Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiuksia liikunnanopetuksessa. Lisäksi selvitimme, miten vastavalmistuneet liikunnanopettajat kokivat omien tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytön, mitä haasteita niiden käyttöön lii...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salo, Elli-Maija, Viitala, Lauri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87679
_version_ 1826225782354083840
author Salo, Elli-Maija Viitala, Lauri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Elli-Maija Viitala, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Elli-Maija Viitala, Lauri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Elli-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiuksia liikunnanopetuksessa. Lisäksi selvitimme, miten vastavalmistuneet liikunnanopettajat kokivat omien tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytön, mitä haasteita niiden käyttöön liittyi sekä mikä merkitys taidoilla oli osana liikunnanopetusta. Tässä tutkielmassa tunne- ja vuorovaikutustaidot pohjautuvat Thomas Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaan sekä Saloveyn ja Mayerin (1990) tunneälyn jaotteluun. Saloveyn ja Mayerin (1990) tunneälyyn liittyvät tunnetaidot ovat olennainen osa Gordonin (2006) vuorovaikutustaitoja, joten tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytämme Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaa. Tutkimukseen valittiin laadullinen lähestymistapa, ja sen tieteenfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin vuoden 2022 joulukuussa teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin osallistui seitsemän vastavalmistunutta liikunnanopettajaa. Vastavalmistuneen määrittelimme työkokemuksen mukaan; tutkittavilla tuli olla vähintään kolme kuukautta ja enintään kolme vuotta työkokemusta liikunnanopetuksesta. Teemahaastattelussa esiintyi myös avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin vuoden 2023 alussa. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vastavalmistuneet liikunnanopettajat käyttivät suurinta osaa Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaan liittyvistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Etenkin tunnetaidot ja kuuntelun taidot koettiin helpoiksi ja luonteviksi käyttää. Suurin osa liikunnanopettajista käytti myös myönteistä tai ongelmaan tarttuvaa minäviestiä. Ongelmanratkaisutaidot tuottivat eniten vaikeuksia liikunnanopettajille. Kaiken kaikkiaan tunne- ja vuorovaikutustaidot nähtiin merkittävänä osana liikunnanopettajien työnkuvaa. Lisäksi tutkimustuloksista ilmeni, että yhtä haastateltavaa lukuun ottamatta kaikki liikunnanopettajat toivoivat lisää koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttöön. Tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksellisyydestä opettajan ammatissa. Koska taidot ovat olennainen osa liikunnanopettajien työnkuvaa, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen voisi kiinnittää entistä enemmän huomiota tulevaisuuden liikunnanopettajien koulutuksessa. Tutkimuksesta ilmeni, että liikunnanopettajat toivoivat etenkin harjoittelua käytännön tilanteisiin, joita tuli vastaan koulumaailmassa päivittäin. The purpose of this master’s thesis was to investigate the social and emotional readiness of newly graduated physical education teachers in physical education. Additionally, we examined how newly graduated P.E. teachers perceived their own use of social and emotional skills, the challenges associated with using these skills and the significance of these skills as a part of physical education teaching. In this thesis, social and emotional skills are based on Thomas Gordon (2006) interaction theory and Salovey and Mayer (1990) categorization of emotional intelligence. The emotional skills related to emotional intelligence are an essential part of Gordon’s (2006) interactional skills, therefore, the theoretical framework of this study is based on Gordon’s (2006) interaction theory. A qualitative approach was chosen for this study and its philosophical basis was phenomenological-hermeneutic. The data was collected in December 2022 through theme interviews in which seven newly graduated P.E. teachers participated. The interviews also included open questions. Newly graduates were defined according to their work experience with the participants having at least three months and no more than three years of work experience in physical education teaching. In the theme interview, there were also open questions. The data was analyzed in early 2023. The results of the study showed that newly graduated P.E. teachers used most of the social and emotional skills related to Gordon’s (2006) interaction theory. Especially emotional skills and listening skills were perceived as easy and natural to use. Most P.E. teachers also used positive or problem-focused I-messages. On the other hand, problem-solving skills were the most challenging for P.E. teachers. Overall, social and emotional readiness were seen as a significant part of P.E. teachers’ work. In addition, the study revealed that all P.E. teachers except for one interviewee wished for more training in the use of social and emotional skills. The study confirms previous research on the significance of social and emotional readiness in the teaching profession. As these skills are an essential part of P.E. teachers work, more attention should be given to teaching social and emotional skills in the training of future P.E. teachers. The study showed that P.E. teachers especially wished for practice in real life situations that they encounter daily in the school environment.
