Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers 2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamuksek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toropainen, Aleksi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87566
_version_ 1826225718059597824
author Toropainen, Aleksi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toropainen, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toropainen, Aleksi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toropainen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers 2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai näiden vas- takohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, millaisia uutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset herättä- vät ja kuinka tunteet vaikuttavat heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä suomalaisessa koulussa. Aineiston- keruu koostui oppilaiden täyttämästä, viiden päivän mittaisesta, uutispäiväkir- jasta sekä pari- ja ryhmähaastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok- kalaista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten älypuhelimien ja televi- sion välityksellä. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan: mielenkiinnon kohteisiin sekä ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista yleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh- toisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta myös mielenkiinnon kohteeksi. Uutiset herättivät erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita herättivät sotaan liittyvät ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, että uutisten herättämillä tunteilla ei ollut vaikutusta heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Aineistosta ilmeni kuitenkin, että uutiset saattoivat tulla myöhemmin mieleen ja niistä keskusteltiin vanhempien ja ystävien kanssa. Tutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksestä lasten emotionaaliseen hyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkimuksen ai- neisto kerättiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki- muksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda täysin erilaisia tuloksia.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toropainen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T09:39:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T09:39:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuudesluokkalaisten kokemuksia\nuutisten vaikutuksista heid\u00e4n emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen\nhyvinvointi pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n ihmisen tuntemat tunteet (H\u00e4nnik\u00e4inen 2017; Laevers\n\n2008) ja sit\u00e4 voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai n\u00e4iden vas-\ntakohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa ker\u00e4ttiin tietoa siit\u00e4, millaisia\n\nuutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset her\u00e4tt\u00e4-\nv\u00e4t ja kuinka tunteet vaikuttavat heid\u00e4n emotionaaliseen hyvinvointiinsa.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 suomalaisessa koulussa. Aineiston-\nkeruu koostui oppilaiden t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4, viiden p\u00e4iv\u00e4n mittaisesta, uutisp\u00e4iv\u00e4kir-\njasta sek\u00e4 pari- ja ryhm\u00e4haastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok-\nkalaista. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten \u00e4lypuhelimien ja televi-\nsion v\u00e4lityksell\u00e4. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan:\n\nmielenkiinnon kohteisiin sek\u00e4 ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista\n\nyleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh-\ntoisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta my\u00f6s mielenkiinnon kohteeksi.\n\nUutiset her\u00e4ttiv\u00e4t erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita\nher\u00e4ttiv\u00e4t sotaan liittyv\u00e4t ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, ett\u00e4 uutisten\nher\u00e4tt\u00e4mill\u00e4 tunteilla ei ollut vaikutusta heid\u00e4n emotionaaliseen hyvinvointiinsa.\nAineistosta ilmeni kuitenkin, ett\u00e4 uutiset saattoivat tulla my\u00f6hemmin mieleen ja\nniist\u00e4 keskusteltiin vanhempien ja yst\u00e4vien kanssa.\nTutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksest\u00e4 lasten emotionaaliseen\n\nhyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ai-\nneisto ker\u00e4ttiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki-\nmuksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda t\u00e4ysin erilaisia tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T09:39:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T09:39:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uutiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heid\u00e4n emotionaaliseen hyvinvointiinsa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083635", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87566
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4ab766a-24ca-46bb-ac86-b202ba79e7a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083635.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toropainen, Aleksi Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa mielen hyvinvointi emotionaalinen hyvinvointi tunteet uutiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi henkinen hyvinvointi
title Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_full Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_fullStr Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_short Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_sort kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
title_txtP Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa
topic mielen hyvinvointi emotionaalinen hyvinvointi tunteet uutiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi henkinen hyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education emotionaalinen hyvinvointi henkinen hyvinvointi hyvinvointi mielen hyvinvointi tunteet uutiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87566 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083635
work_keys_str_mv AT toropainenaleksi kuudesluokkalaistenkokemuksiauutistenvaikutuksistaheidänemotionaaliseenhyvinvoi