Some ja koulutusvalinta miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa tehdessään valintoja koulutusalojen välillä?

Sosiaalinen media on yhä tiiviimmin mukana kaikenikäisten ihmisten elämässä ja sen rooli oppimisessa ja tiedonhaussa on myös tunnistettu. Nuoret etsivät sosiaalisen median kanavista yhteydenpidon lisäksi tietoa arkielämän asioihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nuoret hyödyntäv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vahala, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87541
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaalinen media on yhä tiiviimmin mukana kaikenikäisten ihmisten elämässä ja sen rooli oppimisessa ja tiedonhaussa on myös tunnistettu. Nuoret etsivät sosiaalisen median kanavista yhteydenpidon lisäksi tietoa arkielämän asioihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten nuoret hyödyntävät sosiaalista mediaa, kun he pohtivat itselleen koulutusalaa ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla marraskuussa 2022. Tutkimuksen kohderyhmä oli Varsinais-Suomessa sijaitsevan ammatillisen oppilaitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijat, jotka olivat hakeutuneet koulutukseen yhteishaun kautta. Tutkimukseen osallistui 119 vastaajaa. Aineisto analysoitiin kuvailevan analyysin avulla sekä ristiintaulukoimalla. Ryhmien välisten erojen merkitsevyyttä testattiin Khiin neliö-testillä. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisella medialla oli oma roolinsa nuorten koulutusvalintaan liittyvissä pohdinnoissa. Virallisten kanavien lisäksi nuoret hakivat itselleen tietoa myös sosiaalisen median kanavista. Virallisen tiedon lisäksi nuorille oli tärkeää kuulla toisten kokemuksia ja mielikuvia erilaisista opinnoista ja töistä. Nuoret olivat hakeneet myös kuvia ja videoita ihmisistä eri ammateissa ja ihmisistä opiskelemassa tiettyä alaa. Erilaisista sisällöistä nuoret kokivat hyödyllisiksi ja miellyttäviksi kirjoitetun asiatekstin sekä kuvat ja videot.