Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta. Aihetta tarkastellaan verkkovuorovaikutuksen määritelmän ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen avulla. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten verkkovuorovai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simola, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87537
_version_ 1828193040207970304
author Simola, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Simola, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Simola, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Simola, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta. Aihetta tarkastellaan verkkovuorovaikutuksen määritelmän ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen avulla. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten verkkovuorovaikutusta voisi kehittää, jotta se edistäisi oppimista mahdollisimman paljon. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän avoimen yliopiston aikuisopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin tutkijan toimesta teemahaastatteluina syksyn 2022 aikana. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina verkon välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa havaittiin, että opintojakson alussa toteutetulla ryhmäytymisellä on merkitystä yhteistyön ja keskustelujen aloittamiseen ja etenemiseen. Toisiin tutustuminen opintojakson alussa edistää työskentelyn etenemistä. Ryhmän jäsenten henkilökohtaiset tavoitteet opinnoissa heijastuvat keskustelujen aktiivisuuteen. Keskusteluiden parhaana antina koettiin erilaisilla taustoilla ja elämäntilanteilla olevat keskustelijat, jotka toivat omia erilaisia näkemyksiään keskusteluihin. Rakentava palaute koettiin oppimista edistäväksi. Palautteen antaminen tapahtui pääsääntöisesti kirjallisesti. Yhteistyön tekeminen pohjautui yhteistyön kautta tapahtuvaan oppimiseen (eng. cooperative learning), jossa yksilöt työskentelevät ensin autonomisesti ja lopuksi kaikkien ryhmän jäsenten tuotokset yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi. Haasteena on se, ettei lopputuloksesta välttämättä tule ehyttä. Tämä työskentelytapa koettiin helpommaksi, sillä autonomisesti voi työskennellä silloin kuin itselle sopii. Yhteisöllinen oppiminen (eng. collaborative learning) vaatisi enemmän yhteistä aikaa, sillä tuotos tehtäisiin yhdessä alusta loppuun.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simola, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T05:42:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T05:42:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87537", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edist\u00e4v\u00e4st\u00e4 verkkovuorovaikutuksesta. Aihetta tarkastellaan verkkovuorovaikutuksen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n ja konstruktivistisen oppimisk\u00e4sityksen avulla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, miten verkkovuorovaikutusta voisi kehitt\u00e4\u00e4, jotta se edist\u00e4isi oppimista mahdollisimman paljon.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n avoimen yliopiston aikuisopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin tutkijan toimesta teemahaastatteluina syksyn 2022 aikana. Teemahaastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina verkon v\u00e4lityksell\u00e4. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opintojakson alussa toteutetulla ryhm\u00e4ytymisell\u00e4 on merkityst\u00e4 yhteisty\u00f6n ja keskustelujen aloittamiseen ja etenemiseen. Toisiin tutustuminen opintojakson alussa edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6skentelyn etenemist\u00e4. Ryhm\u00e4n j\u00e4senten henkil\u00f6kohtaiset tavoitteet opinnoissa heijastuvat keskustelujen aktiivisuuteen. Keskusteluiden parhaana antina koettiin erilaisilla taustoilla ja el\u00e4m\u00e4ntilanteilla olevat keskustelijat, jotka toivat omia erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n keskusteluihin. Rakentava palaute koettiin oppimista edist\u00e4v\u00e4ksi. Palautteen antaminen tapahtui p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kirjallisesti. Yhteisty\u00f6n tekeminen pohjautui yhteisty\u00f6n kautta tapahtuvaan oppimiseen (eng. cooperative learning), jossa yksil\u00f6t ty\u00f6skentelev\u00e4t ensin autonomisesti ja lopuksi kaikkien ryhm\u00e4n j\u00e4senten tuotokset yhdistet\u00e4\u00e4n yhdeksi kokonaisuudeksi. Haasteena on se, ettei lopputuloksesta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tule ehytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6skentelytapa koettiin helpommaksi, sill\u00e4 autonomisesti voi ty\u00f6skennell\u00e4 silloin kuin itselle sopii. Yhteis\u00f6llinen oppiminen (eng. collaborative learning) vaatisi enemm\u00e4n yhteist\u00e4 aikaa, sill\u00e4 tuotos teht\u00e4isiin yhdess\u00e4 alusta loppuun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T05:42:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T05:42:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edist\u00e4v\u00e4st\u00e4 verkkovuorovaikutuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083606", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87537
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6614f0d5-79f7-497a-b13d-b85cf0a61c74\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Simola, Satu Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta Aikuiskasvatus Adult Education 102 elinikäinen oppiminen aikuisopiskelijat vuorovaikutus oppiminen verkko-oppiminen
title Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_full Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_fullStr Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_full_unstemmed Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_short Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_sort aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
title_txtP Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 elinikäinen oppiminen aikuisopiskelijat vuorovaikutus oppiminen verkko-oppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus aikuisopiskelijat elinikäinen oppiminen oppiminen verkko-oppiminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87537 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083606
work_keys_str_mv AT simolasatu aikuisopiskelijoidenkokemuksiaoppimistaedistävästäverkkovuorovaikutuksesta