Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 4. ja 5. luokkalaisten liiallisen internetin käytön yhteyttä itsearvioituun masennusoireiluun sekä vertaissuhteisiin koulussa. Lisäksi tutkimus tarkasteli missä määrin itsearvioitu masennusoireilu ja koulun vertaissuhteet selittivät liiallista int...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskelinen, Petter
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87659
_version_ 1826225736317403136
author Eskelinen, Petter
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskelinen, Petter Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskelinen, Petter Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskelinen, Petter
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 4. ja 5. luokkalaisten liiallisen internetin käytön yhteyttä itsearvioituun masennusoireiluun sekä vertaissuhteisiin koulussa. Lisäksi tutkimus tarkasteli missä määrin itsearvioitu masennusoireilu ja koulun vertaissuhteet selittivät liiallista internetin käyttöä. Aiemman tutkimuskirjallisuuden mukaan liiallisella internetin käytöllä on havaittu yhteys vahvempaan masennusoireiluun sekä vähintään epäsuora yhteys heikompiin vertaissuhteisiin. Vaikka älylaitteita käyttävät yhä nuoremmat käyttömäärien kasvaessa jatkuvasti, on aihepiiriä koskeva tutkimus erittäin vähäistä alle 12-vuotiaiden osalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen järjestämän Kouluterveyskysely 2019:n aineistoa 4. ja 5. luokkalaisten osalta (N = 99632). Aineistoa analysoitiin keskiarvovertailuilla, korrelaatiokertoimilla, osittaiskorrelaatioilla sekä hierarkkisella regressioanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan alakouluikäisen liiallinen internetin käyttö oli yhteydessä vahvempaan masennusoireiluun (p < .001). Regressiomallissa masennusoireilun suurta yksittäistä selitysosuutta (p < .001) liiallisessa internetin käytössä voidaankin pitää tutkimuksen merkittävimpänä havaintona. Liiallisella internetin käytöllä havaittiin myös yhteys heikompiin vertaissuhteisiin koulussa (p < .001), mutta regressiomallissa vertaissuhteiden selitysosuus liiallisesta internetinkäytöstä oli kuitenkin lähes olematon (p = .063). Itsearvioidulla masennusoireilulla havaittiin yhteys heikompiin vertaissuhteisiin (p < .001), mikä osaltaan selittää vertaissuhteiden pientä selitysosuutta regressiomallissa ja näin ollen epäsuoraa yhteyttä liialliseen internetin käyttöön. Tutkimuksen tulokset myötäilevät pääosin aiempia tutkimuksia muista maista, antaen kuitenkin täysin uutta tietoa suomalaisten lasten osalta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liiallisella internetin käytöllä on yhteys vahvempaan masennusoireiluun ja vertaissuhteilla on näissä prosesseissa merkittävä rooli. Koska kyseessä on tuore ilmiö, jonka mahdolliset negatiiviset seuraukset voivat olla niin yksilön elämään kuin kansanterveydelle erittäin merkittäviä, tarvitaan aiheesta kuitenkin lisää tutkimusta, jotta varhainen puuttuminen ja interventioiden kohdistaminen olisi tulevaisuudessa mahdollisimman onnistunutta.
first_indexed 2023-06-13T20:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskelinen, Petter", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T05:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T05:08:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten 4. ja 5. luokkalaisten liiallisen internetin k\u00e4yt\u00f6n yhteytt\u00e4 itsearvioituun masennusoireiluun sek\u00e4 vertaissuhteisiin koulussa. Lis\u00e4ksi tutkimus tarkasteli miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin itsearvioitu masennusoireilu ja koulun vertaissuhteet selittiv\u00e4t liiallista internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Aiemman tutkimuskirjallisuuden mukaan liiallisella internetin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on havaittu yhteys vahvempaan masennusoireiluun sek\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n ep\u00e4suora yhteys heikompiin vertaissuhteisiin. Vaikka \u00e4lylaitteita k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t yh\u00e4 nuoremmat k\u00e4ytt\u00f6m\u00e4\u00e4rien kasvaessa jatkuvasti, on aihepiiri\u00e4 koskeva tutkimus eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 alle 12-vuotiaiden osalta.\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4n Kouluterveyskysely 2019:n aineistoa 4. ja 5. luokkalaisten osalta (N = 99632). Aineistoa analysoitiin keskiarvovertailuilla, korrelaatiokertoimilla, osittaiskorrelaatioilla sek\u00e4 hierarkkisella regressioanalyysilla.\nTutkimuksen tulosten mukaan alakouluik\u00e4isen liiallinen internetin k\u00e4ytt\u00f6 oli yhteydess\u00e4 vahvempaan masennusoireiluun (p < .001). Regressiomallissa masennusoireilun suurta yksitt\u00e4ist\u00e4 selitysosuutta (p < .001) liiallisessa internetin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 voidaankin pit\u00e4\u00e4 tutkimuksen merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 havaintona. Liiallisella internetin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 havaittiin my\u00f6s yhteys heikompiin vertaissuhteisiin koulussa (p < .001), mutta regressiomallissa vertaissuhteiden selitysosuus liiallisesta internetink\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oli kuitenkin l\u00e4hes olematon (p = .063). Itsearvioidulla masennusoireilulla havaittiin yhteys heikompiin vertaissuhteisiin (p < .001), mik\u00e4 osaltaan selitt\u00e4\u00e4 vertaissuhteiden pient\u00e4 selitysosuutta regressiomallissa ja n\u00e4in ollen ep\u00e4suoraa yhteytt\u00e4 liialliseen internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.\nTutkimuksen tulokset my\u00f6t\u00e4ilev\u00e4t p\u00e4\u00e4osin aiempia tutkimuksia muista maista, antaen kuitenkin t\u00e4ysin uutta tietoa suomalaisten lasten osalta. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 liiallisella internetin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on yhteys vahvempaan masennusoireiluun ja vertaissuhteilla on n\u00e4iss\u00e4 prosesseissa merkitt\u00e4v\u00e4 rooli. Koska kyseess\u00e4 on tuore ilmi\u00f6, jonka mahdolliset negatiiviset seuraukset voivat olla niin yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4\u00e4n kuin kansanterveydelle eritt\u00e4in merkitt\u00e4vi\u00e4, tarvitaan aiheesta kuitenkin lis\u00e4\u00e4 tutkimusta, jotta varhainen puuttuminen ja interventioiden kohdistaminen olisi tulevaisuudessa mahdollisimman onnistunutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T05:08:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T05:08:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiallinen internetin k\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin k\u00e4ytt\u00f6 : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133727", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nettiriippuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87659
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1267a353-5a6d-47dc-b1b3-790ee217e1f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133727.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskelinen, Petter Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa liiallinen internetin käyttö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoululaiset masennus vertaissuhteet alakoulu nettiriippuvuus
title Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_full Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_fullStr Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_full_unstemmed Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_short Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö
title_sort alakoulun 4 ja 5 luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_sub yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
title_txtP Alakoulun 4. ja 5. luokan oppilaiden liiallinen internetin käyttö : yhteys itsearvioituun masennusoireiluun ja vertaissuhteisiin koulussa
topic liiallinen internetin käyttö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoululaiset masennus vertaissuhteet alakoulu nettiriippuvuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu alakoululaiset liiallinen internetin käyttö masennus nettiriippuvuus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87659 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133727
work_keys_str_mv AT eskelinenpetter alakoulun4ja5luokanoppilaidenliiallineninternetinkäyttöyhteysitsearvioituunmasen