Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa

Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa kokeellisen osan materiaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Askola, Aino
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87666
_version_ 1828193040836067328
author Askola, Aino
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Askola, Aino Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Askola, Aino Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Askola, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa kokeellisen osan materiaalin kehitystä varten. Kirjallisuuden perusteella voidaan todeta kestävän kehityksen jakautuvan kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen sekä kulttuuriseen ja sosiaaliseen kestävään kehitykseen. Lisäksi Yhdistyneet kansakunnat on luonut kestävälle kehitykselle yhteensä 17 päätavoitetta eri osa-alueisiin liittyen, joita kestävässä kehityksessä tulisi toteuttaa. Suomi on ollut kautta aikojen edelläkävijä maana kestävän kehityksen asioissa, joten Suomessa on vahva pohja kestävän kehityksen toteuttamiselle. Suomessa on myös tehty vahvaa yhteistyötä kestävän kehityksen osalta eri tahojen kanssa. Myös koulutuksen osalta suomalainen peruskoulutus tukee kestävän kehityksen edistämistä omalta osaltaan. Perusopetuksen opetussuunnitelma sisältää erilaisia näkökulmia kestävän kehityksen tuomiseksi näkyviin niin koulujen arjessa kuin opetuksessakin. Kemian osalta taas tarkoituksena on yhdistää kestävän kehityksen ja kemian opettaminen niin, että puhtaan kemian opettamisen lisäksi voitaisiin opettaa myös yhteiskunnallisia aiheita ja kannustaa oppilaita ottamaan kantaa niihin. Kemia olisikin tarkoitus nähdä taustalla yhteiskunnallisissa asioissa ja ymmärtää kemian merkitys niin arkipäiväisissä yhteyksissä kuin globaaleissa ongelmissakin. Kokeellisessa osassa tuotettiin valmis materiaalipaketti opettajien käyttöön peruskoulun yläluokille. Kirjallisuuden perusteella päädyttiin siihen, että oppituntikokonaisuus rakentuu kokeellisuuden ympärille. Materiaalipaketin avulla yhdistetään kemian opetus ja kestävä kehitys erilaisten kokeellisten töiden kautta. Pääpaino oli materiaalin luonnissa niin, että se on suoraan käytettävissä opetukseen. Oppimiskokonaisuus rakennettiin kolmen teeman ympärille: Ilmasto, Vesistö sekä Kierrätys ja uudelleenkäyttö. Teemat liittyvät oppilaiden arkeen, niiden avulla voidaan herättää keskustelua yhteiskunnallisista aiheista kemian tiedon lisäksi ja opitaan kemiaa arkipäivän aiheiden taustalla. Yhteiskunnallisten kysymysten avulla päästään käsiksi kestävän kehityksen eri osa-alueisiin ja voidaan pohtia, miten oppilaat voivat osallistua valtakunnalliseen ja paikalliseen päätöksentekoon.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Askola, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T05:41:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T05:41:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisessa osassa perehdyt\u00e4\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n kehityksen m\u00e4\u00e4rittelyyn, sen historiaan\nSuomessa, siihen, miten kest\u00e4v\u00e4 kehitys n\u00e4kyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten\nkest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 on opetettu kemian n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa\nkokeellisen osan materiaalin kehityst\u00e4 varten.\nKirjallisuuden perusteella voidaan todeta kest\u00e4v\u00e4n kehityksen jakautuvan kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen sek\u00e4 kulttuuriseen ja sosiaaliseen kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen.\nLis\u00e4ksi Yhdistyneet kansakunnat on luonut kest\u00e4v\u00e4lle kehitykselle yhteens\u00e4 17 p\u00e4\u00e4tavoitetta\neri osa-alueisiin liittyen, joita kest\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kehityksess\u00e4 tulisi toteuttaa.\nSuomi on ollut kautta aikojen edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4 maana kest\u00e4v\u00e4n kehityksen asioissa, joten Suomessa\non vahva pohja kest\u00e4v\u00e4n kehityksen toteuttamiselle. Suomessa on my\u00f6s tehty vahvaa\nyhteisty\u00f6t\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen osalta eri tahojen kanssa. My\u00f6s koulutuksen osalta\nsuomalainen peruskoulutus tukee kest\u00e4v\u00e4n kehityksen edist\u00e4mist\u00e4 omalta osaltaan.\nPerusopetuksen opetussuunnitelma sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia kest\u00e4v\u00e4n kehityksen\ntuomiseksi n\u00e4kyviin niin koulujen arjessa kuin opetuksessakin. Kemian osalta taas\ntarkoituksena on yhdist\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n kehityksen ja kemian opettaminen niin, ett\u00e4 puhtaan kemian\nopettamisen lis\u00e4ksi voitaisiin opettaa my\u00f6s yhteiskunnallisia aiheita ja kannustaa oppilaita\nottamaan kantaa niihin. Kemia olisikin tarkoitus n\u00e4hd\u00e4 taustalla yhteiskunnallisissa asioissa ja\nymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kemian merkitys niin arkip\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 kuin globaaleissa ongelmissakin.\nKokeellisessa osassa tuotettiin valmis materiaalipaketti opettajien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n peruskoulun\nyl\u00e4luokille. Kirjallisuuden perusteella p\u00e4\u00e4dyttiin siihen, ett\u00e4 oppituntikokonaisuus rakentuu\nkokeellisuuden ymp\u00e4rille. Materiaalipaketin avulla yhdistet\u00e4\u00e4n kemian opetus ja kest\u00e4v\u00e4\nkehitys erilaisten kokeellisten t\u00f6iden kautta. P\u00e4\u00e4paino oli materiaalin luonnissa niin, ett\u00e4 se on\nsuoraan k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 opetukseen.\nOppimiskokonaisuus rakennettiin kolmen teeman ymp\u00e4rille: Ilmasto, Vesist\u00f6 sek\u00e4 Kierr\u00e4tys ja\nuudelleenk\u00e4ytt\u00f6. Teemat liittyv\u00e4t oppilaiden arkeen, niiden avulla voidaan her\u00e4tt\u00e4\u00e4 keskustelua\nyhteiskunnallisista aiheista kemian tiedon lis\u00e4ksi ja opitaan kemiaa arkip\u00e4iv\u00e4n aiheiden\ntaustalla. Yhteiskunnallisten kysymysten avulla p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n k\u00e4siksi kest\u00e4v\u00e4n kehityksen eri osa-alueisiin ja voidaan pohtia, miten oppilaat voivat osallistua valtakunnalliseen ja paikalliseen\np\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T05:41:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T05:41:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "172", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laboratorioty\u00f6skentely", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4 kehitys peruskoulun kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133734", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kierr\u00e4tys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vedenlaatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87666
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7b046fb5-3f4e-4a97-aa74-454a68b0cd6f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133734.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Askola, Aino Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa laboratoriotyöskentely Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kestävä kehitys opetus kemia peruskoulu kierrätys vedenlaatu
title Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_full Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_fullStr Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_short Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_sort kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
title_txtP Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa
topic laboratoriotyöskentely Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kestävä kehitys opetus kemia peruskoulu kierrätys vedenlaatu
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia kestävä kehitys kierrätys laboratoriotyöskentely opetus peruskoulu vedenlaatu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133734
work_keys_str_mv AT askolaaino kestäväkehitysperuskoulunkemianopetuksessa