Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa

Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa kokeellisen osan materiaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Askola, Aino
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87666
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa kokeellisen osan materiaalin kehitystä varten. Kirjallisuuden perusteella voidaan todeta kestävän kehityksen jakautuvan kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen sekä kulttuuriseen ja sosiaaliseen kestävään kehitykseen. Lisäksi Yhdistyneet kansakunnat on luonut kestävälle kehitykselle yhteensä 17 päätavoitetta eri osa-alueisiin liittyen, joita kestävässä kehityksessä tulisi toteuttaa. Suomi on ollut kautta aikojen edelläkävijä maana kestävän kehityksen asioissa, joten Suomessa on vahva pohja kestävän kehityksen toteuttamiselle. Suomessa on myös tehty vahvaa yhteistyötä kestävän kehityksen osalta eri tahojen kanssa. Myös koulutuksen osalta suomalainen peruskoulutus tukee kestävän kehityksen edistämistä omalta osaltaan. Perusopetuksen opetussuunnitelma sisältää erilaisia näkökulmia kestävän kehityksen tuomiseksi näkyviin niin koulujen arjessa kuin opetuksessakin. Kemian osalta taas tarkoituksena on yhdistää kestävän kehityksen ja kemian opettaminen niin, että puhtaan kemian opettamisen lisäksi voitaisiin opettaa myös yhteiskunnallisia aiheita ja kannustaa oppilaita ottamaan kantaa niihin. Kemia olisikin tarkoitus nähdä taustalla yhteiskunnallisissa asioissa ja ymmärtää kemian merkitys niin arkipäiväisissä yhteyksissä kuin globaaleissa ongelmissakin. Kokeellisessa osassa tuotettiin valmis materiaalipaketti opettajien käyttöön peruskoulun yläluokille. Kirjallisuuden perusteella päädyttiin siihen, että oppituntikokonaisuus rakentuu kokeellisuuden ympärille. Materiaalipaketin avulla yhdistetään kemian opetus ja kestävä kehitys erilaisten kokeellisten töiden kautta. Pääpaino oli materiaalin luonnissa niin, että se on suoraan käytettävissä opetukseen. Oppimiskokonaisuus rakennettiin kolmen teeman ympärille: Ilmasto, Vesistö sekä Kierrätys ja uudelleenkäyttö. Teemat liittyvät oppilaiden arkeen, niiden avulla voidaan herättää keskustelua yhteiskunnallisista aiheista kemian tiedon lisäksi ja opitaan kemiaa arkipäivän aiheiden taustalla. Yhteiskunnallisten kysymysten avulla päästään käsiksi kestävän kehityksen eri osa-alueisiin ja voidaan pohtia, miten oppilaat voivat osallistua valtakunnalliseen ja paikalliseen päätöksentekoon.