Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta

Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation media-alan opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten eri opetussisältöjä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siili, Janna
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87600
_version_ 1826225752685674496
author Siili, Janna
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Siili, Janna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Siili, Janna Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Siili, Janna
datasource_str_mv jyx
description Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation media-alan opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten eri opetussisältöjä ja -toimintoja halutaan opetettavan: lähiopetuksessa, webinaareissa vai itsenäisesti verkko-opetuksena. Toiseksi haluttiin selvittää, mitkä opiskelijaryhmät ovat halukkaimpia ja kykeneväisimpiä opiskelemaan itseohjautuvilla opetusmetodeilla. Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 media-alan opettajille ja opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyllä. Kyselyyn vastasi opettajista 76 % (16) ja opiskelijoista 35 % (138). Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että lähiopetukseen halutaan aikaan ja paikkaan sidotut opetussisällöt, ryhmätyöt, alkeis- ja perusopinnot sekä teknisten laitteiden opetus (kamerat ja painokoneet). Syventäviä opintoja, teoria-aineita ja opintotehtäviä voidaan toteuttaa etänä. Näyttöjen ohjeistus sekä henkilökohtainen palaute koettiin tärkeäksi käydä läpi edelleen kasvokkain. Etäopetukselle suositeltavat ryhmät ovat 3. ja 4. vuoden opiskelijat ja aikuisopiskelijat. Etä- ja itsenäistä opiskelua voidaan hyödyntää heti koulutuksen alusta lähtien vaihtoehtona kehittyneemmille opiskelijoille, eriyttämään heidän opetustaan. Osaamisaloista eniten halukkuutta kaikkiin etäopetuksen eri muotoihin osoittivat alat, joissa on nimenomaan itsenäisesti toteutettavia tehtäviä (valokuvaus ja julkaisutuotanto). Vähiten halukkuutta osoittivat osaamisalat, joiden työskentelymuodot ovat vahvimmin aikaan ja paikkaan sidottuja (valorakentaminen, tapahtumien taltiointi ja painotekniikka). In recent years, online teaching and learning have been extensively studied. However, the amount of researched information decreases when moving to a practical perspective. The purpose of this case study is to present the perspectives of teachers and students in the media sector of one organization regarding how they would like to teach and be taught different contents and activities: face-to-face, through webinars, or on their own through the Internet. The case study also sought to understand which student groups are most willing and capable of studying independently. A survey was conducted online in the spring of 2023 among teachers and students in the media department. The survey was completed by 76% of teachers (16) and 35% of students (138). Researchers found that teaching tasks tied to time and place, group work, initial classes, or teaching of technical equipment are preferred as face-to-face teaching. Studies in advanced subjects, theory subjects, and assignments may be conducted remotely. Furthermore, the study revealed that receiving personal feedback in person was important. Distance education is recommended for students in their third and fourth years of study, as well as for adults. In order to differentiate teaching, distance and independent study can be used right from the beginning of the educational process for more advanced students. The fields of study where tasks are normally performed independently, such as photography and graphic design demonstrated the greatest willingness to participate in distance education. Fields of study such as light construction, event recording, and printing technology show the least willingness for distance learning.
