Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta

Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. Kehittyikö opiskelijan sisäinen motivaatio luokkahuoneen ulkopuolella tapa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nikula, Mika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87681
_version_ 1826225752688820224
author Nikula, Mika
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nikula, Mika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nikula, Mika Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nikula, Mika
datasource_str_mv jyx
description Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. Kehittyikö opiskelijan sisäinen motivaatio luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun aikana oppimisprosessin kannalta tärkeitä asioita (opiskelu-uupumus, opiskeluinto) kohtaan? 2. Minkälaisena tutkimukseen osallistuneet kokivat tällaisen opiskelun? 3. Erottuiko jokin tutkimukseen osallistunut ryhmä motivaation (opiskelu-uupumuksen tai opiskeluinnon) osalta muista tutkimukseen osallistuneista ryhmistä— tai muihin tutkimuksiin verrattuna? Tutkimusmenetelmä on ollut tapaustutkimus ja tutkimusasetelma ’ennen–jälkeen’-tutkimus. Motivaation tasoa on mitattu opiskelu-uupumuksen ja -innon avulla käyttäen apuna SBI-9-opiskelijauupumusmittaria. Aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeen avulla. Tulokset on analysoitu SBI-9-opiskelijauupumusmittarin ohjeiden mukaisesti, sekä kokonaisopiskelu-uupumuksen summan, että kolmen eri ulottuvuuden summa-asteikon avulla. Opiskeluinnon osalta tulokset on analysoitu vertailemalla tuloksia aikaisempien tutkimusten tuloksiin. Tutkimuksen tulokset olivat jokseenkin ristiriitaiset. Kokonaisopiskelu-uupumus väheni, mutta opiskeluinnon osalta tulokset vaihtelivat ikäryhmittäin. Yli 18-vuotiaiden opiskeluinto vaihteli kysymyskohtaisesti. Joissakin kysymyksissä parani huomattavsti, joissakin pysyi samana tai heikkeni. Alle 18-vuotiaiden osalta opiskeluinnon tulokset olivat ristiriitaiset. Opiskelu-uupumuksen oletetaan korreloivan opiskeluinnon kanssa – kun uupumus pienenee, innon tulisi kasvaa. Näin ei käynyt alle 18-vuotiaiden ryhmän osalta. The purpose of this Master’s thesis was to investigate whether moving the exercises normally done in a classroom (learning environment) to be done outside the classroom affects the students’ motivation. The research questions were the following: 1. Did the student’s intrinsic motivation develop during studying outside the classroom towards things important to the learning process (study burnout, study engagement)? 2. How did the participants in the study experience this type of learning? 3. Did any of the groups that participated in the study stand out in terms of motivation (study burnout or study engagement) from other groups that participated in the study— or in comparison to other studies? The research method used is case study and the study design has been a ’before–after’ study. The level of motivation has been measured by burnout symptoms using the SBI-9 measure and engagement using the Schoolwork Engagement Scale. The data was collected using an online questionnaire. The results have been analyzed according to the instructions of the SBI-9 student burnout meter, both with the sum of total study burnout and with the sum scale of the three different dimensions. Regarding study engagement, the results have been analyzed by comparing the results with the results of previous studies. The results of the study were somewhat contradictory. The overall study burnout decreased, but the results for study enthusiasm varied by age group. The study engagement of over 18-year-olds varied by question. In some questions it improved considerably, in some it remained the same or got worse. For those under the age of 18, the results of study engagement were contradictory. Study burnout is supposed to correlate with study engagement – when burnout decreases, engagement should increase. This was not the case for the group under 18 years of age.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honkanen, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nikula, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T08:18:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T08:18:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisymp\u00e4rist\u00f6) teht\u00e4vien harjoitusten siirt\u00e4minen luokkahuoneen ulkopuolelle teht\u00e4v\u00e4ksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksin\u00e4 oli seuraavat:\n1. Kehittyik\u00f6 opiskelijan sis\u00e4inen motivaatio luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan\nopiskelun aikana oppimisprosessin kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 asioita (opiskelu-uupumus,\nopiskeluinto) kohtaan?\n2. Mink\u00e4laisena tutkimukseen osallistuneet kokivat t\u00e4llaisen opiskelun?\n3. Erottuiko jokin tutkimukseen osallistunut ryhm\u00e4 motivaation (opiskelu-uupumuksen\ntai opiskeluinnon) osalta muista tutkimukseen osallistuneista ryhmist\u00e4\u2014\ntai muihin tutkimuksiin verrattuna?