Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta

Tutkielman tavoitteena on selvittää ohjausvuorovaikutuksen ilmenemistä kasvokkaisen verkko-ohjauksen aikana, sekä tarkastella ohjaajan ja opiskelijan kokemusta vuorovaikutuksesta omasta positiostaan käsin. Verkko-ohjauksen erityisyyttä tarkastellaan suhteessa lähiohjaukseen. Tutkimuksen kontekstina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaipainen, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87645
_version_ 1826225715988660224
author Kaipainen, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaipainen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaipainen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaipainen, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena on selvittää ohjausvuorovaikutuksen ilmenemistä kasvokkaisen verkko-ohjauksen aikana, sekä tarkastella ohjaajan ja opiskelijan kokemusta vuorovaikutuksesta omasta positiostaan käsin. Verkko-ohjauksen erityisyyttä tarkastellaan suhteessa lähiohjaukseen. Tutkimuksen kontekstina on korkeakoulu ja siellä annettava opinto- ja uraohjaus sekä opinnäytetyön ohjaus. Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapana on fenomenologia, jolloin tutkimus on enemmän aineisto- kuin teorialähtöinen. Keskeistä on tutkijan jatkuva itsereflektointi tutkimusprosessin aikana. Aineiston keruu suoritettiin stimulated recall -menetelmän ja avoimen fenomenologisen haastatteluna avulla. Aineiston analyysin metodina oli Giorgin (2009) viiteen vaiheeseen jakaantuva fenomenologinen menetelmä. Tutkimukseen osallistui viisi ohjaaja-opiskelijaparia, joiden ohjaustapaamisen tallenne toimi virikkeenä haastattelussa. Jokainen ohjaaja ja opiskelija haastateltiin erikseen, jolloin haastatteluja tehtiin yhteensä kymmenen kappaletta. Keskeinen havainto on, että kahdenvälinen kasvokkainen verkko-ohjausvuorovaikutus koettiin samankaltaisena lähiohjauksen kanssa. Eniten eroavaisuutta koettiin sanattomaan viestintään liittyen sekä havaittiin selkeästi vain verkkoon liittyviä erityispiirteitä. Ohjaajan rooli tilanteen eteenpäin viemisessä korostui. Koska videovälitteistä ohjausta ei ole juuri tutkittu opinto- ja uraohjauksen kontekstissa, tuottaa tutkimus uutta tietoa kehittää verkossa tapahtuvaa ohjausta ja sen vuorovaikutusta. Tutkimus tuo uuden näkökulman myös siinä, että tarkastelee sekä ohjaajan että ohjattavan kokemusta samasta ohjaustilanteesta.
first_indexed 2023-06-12T20:01:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaipainen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-12T07:19:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-12T07:19:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 ohjausvuorovaikutuksen ilmenemist\u00e4 kasvokkaisen verkko-ohjauksen aikana, sek\u00e4 tarkastella ohjaajan ja opiskelijan kokemusta vuorovaikutuksesta omasta positiostaan k\u00e4sin. Verkko-ohjauksen erityisyytt\u00e4 tarkastellaan suhteessa l\u00e4hiohjaukseen. Tutkimuksen kontekstina on korkeakoulu ja siell\u00e4 annettava opinto- ja uraohjaus sek\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6n ohjaus. \nTutkimus on laadullinen ja l\u00e4hestymistapana on fenomenologia, jolloin tutkimus on enemm\u00e4n aineisto- kuin teorial\u00e4ht\u00f6inen. Keskeist\u00e4 on tutkijan jatkuva itsereflektointi tutkimusprosessin aikana. Aineiston keruu suoritettiin stimulated recall -menetelm\u00e4n ja avoimen fenomenologisen haastatteluna avulla. Aineiston analyysin metodina oli Giorgin (2009) viiteen vaiheeseen jakaantuva fenomenologinen menetelm\u00e4. Tutkimukseen osallistui viisi ohjaaja-opiskelijaparia, joiden ohjaustapaamisen tallenne toimi virikkeen\u00e4 haastattelussa. Jokainen ohjaaja ja opiskelija haastateltiin erikseen, jolloin haastatteluja tehtiin yhteens\u00e4 kymmenen kappaletta. \nKeskeinen havainto on, ett\u00e4 kahdenv\u00e4linen kasvokkainen verkko-ohjausvuorovaikutus koettiin samankaltaisena l\u00e4hiohjauksen kanssa. Eniten eroavaisuutta koettiin sanattomaan viestint\u00e4\u00e4n liittyen sek\u00e4 havaittiin selke\u00e4sti vain verkkoon liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4. Ohjaajan rooli tilanteen eteenp\u00e4in viemisess\u00e4 korostui.\nKoska videov\u00e4litteist\u00e4 ohjausta ei ole juuri tutkittu opinto- ja uraohjauksen kontekstissa, tuottaa tutkimus uutta tietoa kehitt\u00e4\u00e4 verkossa tapahtuvaa ohjausta ja sen vuorovaikutusta. Tutkimus tuo uuden n\u00e4k\u00f6kulman my\u00f6s siin\u00e4, ett\u00e4 tarkastelee sek\u00e4 ohjaajan ett\u00e4 ohjattavan kokemusta samasta ohjaustilanteesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-12T07:19:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-12T07:19:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306123713", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaajat (kasvatus ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87645
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/858413ea-705c-40c2-9f28-5fb7789692a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306123713.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaipainen, Terhi Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 verkko-ohjaus vuorovaikutus ohjaajat (kasvatus ja opastus) opiskelijat
title Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_full Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_fullStr Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_full_unstemmed Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_short Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_sort korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
title_txtP Korkeakoulun ohjaajien ja opiskelijoiden kokemukset verkko-ohjauksen aikaisesta ohjausvuorovaikutuksesta
topic Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 verkko-ohjaus vuorovaikutus ohjaajat (kasvatus ja opastus) opiskelijat
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ohjaajat (kasvatus ja opastus) opiskelijat verkko-ohjaus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87645 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306123713
work_keys_str_mv AT kaipainenterhi korkeakoulunohjaajienjaopiskelijoidenkokemuksetverkkoohjauksenaikaisestaohjausvuo