Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Eero
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580
_version_ 1826225804768444416
author Väisänen, Eero
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Eero Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Eero Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Eero
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden näkökulmasta on merkityksellistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsessään koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Aineistoa käsiteltiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä käyttäen. Kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että oppijoiden kielellisiä taustoja opettajan toimesta hyödynnetään vain osittain eikä esimerkiksi limittäiskieleilyä erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, että suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat myös linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siitä, että heidän kielellistä osaamistaan ei osata hyödyntää osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä voitaisiin vielä tutkia tarkemmin sekä opettajan että erityisesti oppijan näkökulmasta.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Eero", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T10:34:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T10:34:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eiv\u00e4t puhu ensimm\u00e4isen\u00e4 kielen\u00e4\u00e4n suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta on merkityksellist\u00e4.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsess\u00e4\u00e4n koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksist\u00e4 sek\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Aineistoa k\u00e4siteltiin laadullisia ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nKyselyn tulokset antavat ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppijoiden kielellisi\u00e4 taustoja opettajan toimesta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n vain osittain eik\u00e4 esimerkiksi limitt\u00e4iskieleily\u00e4 erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehd\u00e4 my\u00f6s johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset ovat my\u00f6s linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siit\u00e4, ett\u00e4 heid\u00e4n kielellist\u00e4 osaamistaan ei osata hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 voitaisiin viel\u00e4 tutkia tarkemmin sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 erityisesti oppijan n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T10:34:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T10:34:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom interaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "translanguaging", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learners\u2019 perceptions of inclusion in an English language classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083649", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inclusion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87580
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f4ab75c-0810-46cd-9687-faa617186fc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083649.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Eero Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom language teaching classroom interaction translanguaging survey Englannin kieli English 301 vuorovaikutus kieltenopetus englannin kieli opetus monikielisyys inkluusio interaction English language teaching and instruction multilingualism inclusion
title Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
title_full Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
title_fullStr Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
title_full_unstemmed Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
title_short Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
title_sort learners perceptions of inclusion in an english language classroom
title_txtP Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
topic language teaching classroom interaction translanguaging survey Englannin kieli English 301 vuorovaikutus kieltenopetus englannin kieli opetus monikielisyys inkluusio interaction English language teaching and instruction multilingualism inclusion
topic_facet 301 Englannin kieli English English language classroom interaction englannin kieli inclusion inkluusio interaction kieltenopetus language teaching monikielisyys multilingualism opetus survey teaching and instruction translanguaging vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083649
work_keys_str_mv AT väisäneneero learnersperceptionsofinclusioninanenglishlanguageclassroom