Minä koululaisena lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan

Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, jonka oirekuvaan liittyy esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, yliaktiivisuutta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Lampi, Meeri, Salo, Meri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87535
_version_ 1826225772495372288
author Lampi, Meeri Salo, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lampi, Meeri Salo, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lampi, Meeri Salo, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lampi, Meeri
datasource_str_mv jyx
description Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, jonka oirekuvaan liittyy esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, yliaktiivisuutta ja levottomuutta. Oireet jaetaan kahteen luokkaan: inattentiivisiin ja hyperaktiivis-impulsiivisiin oireisiin. Lukivaikeus ja ADHD ovat häiriöitä, joilla voi olla vaikutusta lapsen koulunkäyntiin. Oppijaminäkuva taas kuvastaa koululaisen käsitystä omasta kompetenssistaan eri koulunkäynnin alueilla ja eri oppiaineissa. Tämä käsitys kehittyy muun muassa ikätovereihin vertaamisen perusteella. Lukivaikeudella on aiemmin todettu olevan yhteys kielteiseen oppijaminäkuvaan, mutta ADHD:n osalta tutkimus on ollut vähäistä. Tutkimustietoa oppijaminäkuvasta ei juuri löydy myöskään niillä lapsilla, joilla lukivaikeuden lisäksi esiintyy myös ADHD:ta. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, onko lukivaikeudella ja lukivaikeuden yhteydessä havaituilla ADHD-oireilla yhteyttä oppijaminäkuvaan. Lisäksi tutkimme erikseen ADHD:hen liittyvien inattentiivisuus- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteyttä oppijaminäkuvaan. Tutkimuksemme pohjautuu Niilo Mäki Instituutin (NMI) Lastentutkimusklinikan arkiston kliiniseen dataan, joka on kerätty vuosina 2013–2020. Aineistomme koostui 145:stä klinikalle koulunkäynnissä ilmenneiden vaikeuksien vuoksi saapuneesta lapsesta. Lukivaikeuden arviointi perustui kahteen eri lukusujuvuustestiin: Lukilasse tai ÄRPS-testi. ADHD-oireiden määrää mitattiin opettajan arvioimalla TRF lomakkeella. Oppijaminäkuva puolestaan koostui viidestä osa-alueesta, joita tutkittiin Minä koululaisena - lomakkeeseen pohjaten. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä vertasimme oppijaminäkuvan skaalojen standardipisteitä normiaineiston keskiarvoon hyödyntämällä yhden otoksen t-testiä. Lukivaikeuden yhteydessä esiintyneiden ADHD-oireiden sekä inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden erillistä yhteyttä oppijaminäkuvan skaaloihin tutkittiin hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että lapsilla, joilla lukivaikeuden kriteeri täyttyy, oppijaminäkuva on normiaineistoon verrattuna kielteisempää. Lisäksi tässä ryhmässä ADHD-oireet ja erityisesti ADHD:n inattentio-oireet selittivät oppijaminäkuvaan liittyviä ilmiöitä kuten koulussa viihtymistä, koululaistaitoja ja ponnistelua koulutyössä. Hyperaktiivisuusoireet puolestaan selittivät lapsen arvioita koululaistaidoistaan. Tulosten mukaan lukivaikeudella ja ADHD-oireilla on siis yhteyksiä lapsen oppijaminäkuvaan, jolla puolestaan on todettu olevan keskeinen merkitys koulusuoriutumiselle. Näiden yhteyksien tunteminen on keskeistä, jotta tukitoimia osataan kohdentaa oikeille ryhmille ja oikeisiin ilmiöihin. Oikeanlainen tuki voi toimia suojaavana tekijänä oppijaminäkuvan myönteiselle kehitykselle, ja parantaa lapsen koulusuoriutumista. Kun ADHD:n ja lukivaikeuden negatiiviset yhteydet lapsen hyvinvoinnille tunnetaan, on syytä tarkastella myös sitä, miten oppijaminäkuva on yhteydessä esimerkiksi emotionaaliseen hyvinvointiin. Vaikka tutkimuksessa korostuu etenkin ADHD-oireiden vaikeuden merkitys, myöskään lukivaikeuden osuutta ilmiön taustalla ei tule poissulkea. Koska aiempaa tutkimusta etenkin oppijaminäkuvan ja ADHD:n yhteyksistä ei juuri ole, on aihetta syytä tutkia lisää.
