Opettajaidentiteetin rakentuminen luokan- ja musiikinopettajaksi opiskelevien kertomuksissa

Ammatillisen identiteetin muodostaminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Tässä opinnäytetyössä kuvaan luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin rakentumista opintojen alusta opintojen loppusuoralle. Tarkastelun kohteena ovat Jyväskylän yliopistossa opiskelev...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Matero, Sanna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87619
Description
Summary:Ammatillisen identiteetin muodostaminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Tässä opinnäytetyössä kuvaan luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin rakentumista opintojen alusta opintojen loppusuoralle. Tarkastelun kohteena ovat Jyväskylän yliopistossa opiskelevien luokan- ja musiikinopettajan kaksoiskelpoisuuden saavuttavien opiskelijoiden kertomukset. Opettajaidentiteettiä tarkastellaan kertomuksissa ilmaistujen kokemusten, näkemysten ja ajatusten kautta. Identiteetin rakentumista tarkastellaan narratiivisen tutkimusotteen mukaisesti tutkittavien kirjoittamien kertomusten näkökulmasta. Kirjoituskutsun avulla kerätyt kertomukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin teoreettisessa viitekehyksessä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, ja tulkinnassa pyrittiin pääsemään induktiivista päättelyketjua noudattaen yksittäisistä havainnoista kohti ilmiön ymmärrystä. Tulokset osoittivat, että kahdella laitoksella yhtäaikainen opiskelu koettiin antoisaksi sekä erilaisten työskentely- ja lähestymistapojen ansiosta toisiaan täydentäväksi. Kritiikki kohdistui luokanopettajakoulutuksen kohdalla runsaiden sisältöjen pintapuoliseen käsittelyyn ja musiikkikasvatuksen osalta pedagogisen näkökulman ajoittaiseen niukkuuteen. Tutkittavien mukaan opinnot olivat kuitenkin auttaneet omien vahvuuksien löytämisessä ja siten vahvistaneet monipuolisesti ammatillista identiteettiä ja asiantuntijuutta.