönteisiä tunteita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytetty TUIKKU-hankkeen eKoutsi mobiilipäiväkirja-aineisto koostui 89 varhaiskasvatuksen työntekijän kirjaamasta mobiilipäiväkirjan vastauksesta. Aineisto kerättiin tammi- kesäkuussa 2022 kahden viikon aikana 12 eri kunnassa. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, jonka avulla tunnistettiin neljä myönteisiin tunteisiin liittyvää tunnetekijää: lapsiin, kollegaan ja työyhteisöön, itseen sekä kontekstiin liittyvät myönteiset tunnetekijät. Tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen henkilöstön kokevan työssään paljon monipuolisia myönteisiä tunteita. Yleisimpänä myönteisenä tunnetekijänä olivat lapset; heidän positiivisuutensa, pätevyytensä sekä heidän kanssaan vuorovaikutuksessa oleminen ja yhdessä onnistuminen. Lisäksi oma pätevyys, joka myös liittyi usein lapsiin, toimiminen lasten ja työkavereiden kanssa yhdessä sekä yleinen positiivinen ilmapiiri tuottivat myönteisiä tunteita. Työyhteisön, tiimityön, kollegojen ja esihenkilöiden myönteinen tunnemerkitys oli vähäinen ja arvostusta saatiinkin eniten lasten huoltajilta. Myönteisten tunnetekijöiden toteutumisen edellytyksinä pidettiin lainmukaista aikuisten ja lasten välistä suhdelukua, aitoa läsnäoloa sekä heittäytymisen taitoa.
first_indexed 2023-06-15T20:01:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vieru, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-15T06:18:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-15T06:18:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87785", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 koetuilla my\u00f6nteisill\u00e4 tunteilla on suuri merkitys ty\u00f6hyvinvointiin, sill\u00e4 my\u00f6nteiset tunnekokemukset muun muassa kehitt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6n voimavaroja. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 ja ty\u00f6p\u00e4ivien aikana kokemia my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita.\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa k\u00e4ytetty TUIKKU-hankkeen eKoutsi mobiilip\u00e4iv\u00e4kirja-aineisto koostui 89 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4n kirjaamasta mobiilip\u00e4iv\u00e4kirjan vastauksesta. Aineisto ker\u00e4ttiin tammi- kes\u00e4kuussa 2022 kahden viikon aikana 12 eri kunnassa. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin, jonka avulla tunnistettiin nelj\u00e4 my\u00f6nteisiin tunteisiin liittyv\u00e4\u00e4 tunnetekij\u00e4\u00e4: lapsiin, kollegaan ja ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n, itseen sek\u00e4 kontekstiin liittyv\u00e4t my\u00f6nteiset tunnetekij\u00e4t.\nTulokset osoittivat varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n kokevan ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n paljon monipuolisia my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita. Yleisimp\u00e4n\u00e4 my\u00f6nteisen\u00e4 tunnetekij\u00e4n\u00e4 olivat lapset; heid\u00e4n positiivisuutensa, p\u00e4tevyytens\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kanssaan vuorovaikutuksessa oleminen ja yhdess\u00e4 onnistuminen. Lis\u00e4ksi oma p\u00e4tevyys, joka my\u00f6s liittyi usein lapsiin, toimiminen lasten ja ty\u00f6kavereiden kanssa yhdess\u00e4 sek\u00e4 yleinen positiivinen ilmapiiri tuottivat my\u00f6nteisi\u00e4 tunteita. Ty\u00f6yhteis\u00f6n, tiimity\u00f6n, kollegojen ja esihenkil\u00f6iden my\u00f6nteinen tunnemerkitys oli v\u00e4h\u00e4inen ja arvostusta saatiinkin eniten lasten huoltajilta. My\u00f6nteisten tunnetekij\u00f6iden toteutumisen edellytyksin\u00e4 pidettiin lainmukaista aikuisten ja lasten v\u00e4list\u00e4 suhdelukua, aitoa l\u00e4sn\u00e4oloa sek\u00e4 heitt\u00e4ytymisen taitoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-15T06:18:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-15T06:18:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteiset tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n voimavarat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4 kokemat my\u00f6nteiset tunteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306153846", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87785
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:54Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc5fde41-827d-46b2-91b2-f20cb3732d32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306153846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vieru, Sanna Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet myönteiset tunteet työn voimavarat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus työhyvinvointi positiivisuus tunteet päiväkodit
title Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_full Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_fullStr Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_short Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_sort varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
title_txtP Varhaiskasvatuksen henkilöstön työssä kokemat myönteiset tunteet
topic myönteiset tunteet työn voimavarat Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus työhyvinvointi positiivisuus tunteet päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus myönteiset tunteet positiivisuus päiväkodit tunteet työhyvinvointi työn voimavarat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87785 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153846
work_keys_str_mv AT vierusanna varhaiskasvatuksenhenkilöstöntyössäkokematmyönteisettunteet