Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen

Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salminen, Pia, Syrjä, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565
_version_ 1826225698656747520
author Salminen, Pia Syrjä, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Pia Syrjä, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Pia Syrjä, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Pia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat määrittävät ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatuskäytänteiden kehittämistä, sillä kasvatuksella ja koulutuksella on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen käsitteellisenä viitekehyksenä on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen pedagogiikka. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen asiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella sisällönanalyysillä. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutostarve, (2) ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen paradigman kehitystarve sekä (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa. Tutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden näkemyksiä syntetisoivan kokonaisuuden, joka syventää ymmärrystä ympäristö- ja kestävyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen vaatimasta maailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinikäistä oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lisäksi tulokset rohkaisevat kehittämään opetusta sekä koulujen toimintakulttuuria kestävämmäksi, mikä osaltaan edellyttää opettajien kouluttamista ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemoista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Pia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T09:36:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T09:36:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan, miten asiantuntijat m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen kehitystarvetta perusopetuksessa ja laajemmin yhteiskunnassa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 ekokriisi uhkaa olemassaoloamme maapallolla. Tarvitaan kasvatusk\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4mist\u00e4, sill\u00e4 kasvatuksella ja koulutuksella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden rakentamisessa. Tutkimuksen k\u00e4sitteellisen\u00e4 viitekehyksen\u00e4 on ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen pedagogiikka.\n\nTutkimusaineisto koostuu kahdeksan ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen\nasiantuntijan teemahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti abduktiivisella\n\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Analyysia ohjaavana teoreettisena johtoajatuksena oli tulosten jakautuminen kolmelle tasolle: (1) maailmankuvan ja kasvatusajattelun\n\nmuutostarve, (2) ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen paradigman kehitystarve\nsek\u00e4 (3) muutoksen tarve peruskoulun toiminnassa ja rakenteissa.\nTutkimuksen tulokset tarjoavat asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 syntetisoivan\n\nkokonaisuuden, joka syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksesta. Tutkimus tuottaa tietoa ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen vaatimasta\n\nmaailmankuvan ja kasvatusajattelun muutoksesta. Yhteiskunnan tasolla tarvitaan elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista ja nousujohteista oppimispolkua. Lis\u00e4ksi tulokset\n\nrohkaisevat kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetusta sek\u00e4 koulujen toimintakulttuuria kest\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi, mik\u00e4 osaltaan edellytt\u00e4\u00e4 opettajien kouluttamista ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatuksen teemoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T09:36:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T09:36:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekokriisi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijahaastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiantuntijan\u00e4k\u00f6kulmia l\u00e4hitulevaisuuden ymp\u00e4rist\u00f6- ja kest\u00e4vyyskasvatukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083634", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ekokatastrofit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87565
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d7a4d6f-a9ae-4280-a397-be829b801e97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083634.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Pia Syrjä, Emilia Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen ympäristö- ja kestävyyskasvatus ekokriisi asiantuntijahaastattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ekokatastrofit ympäristökasvatus peruskoulu koulutus
title Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
title_full Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
title_fullStr Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
title_full_unstemmed Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
title_short Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
title_sort asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö ja kestävyyskasvatukseen
title_txtP Asiantuntijanäkökulmia lähitulevaisuuden ympäristö- ja kestävyyskasvatukseen
topic ympäristö- ja kestävyyskasvatus ekokriisi asiantuntijahaastattelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ekokatastrofit ympäristökasvatus peruskoulu koulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijahaastattelu ekokatastrofit ekokriisi koulutus peruskoulu ympäristö- ja kestävyyskasvatus ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87565 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083634
work_keys_str_mv AT salminenpia asiantuntijanäkökulmialähitulevaisuudenympäristöjakestävyyskasvatukseen