Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa

Vuorovaikutusosaamisen kehittyminen on olennainen osa lasten kasvua ja kehitystä ja sitä voidaan tukea tarvittaessa esimerkiksi toimintaterapiassa. Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esiin professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmeneviä toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea laste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Monto, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87686
_version_ 1826225722388119552
author Monto, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Monto, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Monto, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Monto, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Vuorovaikutusosaamisen kehittyminen on olennainen osa lasten kasvua ja kehitystä ja sitä voidaan tukea tarvittaessa esimerkiksi toimintaterapiassa. Tämän tutkielman tavoitteena on tuoda esiin professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmeneviä toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymistä. Tutkielman aineisto kerättiin julkisista terveysalan organisaatioiden blogeista. Tutkielma toteutettiin laadullisella menetelmällä ja aineisto, 42 blogikirjoitusta, analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset esiteltiin lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisen osalta jaoteltuna vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien, kognitiivisen, affektiivisen ja behavioraalisen ulottuvuuden mukaisesti. Tuloksissa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen jakautui jokaiseen vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuteen. Toimintaterapian keinoina tuloksissa havaitaan toiminnan mallittaminen, viestinnän apuvälineiden hyödyntäminen, yhdessä tekeminen, läsnäolo ja kuunteleminen, positiivisen palautteen antaminen, kysymysten esittäminen, tiedon jakaminen ja kouluttautuminen. Jokaisella toimintaterapian keinolla voidaan tukea kaikkia vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksia. Tulosten pohjalta voidaan havaita, että toimintaterapialla voidaan tukea laajasti lapsen vuorovaikutusosaamisen kehittymistä. Toimintaterapian mahdollisuudet vuorovaikutusosaamisen kehittymisen tukena on merkittävää ymmärtää yhteiskunnassa laajemminkin. Tutkielman tulokset tuovat lisää tietoa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisestä sekä professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmenevistä toimintaterapian keinoista vuorovaikutusosaamisen tukemisena. Tulokset soveltuvat viestinnän ja vuorovaikutuksen ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet tutkimaan sosiaali- ja terveysalan vuorovaikutusilmiöitä. Tutkielman tuloksia voivat hyödyntää myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja erityisesti toimintaterapeutit sekä lasten lähipiiriin kuuluvat aikuiset.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuismin, Ari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Monto, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T08:27:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T08:27:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuorovaikutusosaamisen kehittyminen on olennainen osa lasten kasvua ja kehityst\u00e4 ja sit\u00e4 voidaan tukea \ntarvittaessa esimerkiksi toimintaterapiassa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tuoda esiin \nprofessionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmenevi\u00e4 toimintaterapian keinoja, joilla voidaan tukea \nlasten vuorovaikutusosaamisen kehittymist\u00e4. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin julkisista terveysalan \norganisaatioiden blogeista. Tutkielma toteutettiin laadullisella menetelm\u00e4ll\u00e4 ja aineisto, 42 \nblogikirjoitusta, analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \nTutkimustulokset esiteltiin lasten vuorovaikutusosaamisen kehittymisen osalta jaoteltuna \nvuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien, kognitiivisen, affektiivisen ja behavioraalisen ulottuvuuden \nmukaisesti. Tuloksissa lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen jakautui jokaiseen \nvuorovaikutusosaamisen ulottuvuuteen. Toimintaterapian keinoina tuloksissa havaitaan toiminnan \nmallittaminen, viestinn\u00e4n apuv\u00e4lineiden hy\u00f6dynt\u00e4minen, yhdess\u00e4 tekeminen, l\u00e4sn\u00e4olo ja kuunteleminen, \npositiivisen palautteen antaminen, kysymysten esitt\u00e4minen, tiedon jakaminen ja kouluttautuminen. \nJokaisella toimintaterapian keinolla voidaan tukea kaikkia vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksia. \nTulosten pohjalta voidaan havaita, ett\u00e4 toimintaterapialla voidaan tukea laajasti lapsen \nvuorovaikutusosaamisen kehittymist\u00e4.\nToimintaterapian mahdollisuudet vuorovaikutusosaamisen kehittymisen tukena on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4\nymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 yhteiskunnassa laajemminkin. Tutkielman tulokset tuovat lis\u00e4\u00e4 tietoa lasten \nvuorovaikutusosaamisen kehittymisest\u00e4 sek\u00e4 professionaalisessa vuorovaikutussuhteessa ilmenevist\u00e4 \ntoimintaterapian keinoista vuorovaikutusosaamisen tukemisena. Tulokset soveltuvat viestinn\u00e4n ja \nvuorovaikutuksen ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet tutkimaan sosiaali- ja terveysalan \nvuorovaikutusilmi\u00f6it\u00e4. Tutkielman tuloksia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset \nja erityisesti toimintaterapeutit sek\u00e4 lasten l\u00e4hipiiriin kuuluvat aikuiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T08:27:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T08:27:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "professionaalinen vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusosaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusosaamisen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133754", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87686
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28c1cace-1f0b-43af-bfbf-1774f5e0b313\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133754.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Monto, Jenna Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa professionaalinen vuorovaikutussuhde vuorovaikutusosaaminen vuorovaikutusosaamisen kehittyminen Viestintä Communication 3135 lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus toimintaterapia sosiaaliset taidot viestintä
title Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
title_full Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
title_fullStr Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
title_full_unstemmed Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
title_short Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen
title_sort lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia aiheisissa blogikirjoituksissa
title_sub tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
title_txtP Lasten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen : tarkastelussa professionaaliset vuorovaikutussuhteet toimintaterapia-aiheisissa blogikirjoituksissa
topic professionaalinen vuorovaikutussuhde vuorovaikutusosaaminen vuorovaikutusosaamisen kehittyminen Viestintä Communication 3135 lapset (ikäryhmät) vuorovaikutus toimintaterapia sosiaaliset taidot viestintä
topic_facet 3135 Communication Viestintä lapset (ikäryhmät) professionaalinen vuorovaikutussuhde sosiaaliset taidot toimintaterapia viestintä vuorovaikutus vuorovaikutusosaaminen vuorovaikutusosaamisen kehittyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87686 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133754
work_keys_str_mv AT montojenna lastenvuorovaikutusosaamisenkehittyminentarkastelussaprofessionaalisetvuorovaikutussu