”Jag känner mig inte kompetent” uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet

Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyväskylän yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja työelämään siirtymisestä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten opiskelijat kokevat Jyväskylän yliopiston kielten ain...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokela, Petra
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87737
_version_ 1826225507013754880
author Jokela, Petra
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokela, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokela, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokela, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyväskylän yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja työelämään siirtymisestä. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten opiskelijat kokevat Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutuksen kehittävän tulevien kieltenopettajien asiantuntijuutta työelämää varten. Tutkimuksen avulla kerättiin myös opiskelijoiden kehitysideoita Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutukselle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella sekä analysoitiin kuvailevien tilastojen sekä laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijat kokivat opettajuutensa kehittymisen kannalta hyödyllisimmiksi opintokokonaisuuksiksi opettajan pedagogiset aineopinnot sekä opetusharjoittelun. Lisäksi yksittäiset kurssit, jotka yhdistivät teoriaa ja käytäntöä, koettiin hyödyllisiksi. Vähemmän hyödyllisiksi opintokokonaisuuksiksi opiskelijat kokivat esim. kasvatustieteen perusopinnot ja tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot, sillä niiden sisällöt jäivät opiskelijoiden mielestä liian teoreettisiksi. Tuloksista ilmeni, että opiskelijat kokivat olevansa asiantuntevia opettamaan omaa pääainettaan. Heikommat taidot opiskelijat kokivat omaavansa opettajan muissa tehtävissä, kuten konfliktitilanteiden selvittämisessä, haastavan luokan hallinnassa sekä koulun muiden toimijoiden kanssa toimimisessa. Lisäksi oppimisvaikeuksien huomioiminen, opetuksen eriyttäminen sekä monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden opettaminen tuntui opiskelijoille haasteellisilta. Näistä syistä opiskelijat kokivat työelämään siirtymisen jännittävänä ja pelottavana sekä kokivat tarvitsevansa vielä lisäkoulutusta moniin tehtäviin. 93 % kieltenopettajaopiskelijoista kokee, että Jyväskylän yliopiston kielten aineenopettajakoulutusta tulisi kehittää enemmän kieltenopettajan työtä vastaavaksi. Opiskelijat antoivat seuraavia kehitysideoita koulutukselle: teoria tulee kytkeä selkeämmin käytäntöön, monipuolisempaa tutustumista opettajan työhön, harjoittelua tai tutustumista koulumaailmaan opintojen aikaisessa vaiheessa, opettajille ja muille kieliasiantuntijoille erillisiä kursseja, opetusmenetelmien ja erityisesti itsenäisten tentittävien kurssien tarpeenmukaisuuden pohtiminen sekä lähtökohdaksi kursseille se, miten opiskelijat pääsevät kehittämään opettajan asiantuntijuuttaan.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokela, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-14T07:11:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-14T07:11:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87737", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opintojensa loppuvaiheessa olevilla Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kieltenopettajaopiskelijoilla on opinnoistaan ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymisest\u00e4. Lis\u00e4ksi pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opiskelijat kokevat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten aineenopettajakoulutuksen kehitt\u00e4v\u00e4n tulevien kieltenopettajien asiantuntijuutta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 varten. Tutkimuksen avulla ker\u00e4ttiin my\u00f6s opiskelijoiden kehitysideoita Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten aineenopettajakoulutukselle. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella sek\u00e4 analysoitiin kuvailevien tilastojen sek\u00e4 laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijat kokivat opettajuutensa kehittymisen kannalta hy\u00f6dyllisimmiksi opintokokonaisuuksiksi opettajan pedagogiset aineopinnot sek\u00e4 opetusharjoittelun. Lis\u00e4ksi yksitt\u00e4iset kurssit, jotka yhdistiv\u00e4t teoriaa ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4, koettiin hy\u00f6dyllisiksi. V\u00e4hemm\u00e4n hy\u00f6dyllisiksi opintokokonaisuuksiksi opiskelijat kokivat esim. kasvatustieteen perusopinnot ja tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot, sill\u00e4 niiden sis\u00e4ll\u00f6t j\u00e4iv\u00e4t opiskelijoiden mielest\u00e4 liian teoreettisiksi. Tuloksista ilmeni, ett\u00e4 opiskelijat kokivat olevansa asiantuntevia opettamaan omaa p\u00e4\u00e4ainettaan. Heikommat taidot opiskelijat kokivat omaavansa opettajan muissa teht\u00e4viss\u00e4, kuten konfliktitilanteiden selvitt\u00e4misess\u00e4, haastavan luokan hallinnassa sek\u00e4 koulun muiden toimijoiden kanssa toimimisessa. Lis\u00e4ksi oppimisvaikeuksien huomioiminen, opetuksen eriytt\u00e4minen sek\u00e4 monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden opettaminen tuntui opiskelijoille haasteellisilta. N\u00e4ist\u00e4 syist\u00e4 opiskelijat kokivat ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymisen j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja pelottavana sek\u00e4 kokivat tarvitsevansa viel\u00e4 lis\u00e4koulutusta moniin teht\u00e4viin. 93 % kieltenopettajaopiskelijoista kokee, ett\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten aineenopettajakoulutusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kieltenopettajan ty\u00f6t\u00e4 vastaavaksi. Opiskelijat antoivat seuraavia kehitysideoita koulutukselle: teoria tulee kytke\u00e4 selke\u00e4mmin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n, monipuolisempaa tutustumista opettajan ty\u00f6h\u00f6n, harjoittelua tai tutustumista koulumaailmaan opintojen aikaisessa vaiheessa, opettajille ja muille kieliasiantuntijoille erillisi\u00e4 kursseja, opetusmenetelmien ja erityisesti itsen\u00e4isten tentitt\u00e4vien kurssien tarpeenmukaisuuden pohtiminen sek\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdaksi kursseille se, miten opiskelijat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajan asiantuntijuuttaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-14T07:11:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-14T07:11:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopistokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJag k\u00e4nner mig inte kompetent\u201d : uppfattningar om utbildningen och \u00f6verg\u00e5ngen till arbetslivet hos spr\u00e5kl\u00e4rarstuderande vid Jyv\u00e4skyl\u00e4 universitet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306143805", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87737
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/15651d88-7379-4197-920c-a8a86c35b951\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306143805.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokela, Petra ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet yliopistokoulutus Ruotsin kieli Swedish 306 asiantuntijuus kieltenopettajat opettajat yliopistot työelämä opiskelijat koulutus käsitykset opettajankoulutus
title ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
title_full ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
title_fullStr ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
title_full_unstemmed ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
title_short ”Jag känner mig inte kompetent”
title_sort jag känner mig inte kompetent uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid jyväskylä universitet
title_sub uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
title_txtP ”Jag känner mig inte kompetent” : uppfattningar om utbildningen och övergången till arbetslivet hos språklärarstuderande vid Jyväskylä universitet
topic yliopistokoulutus Ruotsin kieli Swedish 306 asiantuntijuus kieltenopettajat opettajat yliopistot työelämä opiskelijat koulutus käsitykset opettajankoulutus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish asiantuntijuus kieltenopettajat koulutus käsitykset opettajankoulutus opettajat opiskelijat työelämä yliopistokoulutus yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87737 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306143805
work_keys_str_mv AT jokelapetra jagkännermigintekompetentuppfattningaromutbildningenochövergångentillarbetslivethoss