Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta

Tutkielmassani tarkastellaan inkluusiota musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Lähtökohtana oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin inkluusio näyttäytyy nykypäivänä yläkoulun musiikinopetuksessa aineenopettajan käsittämänä. Tarkastelin opettajien vastauksista arvoperustaa, jolle inkluusio pohjautuu, ja s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranki, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87658
_version_ 1828193040822435840
author Ranki, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ranki, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ranki, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ranki, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastellaan inkluusiota musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Lähtökohtana oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin inkluusio näyttäytyy nykypäivänä yläkoulun musiikinopetuksessa aineenopettajan käsittämänä. Tarkastelin opettajien vastauksista arvoperustaa, jolle inkluusio pohjautuu, ja sitä miten inkluusio toimii ja toteutuu koulun luokassa, ja kolmanneksi sitä miten musiikkikasvatus vaikuttaa inkluusion toimimiseen. Inkluusio on ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe, ja sen toimivuus musiikin oppimisympäristössä herätti minussa mielenkiinnon julkisen keskustelun myötä. Tutkielmani on laadullinen fenomenografinen tutkimus, johon aineisto kerättiin avokysymyksin verkkokyselyllä. Kyselyyn osallistuneita aineenopettajia oli viisi eri puolelta Suomea. Fenomenografiassa tutkitaan ihmisen käsityksiä ja se soveltuu hyvin aineistolähtöiseen ilmiön tarkasteluun. Kyselyn tuloksista ilmeni, että inklusiivinen oppimisympäristö nähtiin tasavertaisena ja osallistavana, jossa kaikki oppilaat hyväksytään sellaisina kuin ovat, eikä oppilaita eritellä ominaisuuksien eikä tuen tarpeen mukaan. Tärkeimpänä opettajan työkaluna nähtiin taito eriyttää ja tehdä ryhmälle sopivat oppimateriaalit. Yhteismusisointi nähtiin tärkeänä työskentelymuotona, ja musiikkiteknologia hyödyllisenä tehtävien ohjaamisessa. Vastauksissa tuli ilmi, että ryhmäkokoa pienentämällä voitiin parantaa inkluusion toimivuutta, ja tämä näkyi myös oppimistuloksissa. Opettajien käsityksen mukaan musiikkikasvatuksella voidaan kehittää oppilaiden tunnetaitoja ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Osallistava musiikkitunti nähtiin ryhmädynamiikkaa ja yhteistyötaitoja kehittävänä oppiaineena, johon kaikki saavat osallistua. Inkluusio on tasavertaista osallisuutta. Toimiva inkluusio tarvitsee oikeanlaisen arvopohjan ja riittävät tukitoimet. Ilman koulutukseen kohdistuvia taloudellisia resursseja inkluusio ei toteudu onnistuneesti. Musiikinopettaja nähdään mahdollistajana, joka mahdollistaa kaikille oppilaille positiiviset oppimiskokemukset, ja terveellisen sekä turvallisen musiikkisuhteen kehittymisen. Musiikkikasvatuksella voidaan nähdä olevan hieman inkluusiota edistäviä vaikutuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Erkkil\u00e4, Jaakko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranki, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-13T05:05:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-13T05:05:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastellaan inkluusiota musiikkikasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. L\u00e4ht\u00f6kohtana oli tuottaa tietoa siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin inkluusio n\u00e4ytt\u00e4ytyy nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa aineenopettajan k\u00e4sitt\u00e4m\u00e4n\u00e4. Tarkastelin opettajien vastauksista arvoperustaa, jolle inkluusio pohjautuu, ja sit\u00e4 miten inkluusio toimii ja toteutuu koulun luokassa, ja kolmanneksi sit\u00e4 miten musiikkikasvatus vaikuttaa inkluusion toimimiseen. Inkluusio on ajankohtainen yhteiskunnallinen aihe, ja sen toimivuus musiikin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 her\u00e4tti minussa mielenkiinnon julkisen keskustelun my\u00f6t\u00e4. \n\nTutkielmani on laadullinen fenomenografinen tutkimus, johon aineisto ker\u00e4ttiin avokysymyksin verkkokyselyll\u00e4. Kyselyyn osallistuneita aineenopettajia oli viisi eri puolelta Suomea. Fenomenografiassa tutkitaan ihmisen k\u00e4sityksi\u00e4 ja se soveltuu hyvin aineistol\u00e4ht\u00f6iseen ilmi\u00f6n tarkasteluun. Kyselyn tuloksista ilmeni, ett\u00e4 inklusiivinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 n\u00e4htiin tasavertaisena ja osallistavana, jossa kaikki oppilaat hyv\u00e4ksyt\u00e4\u00e4n sellaisina kuin ovat, eik\u00e4 oppilaita eritell\u00e4 ominaisuuksien eik\u00e4 tuen tarpeen mukaan. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 opettajan ty\u00f6kaluna n\u00e4htiin taito eriytt\u00e4\u00e4 ja tehd\u00e4 ryhm\u00e4lle sopivat oppimateriaalit. Yhteismusisointi n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6skentelymuotona, ja musiikkiteknologia hy\u00f6dyllisen\u00e4 teht\u00e4vien ohjaamisessa. Vastauksissa tuli ilmi, ett\u00e4 ryhm\u00e4kokoa pienent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voitiin parantaa inkluusion toimivuutta, ja t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s oppimistuloksissa. Opettajien k\u00e4sityksen mukaan musiikkikasvatuksella voidaan kehitt\u00e4\u00e4 oppilaiden tunnetaitoja ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Osallistava musiikkitunti n\u00e4htiin ryhm\u00e4dynamiikkaa ja yhteisty\u00f6taitoja kehitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppiaineena, johon kaikki saavat osallistua. \n\nInkluusio on tasavertaista osallisuutta. Toimiva inkluusio tarvitsee oikeanlaisen arvopohjan ja riitt\u00e4v\u00e4t tukitoimet. Ilman koulutukseen kohdistuvia taloudellisia resursseja inkluusio ei toteudu onnistuneesti. Musiikinopettaja n\u00e4hd\u00e4\u00e4n mahdollistajana, joka mahdollistaa kaikille oppilaille positiiviset oppimiskokemukset, ja terveellisen sek\u00e4 turvallisen musiikkisuhteen kehittymisen. Musiikkikasvatuksella voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan hieman inkluusiota edist\u00e4vi\u00e4 vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-13T05:05:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-13T05:05:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inkluusio yl\u00e4koulun musiikinopetuksessa opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306133726", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87658
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3fa64208-c54c-49b5-bb9c-6f0a64baabff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306133726.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranki, Lauri Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio tasa-arvo osallisuus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat kolmiportainen tuki
title Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_full Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_fullStr Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_short Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_sort inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
title_txtP Inkluusio yläkoulun musiikinopetuksessa opettajan näkökulmasta
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 inkluusio tasa-arvo osallisuus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat kolmiportainen tuki
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus inkluusio kolmiportainen tuki musiikkikasvatus opetussuunnitelmat osallisuus tasa-arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306133726
work_keys_str_mv AT rankilauri inkluusioyläkoulunmusiikinopetuksessaopettajannäkökulmasta