Critical evaluation of online reading and comprehension and its relations to gender, Internet use, Internet self-efficacy and attitudes among Finnish 6th graders

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kriittisen nettilukemisen arvioinnin tasoa, ja kuinka oppilaiden keskimääräinen Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet ennustavat sen vaihtelua. Kriittisen nettilukemisen tasoa tutkittiin sekä tyttöjen ja poikien että luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valli, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87778
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 6. luokkalaisten kriittisen nettilukemisen arvioinnin tasoa, ja kuinka oppilaiden keskimääräinen Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet ennustavat sen vaihtelua. Kriittisen nettilukemisen tasoa tutkittiin sekä tyttöjen ja poikien että luotettavuuden kyseenalaistamisen ja varmentamisen välillä. Tutkimus oli osa laajempaa Yhteisöllinen ongelmanratkaisu ja nettioppiminen -tutkimushanketta (Collaborative problem solving and online inquiry, CoPSOI), jossa tutkittiin suomalaisten 6. luokkalaisten yhteisöllisiä ongelmanratkaisutaitoja, kognitiivisia prosesseja sekä nettilukemisen neuraalista perustaa (Leppänen, Häkkinen, Pöysä-Tarhonen, Hautala, Loberg, & Otieno, 2019). Tutkimuksen kysely jaettiin viiteen eri Jyväskylän alueen peruskouluun, joista 243 kuudesluokkalaista vastasi kyselyyn. Näistä vastanneista oppilaista 194 valittiin tutkimuksen toiseen vaiheeseen, jossa heidän kriittisen nettilukemisensa tasoa mitattiin simuloidussa verkkoympäristössä (NEURONE). Oppilaiden kriittisen nettilukemisen arviointitaitoja arvioitiin kolmen eri ennalta valitun verkkotekstin avulla (blogiteksti, uutiset, yliopiston tiedote), jossa oppilaiden tehtävänä oli arvioida niiden luotettavuutta ja epäluotettavuutta. Oppilaiden Internetin käyttöä, Internetiä koskevaa minäpystyvyyttä ja asenteita sekä verkossa luettuja tekstejä kartoitettiin CoPSOI-kyselyn avulla, ja oppilaiden kriittisen nettilukemisen arviointitaitojen pisteytys seurasi Hämäläisen ja kollegoiden (2020) laatimaa ohjeistusta. Faktorianalyysit Internetiä koskevalle minäpystyvyydelle ja asenteille toteutettiin ensin ennen myöhempiä analyysejä. Tulokset paljastivat, että suomalaisten 6. luokkalaisten Internetin käyttö, Internetiä koskeva minäpystyvyys ja asenteet eivät olleet yhteydessä kriittisen nettilukemisen arvioinnin tason kanssa. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin oppilaiden Internetin käytön, verkossa luettujen tekstien, Internetiä koskevan minäpystyvyyden ja asenteiden korreloivan merkittävästi keskenään. Tulokset antavat tukea aiemmille tutkimuksille, jotka ovat raportoineet nettilukemisen taustalla vaikuttavien tekijöiden välisistä yhteyksistä, sekä suosittelee kriittisen nettilukemisen arviointiin keskittyvien mittareiden kehittämistä tulevissa tutkimuksissa. This study examined how students’ average Internet use, Internet self-efficacy, and attitudes predicted 6th graders’ performance in critical evaluation. The study also examined, how boys and girls differed in their critical evaluation, and how student-related variables differed in questioning and confirming credibility. The study was part of Collaborative problem-solving and online inquiry: Skills, processes and neural basis (CoPSOI) -research project examining Finnish 6 th graders’ collaborative problem solving skills, cognitive processes, and the neural basis of online inquiry (Leppänen, Häkkinen, Pöysä-Tarhonen, Hautala, Loberg, & Otieno, 2019), funded by the Academy of Finland. The CoPSOI-questionnaire was administered to 243 6th grade students in five elementary schools in the region of Jyväskylä. 194 students were further selected to participate in the second part of the study designed to measure their critical evaluation in a simulated Web environment called NEURONE. The critical evaluation was assessed by focusing on students’ skills in evaluating both the reliability and unreliability of three predetermined Web pages (a blog, news, a bulletin). Students’ Internet use, Internet self-efficacy, and attitudes, as well as the texts students read online, were measured using the CoPSOI-questionnaire, and the scoring for critical evaluation followed the guidelines created by Hämäläinen, Kiili, Marttunen, Räikkönen, González-Ibáñez, and Leppänen (2020). Factor analyses for Internet self-efficacy, and attitudes were executed before completing further analyses. The results revealed that 6th graders’ Internet use, Internet self-efficacy, and attitudes did not correlate with the performance in critical evaluation among Finnish 6th graders. However, students’ Internet use, texts read online, Internet self-efficacy, and attitudes correlated significantly with each other. Even if the results are consistent with previous findings reporting associations between the aforementioned background factors in the critical evaluation of online reading and comprehension, the study also suggests refining the assessment of critical evaluation for future studies.