Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa

Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen lähestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lähijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. Lähijohtajien puheen tarkastelunäkökulmina oli sekä lähijohtajien omien että muiden (ts. työntekijö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riikonen, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87539
_version_ 1828193040209018880
author Riikonen, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Riikonen, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Riikonen, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Riikonen, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen lähestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lähijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. Lähijohtajien puheen tarkastelunäkökulmina oli sekä lähijohtajien omien että muiden (ts. työntekijöiden) tunteiden johtaminen. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tunteisiin ja tunteiden johtamiseen liittyviä diskursseja lähijohtajien puheesta hahmottuu. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaisvaltaisempi kuva tunteet huomioivan johtamisen ilmiöstä, ja tietoa siitä, miten lähijohtajat itse suhtautuvat tunteiden johtamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista aineistoa, joka kerättiin vuonna 2021 ”TUNTO2 – Tunnetoimijuus strategian toteuttamisen tukena” -tutkimushankkeessa. Aineisto koostui viidestä eri videotallenteesta, joissa teollisuusalan organisaatiossa työskentelevät ja lähijohtaja-asemaa edustaneet tutkittavat keskustelivat pienryhmissä tunteista ja työyhteisön haastavista tilanteista. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyyttisin menetelmin. Analyysin perusteella lähijohtajien puheesta hahmottui yhteensä yhdeksän diskurssia. Omien tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui viisi: velvollisuus, syyllisyys, turhautuneisuus, epävarmuus ja helpotus. Muiden tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui neljä: velvollisuus, ymmärrys, ristiriitaisuus ja ratkaisukeskeisyys. Tämä tutkimus vahvisti osaltaan käsitystä siitä, että tunteet ovat merkittävässä asemassa johtamiseen liittyvissä kysymyksissä sekä tärkeä osa organisaatioelämää. Tunteet huomioiva johtaminen on kokonaisuus, jossa huomioidaan paitsi työntekijän myös lähijohtajan omat tunteet.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riikonen, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T05:49:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T05:49:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tutkimuskohteena oli tunteet huomioiva johtaminen. Diskursiivisen l\u00e4hestymistavan avulla tutkimuksessa tarkasteltiin, miten l\u00e4hijohtajat puhuivat tunteista ja tunteiden johtamisesta. L\u00e4hijohtajien puheen tarkastelun\u00e4k\u00f6kulmina oli sek\u00e4 l\u00e4hijohtajien omien ett\u00e4 muiden (ts. ty\u00f6ntekij\u00f6iden) tunteiden johtaminen. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia tunteisiin ja tunteiden johtamiseen liittyvi\u00e4 diskursseja l\u00e4hijohtajien puheesta hahmottuu. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaisvaltaisempi kuva tunteet huomioivan johtamisen\nilmi\u00f6st\u00e4, ja tietoa siit\u00e4, miten l\u00e4hijohtajat itse suhtautuvat tunteiden johtamiseen.\n\nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin valmista aineistoa, joka ker\u00e4ttiin vuonna 2021 \u201dTUNTO2 \u2013 Tunnetoimijuus strategian toteuttamisen tukena\u201d -tutkimushankkeessa. Aineisto koostui viidest\u00e4 eri videotallenteesta, joissa teollisuusalan organisaatiossa ty\u00f6skentelev\u00e4t ja l\u00e4hijohtaja-asemaa edustaneet tutkittavat keskustelivat pienryhmiss\u00e4 tunteista ja ty\u00f6yhteis\u00f6n haastavista tilanteista. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyyttisin menetelmin.\n\nAnalyysin perusteella l\u00e4hijohtajien puheesta hahmottui yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n diskurssia. Omien tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui viisi: velvollisuus, syyllisyys, turhautuneisuus, ep\u00e4varmuus ja helpotus. Muiden tunteiden johtamisen diskursseja hahmottui nelj\u00e4: velvollisuus, ymm\u00e4rrys, ristiriitaisuus ja ratkaisukeskeisyys.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus vahvisti osaltaan k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 tunteet ovat merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa johtamiseen liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4 sek\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 osa organisaatioel\u00e4m\u00e4\u00e4. Tunteet huomioiva johtaminen on kokonaisuus, jossa huomioidaan paitsi ty\u00f6ntekij\u00e4n my\u00f6s l\u00e4hijohtajan omat tunteet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T05:49:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T05:49:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteet huomioiva johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen l\u00e4hijohtajien puheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083608", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87539
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62e2c29b-5109-41ba-b37e-16a2c2cb93b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083608.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riikonen, Meri Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa tunteet huomioiva johtaminen tunteiden johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 johtaminen tunteet työyhteisöt johtajuus tunnetaidot esihenkilöt johtajat organisaatiot esihenkilötyö diskurssi
title Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_full Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_fullStr Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_full_unstemmed Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_short Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_sort tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
title_txtP Tunteet ja tunteet huomioiva johtaminen lähijohtajien puheessa
topic tunteet huomioiva johtaminen tunteiden johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 johtaminen tunteet työyhteisöt johtajuus tunnetaidot esihenkilöt johtajat organisaatiot esihenkilötyö diskurssi
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus diskurssi esihenkilöt esihenkilötyö johtajat johtajuus johtaminen organisaatiot tunnetaidot tunteet tunteet huomioiva johtaminen tunteiden johtaminen työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083608
work_keys_str_mv AT riikonenmeri tunteetjatunteethuomioivajohtaminenlähijohtajienpuheessa