Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa

Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, jotka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lähteenmäki, Sari, Hammarström, Jonas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87730
_version_ 1826225802496180224
author Lähteenmäki, Sari Hammarström, Jonas
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lähteenmäki, Sari Hammarström, Jonas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lähteenmäki, Sari Hammarström, Jonas Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lähteenmäki, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina työelämän muutostrendien lisäksi kohdistunut mittavia muutoksia, jotka ovat luoneet tarpeita ammatillisten opinto-ohjaajien osaamisen kehittämiselle ja informaalille työssä oppimiselle. Lisäksi tutkimusta ammatillisten opinto-ohjaajien informaalista työssä oppimisesta ei ole. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavasti ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto kerättiin loka-marraskuussa 2022 haastattelemalla seitsemää Gradia Jyväskylän ammatillista opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet ammatilliset opinto-ohjaajat näkivät oppivansa työssään sekä yksin että yhdessä kollegoiden kanssa. Informaalia työssä oppimista edisti heidän mukaansa parhaiten oma motivaatio työssä oppimiseen ja yhdessä tekeminen. Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi puolestaan nostettiin ajan puute ja työn määrä sekä sen kuormittavuus. Jatkossa on tärkeää tutkia työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin yhteyttä sekä tiimitoiminnan kehittämistä, jotta saataisiin lisätietoa työssä oppimisen tunnistamiseksi, tukemiseksi ja edistämiseksi.
first_indexed 2023-06-14T20:18:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuhkala, Ari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hammarstr\u00f6m, Jonas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-14T06:57:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-14T06:57:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87730", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia ty\u00f6ss\u00e4 oppimista sek\u00e4 sit\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 ja rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 ammatilliseen koulutukseen on viime aikoina ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n muutostrendien lis\u00e4ksi kohdistunut mittavia muutoksia, jotka ovat luoneet tarpeita ammatillisten opinto-ohjaajien osaamisen kehitt\u00e4miselle ja informaalille ty\u00f6ss\u00e4 oppimiselle. Lis\u00e4ksi tutkimusta ammatillisten opinto-ohjaajien informaalista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ei ole.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teoriaohjaavasti ja aineistonkeruumenetelm\u00e4ksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto ker\u00e4ttiin loka-marraskuussa 2022 haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 Gradia Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammatillista opinto-ohjaajaa. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkimukseen osallistuneet ammatilliset opinto-ohjaajat n\u00e4kiv\u00e4t oppivansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 yksin ett\u00e4 yhdess\u00e4 kollegoiden kanssa. Informaalia ty\u00f6ss\u00e4 oppimista edisti heid\u00e4n mukaansa parhaiten oma motivaatio ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen ja yhdess\u00e4 tekeminen. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimista rajoittaviksi tekij\u00f6iksi puolestaan nostettiin ajan puute ja ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 sen kuormittavuus.\nJatkossa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin yhteytt\u00e4 sek\u00e4 tiimitoiminnan kehitt\u00e4mist\u00e4, jotta saataisiin lis\u00e4tietoa ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen tunnistamiseksi, tukemiseksi ja edist\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-14T06:57:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-14T06:57:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatilliset opinto-ohjaajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatilliset opinto-ohjaajat ty\u00f6ss\u00e4 oppimassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306143798", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87730
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c24c38d5-c120-469f-9ade-119de711d3d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306143798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lähteenmäki, Sari Hammarström, Jonas Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa ammatilliset opinto-ohjaajat Aikuiskasvatus Adult Education 102 informaali oppiminen oppiminen työssäoppiminen työelämä ammatillinen koulutus osaaminen opinto-ohjaus koulutus työ
title Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
title_full Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
title_fullStr Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
title_full_unstemmed Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
title_short Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
title_sort ammatilliset opinto ohjaajat työssä oppimassa
title_txtP Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
topic ammatilliset opinto-ohjaajat Aikuiskasvatus Adult Education 102 informaali oppiminen oppiminen työssäoppiminen työelämä ammatillinen koulutus osaaminen opinto-ohjaus koulutus työ
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen koulutus ammatilliset opinto-ohjaajat informaali oppiminen koulutus opinto-ohjaus oppiminen osaaminen työ työelämä työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87730 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306143798
work_keys_str_mv AT lähteenmäkisari ammatillisetopintoohjaajattyössäoppimassa