Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä

Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen prosessien tehostamisessa ja käyttökustannuksien alentamisessa ovat olleet merkittäviä etuja organisaatioiden toiminnassa. Teknologian hyödyntäminen työvälineenä edellyttää organisaation työntekijöitä mukauttamaan työskentelytapojaan sen kokonaisvaltaiste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välimäki, Mona
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87687
_version_ 1826225752025071616
author Välimäki, Mona
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Välimäki, Mona Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Välimäki, Mona Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Välimäki, Mona
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen prosessien tehostamisessa ja käyttökustannuksien alentamisessa ovat olleet merkittäviä etuja organisaatioiden toiminnassa. Teknologian hyödyntäminen työvälineenä edellyttää organisaation työntekijöitä mukauttamaan työskentelytapojaan sen kokonaisvaltaisten ominaisuuksien vuoksi. Teknologian kuluttaminen altistaa työntekijän stressille, varsinkin tilanteissa, missä teknologia ei toimi odotetulla tavalla. Tällöin teknologia asettaa työntekijälle vaatimuksia, jotka voivat tuntua ylitsepääsemättömiltä työtehtävistä suoriutumisen kannalta. Yksilön kohdatessa riittämättömyyttä informaatioteknologian asettamia vaatimuksia kohtaan hän kokee teknostressiä. Teknostressin kokeminen informaatioteknologian parissa työskennellessä on lähes väistämätöntä. Teknologia on tavallisesti välttämätöntä tilanteissa, joissa työnteko suoritetaan etänä työpaikan fyysisestä toimipisteestä. Etätyön suosio on ollut positiivisessa kasvussa 1980-luvulta lähtien. Viimeistään koronaviruspandemian myötä annettu laaja etätyösuositus toi mukanaan muutoksen ihmisten työskentelytapoihin. Vaikkakin etätyöllä on havaittu olevan monia positiivisia puolia voi laajamittaisen etätyön toteutus olla yksilölle kuormittavaa sen vaatimien resurssien vuoksi. Teknostressin ja etätyön molempien vaikuttaessa työnteon luonteeseen on työntekijöiden hyvinvointiin syytä kiinnittää huomiota. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa yksilön kokemia tilanteita, joissa hän on kokenut teknologian aiheuttamaa stressiä etätyönteon aikana. Tätä varten tutkielmassa tunnistetaan yksilön kohtaamat teknostressitekijät etätyössä. Lisäksi tutkielmassa hahmotetaan etätyön ympäristön ominaisuuksien ja vaatimusten vaikutusta yksilön kokemaan teknostressiin. Tutkielman tarkoitus on täydentää teknostressitutkimusta huomioiden etätyö työntekopaikkana yhtenä merkittävänä ominaisuutena yksilön kokeman teknostressin muodostumisessa. Tutkielman teoriaosa on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja empiirinen osio laadullisin tutkimusmenetelmin teemahaastatteluilla kahdeksalla kohdeorganisaation työntekijällä. Aineiston perusteella tutkielman tuloksissa todettiin erityisesti teknologian kautta koettavat keskeytykset, teknologian ylikuormitus ja teknologian epävarmuus hallitsevina teknostressitekijöinä etätyössä. Etätyössä positiiviseksi vaatimukseksi koettiin joustavuus, jonka todettiin alentavan työntekijän kokemaa teknostressiä. Teknologian kautta tapahtuvan viestinnän monimerkityksellisyys koettiin puolestaan negatiiviseksi vaatimukseksi etätyössä. The use of information and communication technology in making processes more efficient and reducing operating costs have had significant advantages in organizations operations. Utilizing technology as an implement requires the organization's employees to adapt their working methods. The use of technology exposes the employee to stress, especially in situations where the technology does not work as expected. In this way, technology set demands on the employee that may seem insurmountable in terms of the performance of work tasks. Individual experiences technostress when encountering inadequacy towards the demands set by information technology. Technology is usually necessary in situations where work is performed remotely from the physical location of the workplace. The popularity of telecommuting has been growing positively since the 1980s. Most recently, the extensive remote work recommendation given due to the coronavirus pandemic brought a change in the way people work. Although remote work has been found to have many positive aspects, the implementation of large-scale remote work can be overwhelming for the individual due to the resources it requires. As both technostress and remote work affect the nature of work, it is worth paying attention of the well-being of employees. The aim of the thesis is to identify situations experienced by an individual in which he has experienced stress caused by technology in remote work. For this purpose, the thesis identifies the technostress factors experienced by the individual in remote work and the effect of the characteristics and requirements of the remote work environment on the technostress experienced by the employee. The aim of the thesis is to supplement technostress research, considering remote work as one of the significant characteristics in the formation of technostress experienced by an individual. The theoretical part of the study has been implemented as a literature review and the empirical part with qualitative research methods with thematic interviews with eight employees of the target organization. Based on the material, the study's results specifically identified interruptions experienced through technology, technology overload and technology uncertainty as the dominant technostress factors in remote work. Flexibility was perceived as a positive requirement in remote work environment, and it was found to lower the employee's techno-stress factor. On the other hand, the ambiguity of communication through remote work was perceived as a negative requirement.