Yhteenveto: | Tutkimuskohteena pro gradu -tutkielmassa on vastaavan kuraattorin työnkuva. Tavoitteena on kuvailla
vastaavan kuraattorin työnkuvaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa on käytetty aineistona vastaavien kuraattoreiden haastatteluita sekä Oppilas- ja opiskelijahuoltolakia (1287/2013) ja lain valmistelun
esitöistä syntyneitä dokumentteja. Haastatteluaineisto on kerätty talvella 2023. Tuolloin oppilashuollon
toimijat olivat juuri vuoden vaihteessa siirtyneet kunnilta hyvinvointialueiden työntekijöiksi.
Sisällönanalyysissä on hyödynnetty Derek Layderin sosiaalisten tasojen teoriaa. Sosiaalisissa tasoissa tarkastellaan vastaavan kuraattorin työnkuvaa yhteiskunnallisesta kontekstista, toimintaympäristöstä, tilannesidonnaisesta toiminnasta ja minuudesta käsin. Yhteiskunnallisella tasolla työtä määrittää Oppilashuoltolaki (1287/2013) sekä sosiaalityöntekijän kelpoisuus. Työtä muovaavat tässä ajassa oppilashuollon siirtyminen hyvinvointialueille sekä ajankohtaiset ilmiöt. Toimintaympäristön puitteet muodostuvat koulusta, hyvinvointialueesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Tilannesidonnaisia toimintoja ovat vastaavan kuraattorin ammatillinen toiminta työmenetelmineen sekä hänen roolinsa ja positionsa oppilashuollossa. Vastaavien kuraattoreiden minuuden taso pitää sisällään heidän oman identiteettinsä sekä heidän kokemuksensa itsestään sosiaalityöntekijänä.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaavalla kuraattorilla ei ole yhtenäistä työnkuvaa. Työ pitää sisällään kuraattorin perustyötä sekä vastaavalle kuraattorille osoitettuja erityistehtäviä, jotka vaihtelivat alueittain. Laajimmillaan erityistehtäviin sisältyi kehittämistä, koordinointia, tiimien vetämistä ja konsultaatiota, niukimmillaan vain konsultoinnin mahdollisuus. Tyytymättömyyttä työnkuvaan oli tilanteissa, joissa vastaavalle kuraattorille oli määritelty vain vähän erityisiä työtehtäviä.
|