\nTutkimusmenetelm\u00e4 on ollut tapaustutkimus ja tutkimusasetelma \u2019ennen\u2013j\u00e4lkeen\u2019-tutkimus. Motivaation tasoa on mitattu opiskelu-uupumuksen ja -innon avulla k\u00e4ytt\u00e4en apuna SBI-9-opiskelijauupumusmittaria. Aineisto on ker\u00e4tty verkkokyselylomakkeen avulla. Tulokset on analysoitu SBI-9-opiskelijauupumusmittarin ohjeiden mukaisesti, sek\u00e4 kokonaisopiskelu-uupumuksen summan, ett\u00e4 kolmen eri ulottuvuuden summa-asteikon avulla. Opiskeluinnon osalta tulokset on analysoitu vertailemalla tuloksia aikaisempien tutkimusten tuloksiin.\nTutkimuksen tulokset olivat jokseenkin ristiriitaiset. Kokonaisopiskelu-uupumus v\u00e4heni, mutta opiskeluinnon osalta tulokset vaihtelivat ik\u00e4ryhmitt\u00e4in. Yli 18-vuotiaiden opiskeluinto vaihteli kysymyskohtaisesti. Joissakin kysymyksiss\u00e4 parani huomattavsti, joissakin pysyi samana tai heikkeni. Alle 18-vuotiaiden osalta opiskeluinnon tulokset olivat ristiriitaiset. Opiskelu-uupumuksen oletetaan korreloivan opiskeluinnon kanssa \u2013 kun uupumus pienenee, innon tulisi kasvaa. N\u00e4in ei k\u00e4ynyt alle 18-vuotiaiden ryhm\u00e4n osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master\u2019s thesis was to investigate whether moving the exercises normally done in a classroom (learning environment) to be done outside the classroom affects the students\u2019 motivation. The research questions were the following:\n1. Did the student\u2019s intrinsic motivation develop during studying outside the classroom towards things important to the learning process (study burnout, study engagement)?\n2. How did the participants in the study experience this type of learning?\n3. Did any of the groups that participated in the study stand out in terms of motivation\n(study burnout or study engagement) from other groups that participated\nin the study\u2014 or in comparison to other studies?\nThe research method used is case study and the study design has been a \u2019before\u2013after\u2019 study. The level of motivation has been measured by burnout symptoms using the SBI-9 measure and engagement using the Schoolwork Engagement Scale. The data was collected using an online questionnaire. The results have been analyzed according to the instructions of the SBI-9 student burnout meter, both with the sum of total study burnout and with the sum scale of the three different dimensions. Regarding study engagement, the results have been analyzed by comparing the results with the results of previous studies.\nThe results of the study were somewhat contradictory. The overall study burnout decreased, but the results for study enthusiasm varied by age group. The study engagement of over 18-year-olds varied by question. In some questions it improved considerably, in some it remained the same or got worse. For those under the age of 18, the results of study engagement were contradictory. Study burnout is supposed to correlate with study engagement \u2013 when burnout decreases, engagement should increase. This was not the case for the group under 18 years of age.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T08:18:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T08:18:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "136", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskeluinto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133749", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87681
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64287c6d-59e6-46d4-9b35-b51ca0870ec5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133749.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nikula, Mika Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta oppijaminäkäsitys opiskelu-uupumus opiskeluinto Koulutusteknologia 601 minäpystyvyys motivaatio oppimisympäristö opiskelu uupumus opiskelumotivaatio opiskelijat ammatillinen koulutus
title Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_full Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_fullStr Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_full_unstemmed Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_short Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_sort luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
title_txtP Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
topic oppijaminäkäsitys opiskelu-uupumus opiskeluinto Koulutusteknologia 601 minäpystyvyys motivaatio oppimisympäristö opiskelu uupumus opiskelumotivaatio opiskelijat ammatillinen koulutus
topic_facet 601 Koulutusteknologia ammatillinen koulutus minäpystyvyys motivaatio opiskelijat opiskelu opiskelu-uupumus opiskeluinto opiskelumotivaatio oppijaminäkäsitys oppimisympäristö uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133749
work_keys_str_mv AT nikulamika luokkahuoneenulkopuolellatapahtuvanopiskelunvaikutusoppimismotivaatioonopiskeluuupumu