Tein, näin ja koin kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti työuran aikana on muodostunut. Tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Infusino, Laura, Pentti, Janina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87665
_version_ 1826225691303084032
author Infusino, Laura Pentti, Janina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Infusino, Laura Pentti, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Infusino, Laura Pentti, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Infusino, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti työuran aikana on muodostunut. Tutkimuksen aineisto koostui sähköpostitse kerätyistä vapaamuotoisista luokanopettajien tarinoista (N=8). Narratiivisessa analyysissä hyödynnettiin tarinatyyppejä, joiden mukaan tulokset muodostettiin. Lopuksi tulosten pohjalta luotiin kaksi fiktiivistä, keskenään erilaista tyyppitarinaa. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin kolmeen tarinatyyppiin, joita ovat käännekohdat, sosiaalinen verkosto sekä työkokemus. Tutkimuksen perusteella luokanopettajat kokevat ammatillisen kehittymisen kannalta merkittäviksi tekijöiksi omassa ja työelämässä tapahtuneet muutokset, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja kertyneen työkokemuksen. Vaikka tutkimuksen otos on pieni ja ammatillinen kehittyminen hyvin subjektiivinen prosessi, voidaan tutkimushenkilöiden kautta nähdä kapeahko läpileikkaus siihen, millaisista tekijöistä suomalaisen luokanopettajan kehittyminen työssään muodostuu.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Infusino, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pentti, Janina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T05:39:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T05:39:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisest\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti ty\u00f6uran aikana on muodostunut.\n\nTutkimuksen aineisto koostui s\u00e4hk\u00f6postitse ker\u00e4tyist\u00e4 vapaamuotoisista luokanopettajien tarinoista (N=8). Narratiivisessa analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin tarinatyyppej\u00e4, joiden mukaan tulokset muodostettiin. Lopuksi tulosten pohjalta\nluotiin kaksi fiktiivist\u00e4, kesken\u00e4\u00e4n erilaista tyyppitarinaa.\nTutkimuksen tulokset tiivistettiin kolmeen tarinatyyppiin, joita ovat k\u00e4\u00e4nnekohdat, sosiaalinen verkosto sek\u00e4 ty\u00f6kokemus. \n\nTutkimuksen perusteella\nluokanopettajat kokevat ammatillisen kehittymisen kannalta merkitt\u00e4viksi tekij\u00f6iksi omassa ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tapahtuneet muutokset, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja kertyneen ty\u00f6kokemuksen. Vaikka tutkimuksen otos\non pieni ja ammatillinen kehittyminen hyvin subjektiivinen prosessi, voidaan tutkimushenkil\u00f6iden kautta n\u00e4hd\u00e4 kapeahko l\u00e4pileikkaus siihen, millaisista tekij\u00f6ist\u00e4 suomalaisen luokanopettajan kehittyminen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n muodostuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T05:39:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T05:39:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tyyppitarinat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tein, n\u00e4in ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133733", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87665
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7dcf0fa-66d9-4d02-8d55-c9346e5fc556\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133733.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Infusino, Laura Pentti, Janina Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä tyyppitarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 narratiivinen tutkimus ammatillinen kehitys luokanopettajat
title Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_full Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_fullStr Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_full_unstemmed Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_short Tein, näin ja koin
title_sort tein näin ja koin kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_sub kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
title_txtP Tein, näin ja koin : kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä
topic tyyppitarinat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 narratiivinen tutkimus ammatillinen kehitys luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys luokanopettajat narratiivinen tutkimus tyyppitarinat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87665 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133733
work_keys_str_mv AT infusinolaura teinnäinjakoinkokemuksialuokanopettajienammatillisestakehittymisestä