first_indexed 2024-09-11T08:52:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lauritsalo, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Elli-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitala, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T08:14:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T08:14:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87679", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiuksia liikunnanopetuksessa. Lis\u00e4ksi selvitimme, miten vastavalmistuneet liikunnanopettajat kokivat omien tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6n, mit\u00e4 haasteita niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyi sek\u00e4 mik\u00e4 merkitys taidoilla oli osana liikunnanopetusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tunne- ja vuorovaikutustaidot pohjautuvat Thomas Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaan sek\u00e4 Saloveyn ja Mayerin (1990) tunne\u00e4lyn jaotteluun. Saloveyn ja Mayerin (1990) tunne\u00e4lyyn liittyv\u00e4t tunnetaidot ovat olennainen osa Gordonin (2006) vuorovaikutustaitoja, joten t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 k\u00e4yt\u00e4mme Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaa.\nTutkimukseen valittiin laadullinen l\u00e4hestymistapa, ja sen tieteenfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin vuoden 2022 joulukuussa teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin osallistui seitsem\u00e4n vastavalmistunutta liikunnanopettajaa. Vastavalmistuneen m\u00e4\u00e4rittelimme ty\u00f6kokemuksen mukaan; tutkittavilla tuli olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme kuukautta ja enint\u00e4\u00e4n kolme vuotta ty\u00f6kokemusta liikunnanopetuksesta. Teemahaastattelussa esiintyi my\u00f6s avoimia kysymyksi\u00e4. Aineisto analysoitiin vuoden 2023 alussa.\nTutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 vastavalmistuneet liikunnanopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t suurinta osaa Gordonin (2006) vuorovaikutusteoriaan liittyvist\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Etenkin tunnetaidot ja kuuntelun taidot koettiin helpoiksi ja luonteviksi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Suurin osa liikunnanopettajista k\u00e4ytti my\u00f6s my\u00f6nteist\u00e4 tai ongelmaan tarttuvaa min\u00e4viesti\u00e4. Ongelmanratkaisutaidot tuottivat eniten vaikeuksia liikunnanopettajille. Kaiken kaikkiaan tunne- ja vuorovaikutustaidot n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 osana liikunnanopettajien ty\u00f6nkuvaa. Lis\u00e4ksi tutkimustuloksista ilmeni, ett\u00e4 yht\u00e4 haastateltavaa lukuun ottamatta kaikki liikunnanopettajat toivoivat lis\u00e4\u00e4 koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nTutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksellisyydest\u00e4 opettajan ammatissa. Koska taidot ovat olennainen osa liikunnanopettajien ty\u00f6nkuvaa, tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen voisi kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota tulevaisuuden liikunnanopettajien koulutuksessa. Tutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 liikunnanopettajat toivoivat etenkin harjoittelua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteisiin, joita tuli vastaan koulumaailmassa p\u00e4ivitt\u00e4in.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master\u2019s thesis was to investigate the social and emotional readiness of newly graduated physical education teachers in physical education. Additionally, we examined how newly graduated P.E. teachers perceived their own use of social and emotional skills, the challenges associated with using these skills and the significance of these skills as a part of physical education teaching. In this thesis, social and emotional skills are based on Thomas Gordon (2006) interaction theory and Salovey and Mayer (1990) categorization of emotional intelligence. The emotional skills related to emotional intelligence are an essential part of Gordon\u2019s (2006) interactional skills, therefore, the theoretical framework of this study is based on Gordon\u2019s (2006) interaction theory.\nA qualitative approach was chosen for this study and its philosophical basis was phenomenological-hermeneutic. The data was collected in December 2022 through theme interviews in which seven newly graduated P.E. teachers participated. The interviews also included open questions. Newly graduates were defined according to their work experience with the participants having at least three months and no more than three years of work experience in physical education teaching. In the theme interview, there were also open questions. The data was analyzed in early 2023.\nThe results of the study showed that newly graduated P.E. teachers used most of the social and emotional skills related to Gordon\u2019s (2006) interaction theory. Especially emotional skills and listening skills were perceived as easy and natural to use. Most P.E. teachers also used positive or problem-focused I-messages. On the other hand, problem-solving skills were the most challenging for P.E. teachers. Overall, social and emotional readiness were seen as a significant part of P.E. teachers\u2019 work. In addition, the study revealed that all P.E. teachers except for one interviewee wished for more training in the use of social and emotional skills.\nThe study confirms previous research on the significance of social and emotional readiness in the teaching profession. As these skills are an essential part of P.E. teachers work, more attention should be given to teaching social and emotional skills in the training of future P.E. teachers. The study showed that P.E. teachers especially wished for practice in real life situations that they encounter daily in the school environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T08:14:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T08:14:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133747", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastavalmistuneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87679
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d2c91e38-6871-4681-a5e5-410a66df67a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Elli-Maija Viitala, Lauri Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 vastavalmistuneet sosiaaliset taidot tunnetaidot liikunnanopettajat
title Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_full Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_fullStr Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_short Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_sort vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
title_txtP Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet liikunnanopetuksessa
topic tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 vastavalmistuneet sosiaaliset taidot tunnetaidot liikunnanopettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajat sosiaaliset taidot tunne- ja vuorovaikutusvalmiudet tunnetaidot vastavalmistuneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87679 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133747
work_keys_str_mv AT saloellimaija vastavalmistuneidenliikunnanopettajientunnejavuorovaikutusvalmiudetliikunnanopetuk