Tein, näin ja koin kokemuksia luokanopettajien ammatillisesta kehittymisestä

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti työuran aikana on muodostunut. Tutkimuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Infusino, Laura, Pentti, Janina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87665
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luokanopettajien kertomukset ammatillisesta kehittymisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisista kokemuksista luokanopettajien ammatillinen kehittyminen ja ammatillinen identiteetti työuran aikana on muodostunut. Tutkimuksen aineisto koostui sähköpostitse kerätyistä vapaamuotoisista luokanopettajien tarinoista (N=8). Narratiivisessa analyysissä hyödynnettiin tarinatyyppejä, joiden mukaan tulokset muodostettiin. Lopuksi tulosten pohjalta luotiin kaksi fiktiivistä, keskenään erilaista tyyppitarinaa. Tutkimuksen tulokset tiivistettiin kolmeen tarinatyyppiin, joita ovat käännekohdat, sosiaalinen verkosto sekä työkokemus. Tutkimuksen perusteella luokanopettajat kokevat ammatillisen kehittymisen kannalta merkittäviksi tekijöiksi omassa ja työelämässä tapahtuneet muutokset, sosiaaliset vuorovaikutustilanteet ja kertyneen työkokemuksen. Vaikka tutkimuksen otos on pieni ja ammatillinen kehittyminen hyvin subjektiivinen prosessi, voidaan tutkimushenkilöiden kautta nähdä kapeahko läpileikkaus siihen, millaisista tekijöistä suomalaisen luokanopettajan kehittyminen työssään muodostuu.