Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemusten yleisyyttä ja niissä koettuja muutoksia koronapandemian poikkeusolojen aikana. Lisäksi tutkimme demografisten tekijöiden, kuten sukupuolen, oppilaitoksen, asuinpaikan, asumismuodon ja perheen taloudell...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Peltonen, Sofia, Meskanen, Elisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87631
_version_ 1826225754389610496
author Peltonen, Sofia Meskanen, Elisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltonen, Sofia Meskanen, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltonen, Sofia Meskanen, Elisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltonen, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemusten yleisyyttä ja niissä koettuja muutoksia koronapandemian poikkeusolojen aikana. Lisäksi tutkimme demografisten tekijöiden, kuten sukupuolen, oppilaitoksen, asuinpaikan, asumismuodon ja perheen taloudellisen tilanteen, sekä psyykkisen oireilun, kuten alakuloisuuden, hermostuneisuuden ja ärtyneisyyden, yhteyttä yksinäisyydessä poikkeusolojen aikana koettuihin muutoksiin. Aineistomme, joka on osa Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimushanketta, kerättiin keväällä 2020 poikkeusolojen aikana. Otoksemme (n = 2003) koostui 16–28-vuotiaista lukiossa ja ammattioppilaitoksissa opiskelevista toisen asteen opiskelijoista. Yksinäisyyden yleisyyttä ja siinä koettuja muutoksia tarkasteltiin frekvenssien avulla. Yksinäisyydessä koettujen muutosten yhteyttä demografisiin tekijöihin ja psyykkiseen oireiluun tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliö -testillä sekä varianssianalyysilla. Joka kymmenes tutkittava koki olevansa usein yksinäinen. Vajaa puolet tutkittavista koki yksinäisyyden lisääntymistä, kymmenesosa sen vähentymistä ja loput sen pysymistä ennallaan poikkeusolojen aikana. Tytöt kokivat poikia enemmän yksinäisyyden lisääntymistä, kun taas pojat kokivat tyttöjä enemmän yksinäisyyden pysymistä ennallaan tai vähentymistä poikkeusolojen aikana. Asumismuodon osalta havaittiin, että yksin asuvat kokivat poikkeusolojen aikana muita enemmän yksinäisyyden lisääntymistä ja vähemmän sen pysymistä ennallaan. Lisäksi pääasiassa toisen vanhemman kanssa asuvat kokivat muita enemmän yksinäisyyden vähentymistä. Sen sijaan vain yhden vanhemman kanssa asuvat kokivat vastaavasti muita vähemmän yksinäisyyden vähentymistä. Psyykkisen oireilun osalta havaittiin, että toisen asteen opiskelijat, jotka kokivat yksinäisyyden lisääntymistä, kokivat myös muita useammin alakuloisuutta, hermostuneisuutta ja ärtyneisyyttä. Tutkimus osoitti, että koronapandemian poikkeusolojen aiheuttamat muutokset, esimerkiksi sosiaalisten kontaktien rajoitukset, eivät olleet yhteydessä samankaltaisiin yksinäisyydessä koettuihin muutoksiin kaikilla toisen asteen opiskelijoilla. Tulosten perusteella erityisesti tyttöjen ja yksin asuvien mahdollisesti suurempi riski kokea yksinäisyyttä tulisi ottaa huomioon. Lisäksi tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että koettu yksinäisyyden lisääntyminen on yhteydessä yleisempään psyykkiseen oireiluun. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tilanteessa, jossa joudutaan harkitsemaan yhteiskunnan sulkutoimia tai etäopetuksen lisäämistä tulevaisuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:48:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Meskanen, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-12T06:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-12T06:39:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa toisen asteen opiskelijoiden yksin\u00e4isyyden kokemusten yleisyytt\u00e4 ja niiss\u00e4 koettuja muutoksia koronapandemian poikkeusolojen aikana. Lis\u00e4ksi tutkimme demografisten tekij\u00f6iden, kuten sukupuolen, oppilaitoksen, asuinpaikan, asumismuodon ja perheen taloudellisen tilanteen, sek\u00e4 psyykkisen oireilun, kuten alakuloisuuden, hermostuneisuuden ja \u00e4rtyneisyyden, yhteytt\u00e4 yksin\u00e4isyydess\u00e4 poikkeusolojen aikana koettuihin muutoksiin.