Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa

Tässä pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista päivittäistavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaisia merkityksiä kuluttajat antavat positiiviselle ja onnistuneelle päivittäista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saariaho, Kaisla
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87759
_version_ 1828193041357209600
author Saariaho, Kaisla
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saariaho, Kaisla Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saariaho, Kaisla Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saariaho, Kaisla
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista päivittäistavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaisia merkityksiä kuluttajat antavat positiiviselle ja onnistuneelle päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemukselle Suomessa. Päivittäistavaran verkkokauppa on kasvanut tasaisesti viime vuosina, mutta aiheeseen liittyvä tutkimus etenkin kuluttajakäyttäytymisestä on melko vähäistä. Asiakaskokemus on käsitteenä noussut esiin ja kohdannut kiinnostusta sekä tutkijoilta että yrityksiltä. Etenkin yritykset ovat kiinnostuneet asiakaskokemuksien johtamisesta, sillä onnistuneena niiden avulla voidaan saavuttaa asiakastyytyväisyyttä sekä kilpailuetua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli selvittää, mitä merkityksiä kuluttajat antavat asiakaskokemukselle. Haastatteluihin vastasivat henkilöt, joilla oli useita kokemuksia päivittäistavaran verkkokaupasta tilaamisesta. Tulosten perusteella merkittävimmin asiakaskokemukseen vaikuttivat yrityksen verkkosivujen laatu ja se, että kokemus vastaa sille asetettuja odotuksia. Asiakaskokemus on tulosten mukaan subjektiivinen ja yksilöllinen. Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemukseen vaikutti tulosten mukaan positiivisesti myös personointi ja asiakkaan kohtaaminen yksilönä. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää myös Suomessa toimivat päivittäistavarakaupan yritykset.
first_indexed 2023-06-14T20:18:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saariaho, Kaisla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-14T10:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-14T10:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista p\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, millaisia merkityksi\u00e4 kuluttajat antavat positiiviselle ja onnistuneelle p\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokaupan asiakaskokemukselle Suomessa.\nP\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokauppa on kasvanut tasaisesti viime vuosina, mutta aiheeseen liittyv\u00e4 tutkimus etenkin kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 on melko v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Asiakaskokemus on k\u00e4sitteen\u00e4 noussut esiin ja kohdannut kiinnostusta sek\u00e4 tutkijoilta ett\u00e4 yrityksilt\u00e4. Etenkin yritykset ovat kiinnostuneet asiakaskokemuksien johtamisesta, sill\u00e4 onnistuneena niiden avulla voidaan saavuttaa asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 sek\u00e4 kilpailuetua. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 merkityksi\u00e4 kuluttajat antavat asiakaskokemukselle. Haastatteluihin vastasivat henkil\u00f6t, joilla oli useita kokemuksia p\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokaupasta tilaamisesta. Tulosten perusteella merkitt\u00e4vimmin asiakaskokemukseen vaikuttivat yrityksen verkkosivujen laatu ja se, ett\u00e4 kokemus vastaa sille asetettuja odotuksia. Asiakaskokemus on tulosten mukaan subjektiivinen ja yksil\u00f6llinen. P\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokaupan asiakaskokemukseen vaikutti tulosten mukaan positiivisesti my\u00f6s personointi ja asiakkaan kohtaaminen yksil\u00f6n\u00e4. Tutkimuksen tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s Suomessa toimivat p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupan yritykset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-14T10:07:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-14T10:07:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4ivitt\u00e4istavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306143824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4ivitt\u00e4istavarat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87759
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ab3b612-64cb-422c-a568-24920791743a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306143824.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saariaho, Kaisla Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus verkkokauppa päivittäistavarat
title Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
title_full Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
title_fullStr Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
title_full_unstemmed Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
title_short Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
title_sort päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus suomessa
title_txtP Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
topic Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus verkkokauppa päivittäistavarat
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus päivittäistavarat verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87759 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306143824
work_keys_str_mv AT saariahokaisla päivittäistavaranverkkokaupanasiakaskokemussuomessa