Kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers 2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamuksek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toropainen, Aleksi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87566
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kokemuksia uutisten vaikutuksista heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Emotionaalinen hyvinvointi pitää sisällään ihmisen tuntemat tunteet (Hännikäinen 2017; Laevers 2008) ja sitä voidaan kuvata onnellisuudeksi ja itseluottamukseksi tai näiden vas- takohdiksi (Bazalgette ym., 2016). Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, millaisia uutisia kuudesluokkalaiset kohtaavat, millaisia tunteita kyseiset uutiset herättä- vät ja kuinka tunteet vaikuttavat heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä suomalaisessa koulussa. Aineiston- keruu koostui oppilaiden täyttämästä, viiden päivän mittaisesta, uutispäiväkir- jasta sekä pari- ja ryhmähaastatteluista. Tutkimukseen osallistui 12 kuudesluok- kalaista. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan lapset kohtasivat uutisia eniten älypuhelimien ja televi- sion välityksellä. Lasten kohtaamat uutisaiheet voitiin jakaa kahteen kategoriaan: mielenkiinnon kohteisiin sekä ajankohtaisiin uutisiin Osa uutisaiheista, joista yleisin oli Ukrainan sota, saattoi kuulua molempiin kategorioihin tai vaihtoeh- toisesti muovautua ajankohtaisesta uutisesta myös mielenkiinnon kohteeksi. Uutiset herättivät erilaisia tunteita uutisaiheesta riippuen. Eniten tunteita herättivät sotaan liittyvät ajankohtaiset uutiset. Lapset raportoivat, että uutisten herättämillä tunteilla ei ollut vaikutusta heidän emotionaaliseen hyvinvointiinsa. Aineistosta ilmeni kuitenkin, että uutiset saattoivat tulla myöhemmin mieleen ja niistä keskusteltiin vanhempien ja ystävien kanssa. Tutkimus tuotti uutta tietoa uutisten merkityksestä lasten emotionaaliseen hyvinvointiin, mutta jatkotutkimukselle on tarvetta. Tämän tutkimuksen ai- neisto kerättiin aikaan, jolloin Ukrainan sodasta uutisoitiin paljon, joten tutki- muksen toteuttaminen erilaisena aikana, voisi tuoda täysin erilaisia tuloksia.