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4lim\u00e4ki, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T08:29:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T08:29:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen prosessien tehostamisessa ja k\u00e4ytt\u00f6kustannuksien alentamisessa ovat olleet merkitt\u00e4vi\u00e4 etuja organisaatioiden toiminnassa. Teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 organisaation ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 mukauttamaan ty\u00f6skentelytapojaan sen kokonaisvaltaisten \nominaisuuksien vuoksi. Teknologian kuluttaminen altistaa ty\u00f6ntekij\u00e4n stressille, varsinkin tilanteissa, miss\u00e4 teknologia ei toimi odotetulla tavalla. T\u00e4ll\u00f6in teknologia asettaa ty\u00f6ntekij\u00e4lle vaatimuksia, jotka voivat tuntua ylitsep\u00e4\u00e4sem\u00e4tt\u00f6milt\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vist\u00e4 suoriutumisen kannalta. Yksil\u00f6n kohdatessa riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4\ninformaatioteknologian asettamia vaatimuksia kohtaan h\u00e4n kokee teknostressi\u00e4. Teknostressin kokeminen informaatioteknologian parissa ty\u00f6skennelless\u00e4 on \nl\u00e4hes v\u00e4ist\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Teknologia on tavallisesti v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 tilanteissa, joissa ty\u00f6nteko suoritetaan et\u00e4n\u00e4 ty\u00f6paikan fyysisest\u00e4 toimipisteest\u00e4. Et\u00e4ty\u00f6n suosio \non ollut positiivisessa kasvussa 1980-luvulta l\u00e4htien. Viimeist\u00e4\u00e4n koronaviruspandemian my\u00f6t\u00e4 annettu laaja et\u00e4ty\u00f6suositus toi mukanaan muutoksen ihmisten ty\u00f6skentelytapoihin. Vaikkakin et\u00e4ty\u00f6ll\u00e4 on havaittu olevan monia positiivisia puolia voi laajamittaisen et\u00e4ty\u00f6n toteutus olla yksil\u00f6lle kuormittavaa sen vaatimien resurssien vuoksi. Teknostressin ja et\u00e4ty\u00f6n molempien vaikuttaessa ty\u00f6nteon luonteeseen on ty\u00f6ntekij\u00f6iden hyvinvointiin syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa yksil\u00f6n kokemia tilanteita, joissa h\u00e4n on kokenut teknologian aiheuttamaa stressi\u00e4 et\u00e4ty\u00f6nteon aikana. T\u00e4t\u00e4 varten tutkielmassa tunnistetaan yksil\u00f6n kohtaamat teknostressitekij\u00e4t et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi \ntutkielmassa hahmotetaan et\u00e4ty\u00f6n ymp\u00e4rist\u00f6n ominaisuuksien ja vaatimusten vaikutusta yksil\u00f6n kokemaan teknostressiin. Tutkielman tarkoitus on t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 teknostressitutkimusta huomioiden et\u00e4ty\u00f6 ty\u00f6ntekopaikkana yhten\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ominaisuutena yksil\u00f6n kokeman teknostressin muodostumisessa. Tutkielman teoriaosa on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja empiirinen osio laadullisin tutkimusmenetelmin teemahaastatteluilla kahdeksalla kohdeorganisaation ty\u00f6ntekij\u00e4ll\u00e4. Aineiston perusteella tutkielman tuloksissa todettiin erityisesti teknologian kautta koettavat keskeytykset, teknologian ylikuormitus ja teknologian ep\u00e4varmuus hallitsevina teknostressitekij\u00f6in\u00e4 et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4. Et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4 positiiviseksi vaatimukseksi koettiin joustavuus, jonka todettiin alentavan ty\u00f6ntekij\u00e4n kokemaa teknostressi\u00e4. Teknologian kautta tapahtuvan viestinn\u00e4n monimerkityksellisyys koettiin puolestaan negatiiviseksi vaatimukseksi et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The use of information and communication technology in making processes more efficient and reducing operating costs have had significant advantages in organizations operations. Utilizing technology as an implement requires the organization's employees to adapt their working methods. The use of technology exposes the employee to stress, especially in situations where the technology does not work as expected. In this way, technology set demands on the employee that may seem insurmountable in terms of the performance of work tasks. Individual experiences technostress when encountering inadequacy towards the demands set by information technology. Technology is usually necessary in situations where work is performed remotely from the physical location of the workplace. The popularity of telecommuting has been growing positively since the 1980s. Most recently, the extensive remote work recommendation given due to the coronavirus pandemic brought a change in the way people work. Although remote work has been found to have many positive aspects, the implementation of large-scale remote work can be overwhelming for the individual due to the resources it requires. As both technostress and remote work affect the nature of work, it is worth paying attention of the well-being of employees. The aim of the thesis is to identify situations experienced by an individual in which he has experienced stress caused by technology in remote work. For this purpose, the thesis identifies the technostress factors experienced by the individual in remote work and the effect of the characteristics and requirements of the remote work environment on the technostress experienced by the employee. The aim of the thesis is to supplement technostress research, considering remote work as one of the significant characteristics in the formation of technostress experienced by an individual. The theoretical part of the study has been implemented as a literature review and the empirical part with qualitative research methods with thematic interviews with eight employees of the target organization. Based on the material, the study's results specifically identified interruptions experienced through technology, technology overload and technology uncertainty as the dominant technostress factors in remote work. Flexibility was perceived as a positive requirement in remote work environment, and it was found to lower the employee's techno-stress factor. On the other hand, the ambiguity of communication through remote work was perceived as a negative requirement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T08:29:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T08:29:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknostressitekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yksil\u00f6n kokemat teknostressitekij\u00e4t et\u00e4ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133755", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknostressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuormitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87687
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Välimäki, Mona Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä teknostressitekijät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknostressi kuormitus etätyö joustavuus
title Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_full Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_fullStr Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_full_unstemmed Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_short Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_sort yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
title_txtP Yksilön kokemat teknostressitekijät etätyössä
topic teknostressitekijät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 teknostressi kuormitus etätyö joustavuus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede etätyö joustavuus kuormitus teknostressi teknostressitekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87687 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133755
work_keys_str_mv AT välimäkimona yksilönkokematteknostressitekijätetätyössä