\nAineistomme, joka on osa Lasten ja nuorten liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytyminen Suomessa (LIITU) -tutkimushanketta, ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 poikkeusolojen aikana. Otoksemme (n = 2003) koostui 16\u201328-vuotiaista lukiossa ja ammattioppilaitoksissa opiskelevista toisen asteen opiskelijoista. Yksin\u00e4isyyden yleisyytt\u00e4 ja siin\u00e4 koettuja muutoksia tarkasteltiin frekvenssien avulla. Yksin\u00e4isyydess\u00e4 koettujen muutosten yhteytt\u00e4 demografisiin tekij\u00f6ihin ja psyykkiseen oireiluun tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neli\u00f6 -testill\u00e4 sek\u00e4 varianssianalyysilla. \nJoka kymmenes tutkittava koki olevansa usein yksin\u00e4inen. Vajaa puolet tutkittavista koki yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, kymmenesosa sen v\u00e4hentymist\u00e4 ja loput sen pysymist\u00e4 ennallaan poikkeusolojen aikana. Tyt\u00f6t kokivat poikia enemm\u00e4n yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, kun taas pojat kokivat tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n yksin\u00e4isyyden pysymist\u00e4 ennallaan tai v\u00e4hentymist\u00e4 poikkeusolojen aikana. Asumismuodon osalta havaittiin, ett\u00e4 yksin asuvat kokivat poikkeusolojen aikana muita enemm\u00e4n yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4 ja v\u00e4hemm\u00e4n sen pysymist\u00e4 ennallaan. Lis\u00e4ksi p\u00e4\u00e4asiassa toisen vanhemman kanssa asuvat kokivat muita enemm\u00e4n yksin\u00e4isyyden v\u00e4hentymist\u00e4. Sen sijaan vain yhden vanhemman kanssa asuvat kokivat vastaavasti muita v\u00e4hemm\u00e4n yksin\u00e4isyyden v\u00e4hentymist\u00e4. Psyykkisen oireilun osalta havaittiin, ett\u00e4 toisen asteen opiskelijat, jotka kokivat yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymist\u00e4, kokivat my\u00f6s muita useammin alakuloisuutta, hermostuneisuutta ja \u00e4rtyneisyytt\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 koronapandemian poikkeusolojen aiheuttamat muutokset, esimerkiksi sosiaalisten kontaktien rajoitukset, eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 samankaltaisiin yksin\u00e4isyydess\u00e4 koettuihin muutoksiin kaikilla toisen asteen opiskelijoilla. Tulosten perusteella erityisesti tytt\u00f6jen ja yksin asuvien mahdollisesti suurempi riski kokea yksin\u00e4isyytt\u00e4 tulisi ottaa huomioon. Lis\u00e4ksi tutkimus vahvisti k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 koettu yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntyminen on yhteydess\u00e4 yleisemp\u00e4\u00e4n psyykkiseen oireiluun. Saatuja tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tilanteessa, jossa joudutaan harkitsemaan yhteiskunnan sulkutoimia tai et\u00e4opetuksen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-06-12T06:39:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-12T06:39:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toisen asteen opiskelijoiden yksin\u00e4isyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306123699", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poikkeusolot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87631
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d5587a0-6fa7-4167-8106-9efb4eaf0d67\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306123699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Sofia Meskanen, Elisa Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa koronapandemia Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus yksinäisyys opiskelijat nuoret poikkeusolot COVID-19 henkinen hyvinvointi
title Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
title_full Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
title_fullStr Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
title_full_unstemmed Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
title_short Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
title_sort toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana suomessa
title_txtP Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana Suomessa
topic koronapandemia Psykologia Psychology 202 toisen asteen koulutus yksinäisyys opiskelijat nuoret poikkeusolot COVID-19 henkinen hyvinvointi
topic_facet 202 COVID-19 Psychology Psykologia henkinen hyvinvointi koronapandemia nuoret opiskelijat poikkeusolot toisen asteen koulutus yksinäisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87631 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306123699
work_keys_str_mv AT peltonensofia toisenasteenopiskelijoidenyksinäisyydenkokemuksetkoronapandemianpoikkeusolojenaika