first_indexed 2023-06-09T20:00:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siili, Janna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-09T07:42:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-09T07:42:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87600", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina eritt\u00e4in paljon. Tutkitun tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4 kuitenkin v\u00e4henee siirrytt\u00e4ess\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmaan et\u00e4toteutuksista. T\u00e4m\u00e4 tapaustutkimus selvitt\u00e4\u00e4 yhden organisaation media-alan opettajien ja opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, miten eri opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja -toimintoja halutaan opetettavan: l\u00e4hiopetuksessa, webinaareissa vai itsen\u00e4isesti verkko-opetuksena. Toiseksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 opiskelijaryhm\u00e4t ovat halukkaimpia ja kykenev\u00e4isimpi\u00e4 opiskelemaan itseohjautuvilla opetusmetodeilla.\nTutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023 media-alan opettajille ja opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyll\u00e4. Kyselyyn vastasi opettajista 76 % (16) ja opiskelijoista 35 % (138). \nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 l\u00e4hiopetukseen halutaan aikaan ja paikkaan sidotut opetussis\u00e4ll\u00f6t, ryhm\u00e4ty\u00f6t, alkeis- ja perusopinnot sek\u00e4 teknisten laitteiden opetus (kamerat ja painokoneet). Syvent\u00e4vi\u00e4 opintoja, teoria-aineita ja opintoteht\u00e4vi\u00e4 voidaan toteuttaa et\u00e4n\u00e4. N\u00e4ytt\u00f6jen ohjeistus sek\u00e4 henkil\u00f6kohtainen palaute koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi k\u00e4yd\u00e4 l\u00e4pi edelleen kasvokkain. \nEt\u00e4opetukselle suositeltavat ryhm\u00e4t ovat 3. ja 4. vuoden opiskelijat ja aikuisopiskelijat. Et\u00e4- ja itsen\u00e4ist\u00e4 opiskelua voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 heti koulutuksen alusta l\u00e4htien vaihtoehtona kehittyneemmille opiskelijoille, eriytt\u00e4m\u00e4\u00e4n heid\u00e4n opetustaan. Osaamisaloista eniten halukkuutta kaikkiin et\u00e4opetuksen eri muotoihin osoittivat alat, joissa on nimenomaan itsen\u00e4isesti toteutettavia teht\u00e4vi\u00e4 (valokuvaus ja julkaisutuotanto). V\u00e4hiten halukkuutta osoittivat osaamisalat, joiden ty\u00f6skentelymuodot ovat vahvimmin aikaan ja paikkaan sidottuja (valorakentaminen, tapahtumien taltiointi ja painotekniikka).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In recent years, online teaching and learning have been extensively studied. However, the amount of researched information decreases when moving to a practical perspective. The purpose of this case study is to present the perspectives of teachers and students in the media sector of one organization regarding how they would like to teach and be taught different contents and activities: face-to-face, through webinars, or on their own through the Internet. The case study also sought to understand which student groups are most willing and capable of studying independently.\nA survey was conducted online in the spring of 2023 among teachers and students in the media department. The survey was completed by 76% of teachers (16) and 35% of students (138). \nResearchers found that teaching tasks tied to time and place, group work, initial classes, or teaching of technical equipment are preferred as face-to-face teaching. Studies in advanced subjects, theory subjects, and assignments may be conducted remotely. Furthermore, the study revealed that receiving personal feedback in person was important.\nDistance education is recommended for students in their third and fourth years of study, as well as for adults. In order to differentiate teaching, distance and independent study can be used right from the beginning of the educational process for more advanced students. The fields of study where tasks are normally performed independently, such as photography and graphic design demonstrated the greatest willingness to participate in distance education. Fields of study such as light construction, event recording, and printing technology show the least willingness for distance learning.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-09T07:42:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-09T07:42:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Et\u00e4-, l\u00e4hi- vai itsen\u00e4inen opiskelu : media-alan n\u00e4kemyksi\u00e4 verkko-opetuksen toteutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306093669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87600
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60e2d53a-55cb-4746-8734-d9b8c1e1d6bc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306093669.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siili, Janna Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta Koulutusteknologia 601 verkko-opetus ammatillinen koulutus itseohjautuvuus etäopetus verkko-oppiminen
title Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
title_full Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
title_fullStr Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
title_full_unstemmed Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
title_short Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu
title_sort etä lähi vai itsenäinen opiskelu media alan näkemyksiä verkko opetuksen toteutuksesta
title_sub media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
title_txtP Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
topic Koulutusteknologia 601 verkko-opetus ammatillinen koulutus itseohjautuvuus etäopetus verkko-oppiminen
topic_facet 601 Koulutusteknologia ammatillinen koulutus etäopetus itseohjautuvuus verkko-opetus verkko-oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87600 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306093669
work_keys_str_mv AT siilijanna etälähivaiitsenäinenopiskelumediaalannäkemyksiäverkkoopetuksentoteutuksesta