“Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022

Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. Tutkimus lisää tietoa opettajien työhyvinvoinnin ongelmien ilmiöstä ja tekee n...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkilä, Inka, Saarenmaa, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87551
_version_ 1828193040219504640
author Heikkilä, Inka Saarenmaa, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkilä, Inka Saarenmaa, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkilä, Inka Saarenmaa, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkilä, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. Tutkimus lisää tietoa opettajien työhyvinvoinnin ongelmien ilmiöstä ja tekee näkyväksi median roolia opettajien työhyvinvointiin liittyvissä keskusteluissa. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapana on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistona on 41 Ylen verkkoartikkelia, jotka on etsitty Ylen omasta hakukoneesta. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien työhyvinvoinnin ongelmien kuvattiin mediassa liittyvän pitkälti kuormittavuuden ja riittämättömyyden kokemuksiin. Artikkeleissa esitetyt kuvaukset työhyvinvoinnin ongelmista jaettiin kolmeen ydinteemaan: uuteen opettajuuteen, työn pirstaloitumiseen ja oppilasaineksen muutokseen. Tutkimuksen tulokset olivat pääosin aiempien tutkimustulosten mukaisia. Tulosten mukaan koulua ja opettajuutta kuvattiin mediassa negatiiviseen sävyyn, mikä voi johtaa esimerkiksi alalle hakeutuvien määrän vähenemiseen. Tämän vuoksi keskustelun sävyä tulisi monipuolistaa koko yhteiskunnan tasolla.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarenmaa, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T07:44:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T07:44:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan sit\u00e4, millaisina opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikav\u00e4liksi on valittu viimeisimm\u00e4n opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton j\u00e4lkeinen aika eli 2016\u20132022. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoa opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin ongelmien ilmi\u00f6st\u00e4 ja tekee n\u00e4kyv\u00e4ksi median roolia opettajien ty\u00f6hyvinvointiin liittyviss\u00e4 keskusteluissa.\n\nTutkimus on laadullinen ja sen l\u00e4hestymistapana on sosiaalinen konstruktionismi. Aineistona on 41 Ylen verkkoartikkelia, jotka on etsitty Ylen omasta hakukoneesta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin ongelmien kuvattiin mediassa liittyv\u00e4n pitk\u00e4lti kuormittavuuden ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden kokemuksiin. Artikkeleissa esitetyt kuvaukset ty\u00f6hyvinvoinnin ongelmista jaettiin kolmeen ydinteemaan: uuteen opettajuuteen, ty\u00f6n pirstaloitumiseen ja oppilasaineksen muutokseen. Tutkimuksen tulokset olivat p\u00e4\u00e4osin aiempien tutkimustulosten mukaisia. Tulosten mukaan koulua ja opettajuutta kuvattiin mediassa negatiiviseen s\u00e4vyyn, mik\u00e4 voi johtaa esimerkiksi alalle hakeutuvien m\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4henemiseen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi keskustelun s\u00e4vy\u00e4 tulisi monipuolistaa koko yhteiskunnan tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T07:44:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T07:44:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuormittavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cYht\u00e4 stressi\u00e4, ylity\u00f6t\u00e4 ja resurssipulaa\u201d : opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016\u20132022", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083620", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87551
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9a8d3f48-06de-46e9-9636-3be26949fe49\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083620.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Inka Saarenmaa, Sanni “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022 kuormittavuus riittämättömyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media työhyvinvointi opettajat työ opettajuus stressi jaksaminen
title “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
title_full “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
title_fullStr “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022 “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
title_full_unstemmed “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022 “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
title_short “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa”
title_sort yhtä stressiä ylityötä ja resurssipulaa opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016 2022
title_sub opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
title_txtP “Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
topic kuormittavuus riittämättömyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 media työhyvinvointi opettajat työ opettajuus stressi jaksaminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen kuormittavuus media opettajat opettajuus riittämättömyys stressi työ työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87551 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083620
work_keys_str_mv AT heikkiläinka yhtästressiäylityötäjaresurssipulaaopettajientyöhyvinvoinninongelmienrepresentaatio