Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Eero
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden näkökulmasta on merkityksellistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsessään koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Aineistoa käsiteltiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä käyttäen. Kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että oppijoiden kielellisiä taustoja opettajan toimesta hyödynnetään vain osittain eikä esimerkiksi limittäiskieleilyä erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, että suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat myös linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siitä, että heidän kielellistä osaamistaan ei osata hyödyntää osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä voitaisiin vielä tutkia tarkemmin sekä opettajan että erityisesti oppijan näkökulmasta.