Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa

Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, miten eri persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa. Yhteyttä tarkastellaan fyysisen aktiivisuuden muotojen ja intensiteetin pohjalta. Tämän lisäksi katsauksessa esitetään, miten tutkimustulokset ova...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindroos, Roosa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87632
_version_ 1826225803858280448
author Lindroos, Roosa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lindroos, Roosa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lindroos, Roosa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lindroos, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, miten eri persoonallisuuspiirteet ovat yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa. Yhteyttä tarkastellaan fyysisen aktiivisuuden muotojen ja intensiteetin pohjalta. Tämän lisäksi katsauksessa esitetään, miten tutkimustulokset ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Persoonallisuuden piirteiden huomioiminen koulumaailmassa on hyvin merkityksellistä, sillä opetussuunnitelman perusteet painottavat oppilaiden yksilöllisyyden huomioimista sekä opetuksessa, että sen suunnittelemisessa. Tähän kirjallisuuskatsaukseen on järjestelmällisellä tiedonhaulla koottu relevantit tutkimustulokset katsauksen aiheen tarkastelun näkökulmasta. Aluksi kuvataan kokonaisuudessaan fyysisen aktiivisuuden, persoonallisuuden ja viiden suuren persoonallisuuspiirteen käsitteitä. Seuraavaksi tarkastellaan yksitellen kunkin persoonallisuuspiirteen yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen ja sen muotoon sekä intensiteettiin. Lopuksi tehdään yhteenveto tuloksista ja pohditaan, miten havainnot näyttäytyvät koulumaailmassa ja ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että persoonallisuuspiirteistä toiset ovat yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen toisia merkittävämmin. Persoonallisuuspiirteistä ulospäinsuuntautuneisuuden, tunnollisuuden ja neuroottisuuden huomattiin ennustavan merkittävimmin fyysisen aktiivisuuden tasoa. Ulospäinsuuntautuneisuuden ja tunnollisuuden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen todettiin olevan positiivinen, kun taas neuroottisuuden osalta yhteys näyttäytyi negatiivisena. Tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hyödyntää yksilöllisiä liikuntasuunnitelmia laadittaessa sekä psykologian että liikuntapedagogiikan tieteenalan jatkotutkimuksissa. Liikuntapedagogiikan kontekstissa katsauksen tulokset ovat hyödyksi esimerkiksi liikuntatuntien aikaisten oppimista tukevien ryhmäjakojen muodostamisessa.
first_indexed 2023-06-12T20:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaseva, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindroos, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-12T06:41:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-12T06:41:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87632", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten eri persoonallisuuspiirteet ovat yhteydess\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa. Yhteytt\u00e4 tarkastellaan fyysisen aktiivisuuden muotojen ja intensiteetin pohjalta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi katsauksessa esitet\u00e4\u00e4n, miten tutkimustulokset ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Persoonallisuuden piirteiden huomioiminen koulumaailmassa on hyvin merkityksellist\u00e4, sill\u00e4 opetussuunnitelman perusteet painottavat oppilaiden yksil\u00f6llisyyden huomioimista sek\u00e4 opetuksessa, ett\u00e4 sen suunnittelemisessa. T\u00e4h\u00e4n kirjallisuuskatsaukseen on j\u00e4rjestelm\u00e4llisell\u00e4 tiedonhaulla koottu relevantit tutkimustulokset katsauksen aiheen tarkastelun n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aluksi kuvataan kokonaisuudessaan fyysisen aktiivisuuden, persoonallisuuden ja viiden suuren persoonallisuuspiirteen k\u00e4sitteit\u00e4. Seuraavaksi tarkastellaan yksitellen kunkin persoonallisuuspiirteen yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen ja sen muotoon sek\u00e4 intensiteettiin. Lopuksi tehd\u00e4\u00e4n yhteenveto tuloksista ja pohditaan, miten havainnot n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t koulumaailmassa ja ovat peilattavissa liikuntapedagogiikan kontekstiin. Kirjallisuuskatsaus osoittaa, ett\u00e4 persoonallisuuspiirteist\u00e4 toiset ovat yhteydess\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen toisia merkitt\u00e4v\u00e4mmin. Persoonallisuuspiirteist\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuneisuuden, tunnollisuuden ja neuroottisuuden huomattiin ennustavan merkitt\u00e4vimmin fyysisen aktiivisuuden tasoa. Ulosp\u00e4insuuntautuneisuuden ja tunnollisuuden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen todettiin olevan positiivinen, kun taas neuroottisuuden osalta yhteys n\u00e4ytt\u00e4ytyi negatiivisena. T\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yksil\u00f6llisi\u00e4 liikuntasuunnitelmia laadittaessa sek\u00e4 psykologian ett\u00e4 liikuntapedagogiikan tieteenalan jatkotutkimuksissa. Liikuntapedagogiikan kontekstissa katsauksen tulokset ovat hy\u00f6dyksi esimerkiksi liikuntatuntien aikaisten oppimista tukevien ryhm\u00e4jakojen muodostamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-12T06:41:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-12T06:41:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viisi suurta persoonallisuuspiirrett\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikkumissuositukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306123700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuuden piirteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87632
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/561b2cfa-2999-44c1-9bc9-b176bee44df0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306123700.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindroos, Roosa Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa viisi suurta persoonallisuuspiirrettä liikkumissuositukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus persoonallisuuden piirteet persoonallisuus
title Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_full Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_fullStr Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_full_unstemmed Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_short Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_sort persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
title_txtP Persoonallisuuspiirteiden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen varhaisaikuisuudessa
topic viisi suurta persoonallisuuspiirrettä liikkumissuositukset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus persoonallisuuden piirteet persoonallisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikkumissuositukset persoonallisuuden piirteet persoonallisuus viisi suurta persoonallisuuspiirrettä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87632 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306123700
work_keys_str_mv AT lindroosroosa persoonallisuuspiirteidenyhteysfyysiseenaktiivisuuteenvarhaisaikuisuudessa