Opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiudet, etäopiskelukokemukset ja niiden välinen yhteys

Etäopiskelun yksi merkittävimmistä taidoista on itseohjautuva oppiminen. Etäopiskelun lisäksi itseohjautuvan oppimisen taitoja tarvitaan työelämässä ja eteenkin IT-alalla, jossa jatkuva uuden oppiminen on välttämätöntä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen tieto- ja viestintäte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marjala, Heli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87617
Description
Summary:Etäopiskelun yksi merkittävimmistä taidoista on itseohjautuva oppiminen. Etäopiskelun lisäksi itseohjautuvan oppimisen taitoja tarvitaan työelämässä ja eteenkin IT-alalla, jossa jatkuva uuden oppiminen on välttämätöntä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen koulutuksen tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ensimmäisen vuoden opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksia ja etäopiskelukokemuksia sekä niiden yhteyttä toisiinsa. Tutkimus toteutettiin käyttäen Fisherin kehittämää SDLR-kyselyä (Self-Directed Learning Readiness Scale), jolla selvitettiin opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksien taso. SDLR-kyselyn yhteydessä opiskelijoilta kysyttiin taustatietoja sekä kokemuksia etäopiskelun haasteellisuudesta, oppimiskokemuksista ja halusta opiskella jatkossa etänä. Tutkimusaineistoa kerättiin vuosina 2021 ja 2022. Tutkimuksessa analysointiin tilastollisesti etäopiskelukokemusta omaavien opiskelijoiden vastaukset, joita saatiin 57 opiskelijalta. Suurin osa opiskelijoista oli 16--18-vuotiaita nuoria miehiä. Opiskelijoiden SDLR-kyselystä saatuja pisteitä verrattiin etäopiskelukokemuksiin ja selvitettiin, selittävätkö itseohjautuvan oppimisen valmiudet etäopiskelukokemuksia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiuksien tasot olivat keskimääräistä matalammat aiempiin tutkimuksiin verrattuna. Opiskelijat kokivat etäopiskelun helpompana kuin luokkahuoneopiskelun, mutta kokivat kuitenkin oppimisen tapahtuvan paremmin luokkahuoneopetuksessa kuin etäopetuksessa. Suurin osa opiskelijoista halusi jatkossakin opiskella etänä. Itseohjautuvan oppimisen valmiudet eivät selittäneet kokemuksia etäopiskelusta. Tutkimuksen tulokset ovat merkittäviä, sillä aiempaa tutkimustietoa nuorten itseohjautuvan oppimisen valmiuksista ja etäopiskelukokemuksista on vähän saatavilla. One of the key skills in distance learning is self-directed learning. The skills of self-directed learning are also needed in working life and especially in the IT sector, where continuous learning of new things is essential. The target group of this master's thesis were the first-year students of information and communication technology at the vocational school. Their self-directed learning readiness and distance learning experiences and their connection to each other were investigated in this master's thesis. The master's thesis was carried out using the self-directed learning readiness scale (SDLRS) developed by Fisher. It was used to find out the level of students' self-directed learning readiness. The students were also asked about background information and experiences of the challenges of distance learning, learning experiences and the desire to study at a distance in the future. The research material was collected in 2021 and 2022. The material for statistical analysis was the students' answers, which were received from 57 students. Most of the students were young men aged 16--18. Students' scores on the SDLRS were compared to distance learning experiences. This master's thesis showed that the students' self-directed learning ability levels were lower than average compared to previous research. Students found distance learning easier than classroom learning, while they felt they learned better in classroom teaching than in distance learning. Most of the students wanted to participate in distance education in the future. Self-directed learning readiness did not explain experiences from distance learning. The findings of this master's thesis were significant as there is limited existing research on young people's self-directed learning readiness and distance learning experiences.