first_indexed 2023-06-08T20:01:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lampi, Meeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-06-08T05:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-06-08T05:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87535", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa \nlukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6ll\u00e4 (ADHD) puolestaan tarkoitetaan\nkehityksellist\u00e4 h\u00e4iri\u00f6t\u00e4, jonka oirekuvaan liittyy esimerkiksi keskittymiskyvytt\u00f6myytt\u00e4, yliaktiivisuutta ja \nlevottomuutta. Oireet jaetaan kahteen luokkaan: inattentiivisiin ja hyperaktiivis-impulsiivisiin oireisiin. \nLukivaikeus ja ADHD ovat h\u00e4iri\u00f6it\u00e4, joilla voi olla vaikutusta lapsen koulunk\u00e4yntiin. Oppijamin\u00e4kuva taas \nkuvastaa koululaisen k\u00e4sityst\u00e4 omasta kompetenssistaan eri koulunk\u00e4ynnin alueilla ja eri oppiaineissa. \nT\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitys kehittyy muun muassa ik\u00e4tovereihin vertaamisen perusteella. Lukivaikeudella on aiemmin \ntodettu olevan yhteys kielteiseen oppijamin\u00e4kuvaan, mutta ADHD:n osalta tutkimus on ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. \nTutkimustietoa oppijamin\u00e4kuvasta ei juuri l\u00f6ydy my\u00f6sk\u00e4\u00e4n niill\u00e4 lapsilla, joilla lukivaikeuden lis\u00e4ksi \nesiintyy my\u00f6s ADHD:ta. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko lukivaikeudella ja lukivaikeuden \nyhteydess\u00e4 havaituilla ADHD-oireilla yhteytt\u00e4 oppijamin\u00e4kuvaan. Lis\u00e4ksi tutkimme erikseen ADHD:hen \nliittyvien inattentiivisuus- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteytt\u00e4 oppijamin\u00e4kuvaan. \nTutkimuksemme pohjautuu Niilo M\u00e4ki Instituutin (NMI) Lastentutkimusklinikan arkiston kliiniseen \ndataan, joka on ker\u00e4tty vuosina 2013\u20132020. Aineistomme koostui 145:st\u00e4 klinikalle koulunk\u00e4ynniss\u00e4 \nilmenneiden vaikeuksien vuoksi saapuneesta lapsesta. Lukivaikeuden arviointi perustui kahteen eri \nlukusujuvuustestiin: Lukilasse tai \u00c4RPS-testi. ADHD-oireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 mitattiin opettajan arvioimalla TRF lomakkeella. Oppijamin\u00e4kuva puolestaan koostui viidest\u00e4 osa-alueesta, joita tutkittiin Min\u00e4 koululaisena -\nlomakkeeseen pohjaten. Ensimm\u00e4isess\u00e4 tutkimuskysymyksess\u00e4 vertasimme oppijamin\u00e4kuvan skaalojen \nstandardipisteit\u00e4 normiaineiston keskiarvoon hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 yhden otoksen t-testi\u00e4. Lukivaikeuden \nyhteydess\u00e4 esiintyneiden ADHD-oireiden sek\u00e4 inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden erillist\u00e4 yhteytt\u00e4 \noppijamin\u00e4kuvan skaaloihin tutkittiin hierarkkisen regressioanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsilla, joilla lukivaikeuden kriteeri t\u00e4yttyy, oppijamin\u00e4kuva on \nnormiaineistoon verrattuna kielteisemp\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 ADHD-oireet ja erityisesti ADHD:n \ninattentio-oireet selittiv\u00e4t oppijamin\u00e4kuvaan liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 kuten koulussa viihtymist\u00e4, koululaistaitoja ja \nponnistelua kouluty\u00f6ss\u00e4. Hyperaktiivisuusoireet puolestaan selittiv\u00e4t lapsen arvioita koululaistaidoistaan. \nTulosten mukaan lukivaikeudella ja ADHD-oireilla on siis yhteyksi\u00e4 lapsen oppijamin\u00e4kuvaan, jolla \npuolestaan on todettu olevan keskeinen merkitys koulusuoriutumiselle. N\u00e4iden yhteyksien tunteminen on \nkeskeist\u00e4, jotta tukitoimia osataan kohdentaa oikeille ryhmille ja oikeisiin ilmi\u00f6ihin. Oikeanlainen tuki voi \ntoimia suojaavana tekij\u00e4n\u00e4 oppijamin\u00e4kuvan my\u00f6nteiselle kehitykselle, ja parantaa lapsen \nkoulusuoriutumista. Kun ADHD:n ja lukivaikeuden negatiiviset yhteydet lapsen hyvinvoinnille tunnetaan, \non syyt\u00e4 tarkastella my\u00f6s sit\u00e4, miten oppijamin\u00e4kuva on yhteydess\u00e4 esimerkiksi emotionaaliseen \nhyvinvointiin. Vaikka tutkimuksessa korostuu etenkin ADHD-oireiden vaikeuden merkitys, my\u00f6sk\u00e4\u00e4n \nlukivaikeuden osuutta ilmi\u00f6n taustalla ei tule poissulkea. Koska aiempaa tutkimusta etenkin \noppijamin\u00e4kuvan ja ADHD:n yhteyksist\u00e4 ei juuri ole, on aihetta syyt\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-06-08T05:26:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-06-08T05:26:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inattentio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Min\u00e4 koululaisena : lukivaikeuden sek\u00e4 ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijamin\u00e4kuvaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202306083604", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyperaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_87535
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a530e9c4-6b8a-4797-a328-9999647ca57a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202306083604.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lampi, Meeri Salo, Meri Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan lukivaikeus inattentio oppijaminäkuva Psykologia Psychology 202 hyperaktiivisuus ADHD lukihäiriöt minäkuva oppimisvaikeudet lapset (ikäryhmät) tarkkaavaisuus
title Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_full Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_fullStr Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_full_unstemmed Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_short Minä koululaisena
title_sort minä koululaisena lukivaikeuden sekä adhd n inattentio ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_sub lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
title_txtP Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
topic lukivaikeus inattentio oppijaminäkuva Psykologia Psychology 202 hyperaktiivisuus ADHD lukihäiriöt minäkuva oppimisvaikeudet lapset (ikäryhmät) tarkkaavaisuus
topic_facet 202 ADHD Psychology Psykologia hyperaktiivisuus inattentio lapset (ikäryhmät) lukihäiriöt lukivaikeus minäkuva oppijaminäkuva oppimisvaikeudet tarkkaavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87535 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306083604
work_keys_str_mv AT lampimeeri minäkoululaisenalukivaikeudensekäadhdninattentiojahyperaktiivisuusoireidenyhteydetlap