Some ja koulutusvalinta miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?

Sosiaalinen media on yhä tiiviimmin mukana kaikenikäisten ihmisten elämässä ja sen rooli oppimisessa ja tiedonhaussa on myös tunnistettu. Nuoret etsivät sosiaalisen median kanavista yhteydenpidon lisäksi tietoa arkielämän asioihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nuoret hyödyntäv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vahala, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87541
_version_ 1826225708423184384
author Vahala, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vahala, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vahala, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vahala, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on yhä tiiviimmin mukana kaikenikäisten ihmisten elämässä ja sen rooli oppimisessa ja tiedonhaussa on myös tunnistettu. Nuoret etsivät sosiaalisen median kanavista yhteydenpidon lisäksi tietoa arkielämän asioihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa, kun he pohtivat itselleen koulutusalaa ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2022. Tutkimuksen kohderyhmä oli Varsinais-Suomessa sijaitsevan ammatillisen oppilaitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijat, jotka olivat hakeutuneet koulutukseen yhteishaun kautta. Tutkimukseen osallistui 119 vastaajaa. Aineisto analysoitiin kuvailevan analyysin avulla sekä ristiintaulukoimalla. Ryhmien välisten erojen merkitsevyyttä testattiin Khiin neliö-testillä. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisella medialla oli oma roolinsa nuorten koulutusvalintaan liittyvissä pohdinnoissa. Virallisten kanavien lisäksi nuoret hakivat itselleen tietoa myös sosiaalisen median kanavista. Virallisen tiedon lisäksi nuorille oli tärkeää kuulla toisten kokemuksia ja mielikuvia erilaisista opinnoista ja töistä. Nuoret olivat hakeneet myös kuvia ja videoita ihmisistä eri ammateissa ja ihmisistä opiskelemassa tiettyä alaa. Erilaisista sisällöistä nuoret kokivat hyödyllisiksi ja miellyttäviksi kirjoitetun asiatekstin sekä kuvat ja videot.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vahala, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T06:37:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T06:37:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on yh\u00e4 tiiviimmin mukana kaikenik\u00e4isten ihmisten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja sen rooli oppimisessa ja tiedonhaussa on my\u00f6s tunnistettu. Nuoret etsiv\u00e4t sosiaalisen median kanavista yhteydenpidon lis\u00e4ksi tietoa arkiel\u00e4m\u00e4n asioihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten nuoret hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa, kun he pohtivat itselleen koulutusalaa ammatillisessa oppilaitoksessa.\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena ja aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2022. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4 oli Varsinais-Suomessa sijaitsevan ammatillisen oppilaitoksen ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat, jotka olivat hakeutuneet koulutukseen yhteishaun kautta. Tutkimukseen osallistui 119 vastaajaa. Aineisto analysoitiin kuvailevan analyysin avulla sek\u00e4 ristiintaulukoimalla. Ryhmien v\u00e4listen erojen merkitsevyytt\u00e4 testattiin Khiin neli\u00f6-testill\u00e4.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 sosiaalisella medialla oli oma roolinsa nuorten koulutusvalintaan liittyviss\u00e4 pohdinnoissa. Virallisten kanavien lis\u00e4ksi nuoret hakivat itselleen tietoa my\u00f6s sosiaalisen median kanavista. Virallisen tiedon lis\u00e4ksi nuorille oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kuulla toisten kokemuksia ja mielikuvia erilaisista opinnoista ja t\u00f6ist\u00e4. Nuoret olivat hakeneet my\u00f6s kuvia ja videoita ihmisist\u00e4 eri ammateissa ja ihmisist\u00e4 opiskelemassa tietty\u00e4 alaa. Erilaisista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 nuoret kokivat hy\u00f6dyllisiksi ja miellytt\u00e4viksi kirjoitetun asiatekstin sek\u00e4 kuvat ja videot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T06:37:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T06:37:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4virallinen tieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa tehdess\u00e4\u00e4n valintoja koulutusalojen v\u00e4lill\u00e4?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87541
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59c39780-a3b2-4da6-8843-f4c7b161e889\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vahala, Hanna Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä? epävirallinen tieto Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 mielikuvat sosiaaliset suhteet sosiaalinen media nuoret koulutusvalinnat ammatinvalinta
title Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
title_full Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
title_fullStr Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä? Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
title_full_unstemmed Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä? Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
title_short Some ja koulutusvalinta
title_sort some ja koulutusvalinta miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä
title_sub miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
title_txtP Some ja koulutusvalinta : miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?
topic epävirallinen tieto Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 mielikuvat sosiaaliset suhteet sosiaalinen media nuoret koulutusvalinnat ammatinvalinta
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammatinvalinta epävirallinen tieto koulutusvalinnat mielikuvat nuoret sosiaalinen media sosiaaliset suhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083610
work_keys_str_mv AT vahalahanna somejakoulutusvalintamitennuorethyödyntävätsosiaalistamediaatehdessäänvalintojakoulu